W związku z utrzymującym się rozwojem klasy średniej w krajach Azji i Pacyfiku, na Środkowym Wschodzie, a także w Europie Środkowowschodniej, coraz częściej poszukiwane są lokalizacje o prestiżowych adresach dla markowych sklepów, zwłaszcza tych oferujących luksusowy asortyment. Popyt na tego typu powierzchnie zgłaszają w pierwszej kolejności sklepy z ekskluzywną odzieżą, mocno skoncentrowane na odpowiednim pozycjonowaniu swoich marek.
W minionym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, ponownie wzrosły czynsze dla większości atrakcyjnych lokalizacji handlowych. Ponieważ podaż tego typu lokalizacji jest ograniczona, a popyt światowy stale rośnie, to mimo spodziewanego spowolnienia gospodarki w 2008 roku, przewiduje się, że czynsze nadal będą wykazywały tendencję zwyżkową, zarówno krótko- jak i długoterminowo.
Najdroższa ulica handlowa świata niezmiennie znajduje się w Stanach Zjednoczonych. W USA pierwsza piątka miast najdroższych pod względem czynszów nadal pozostaje taka sama, aczkolwiek zmieniła się nieco jej kolejność. Ponownie pierwsze miejsce zajął Nowy Jork i jego Fifth Avenue, ze stawką 1.650 USD za stopę kwadratową rocznie (czyli ok. 1.480 USD za m2 miesięcznie), co stanowi wzrost o 22% w porównaniu do poprzedniego roku. Na drugim miejscu amerykańskiej listy znalazło się Rodeo Drive Beverly Hills w Los Angeles ze stawką 540 USD za stopę kwadratową rocznie (tj. 484 USD za m2 miesięcznie). Trzecie miejsce przypadło San Francisco i Union Square ze stawką 490 USD za stopę kwadratową rocznie (tj. 440 USD za m2 miesięcznie).
Tegorocznym badaniem stawek czynszów powierzchni sklepowych objęto 133 handlowe ulice świata. W połowie listy znalazła się Polska i warszawski Nowy Świat ze stawką 158 USD za stopę kwadratową rocznie tj. blisko 142 USD za m2 miesięcznie. " Jeśli porównamy Warszawę z innymi stolicami świata, to możemy zauważyć ogromny potencjał wzrostu stawek czynszów w najatrakcyjniejszych lokalizacjach, który będzie się powoli ale sukcesywnie realizował. W Londynie, Nowym Jorku oraz Paryżu modne i drogie ulice handlowe istnieją od wielu dekad. Tymczasem Polska dopiero przeżywa wysyp atrakcyjnych butików oraz ekspansję prestiżowych marek, co będzie się nasilało wraz ze wzrostem liczby zamożnych klientów " - mówi Małgorzata Trzaskowska, dyrektor działu powierzchni handlowych w Colliers International w Polsce. " Podobna sytuacja będzie miała miejsce w Pradze, Kijowie, Sofii czy Budapeszcie, miastach, w których nieustannie przybywa zamożnych klientów. Trend ten utrzyma się nawet wtedy, gdy zacznie się spodziewana recesja, ponieważ rynek dóbr luksusowych charakteryzuje się sztywnym popytem ".