E-sklepy idą na giełdę

Chętni, by zainwestować w handel internetowy sprzętem AGD będą niedługo mieli okazję kupić akcje e-sklepu Hoopla.pl za 22-26 mln zł. Niedługo potem swoje papiery zaoferuje inny e-sklep - Agito.pl

Hoopla.pl - jeden z największych polskich e-sklepów sprzedających m.in. sprzęt AGD i RTV - planuje debiut na giełdzie na początku listopada. Spółka wyemituje 1 mln nowych akcji po 11-13 zł każda, drugie tyle już istniejących papierów planuje sprzedać główny właściciel sklepu, fundusz venture capital MCI Management, zmniejszając swój stan posiadania w spółce. Jeśli wszystkie te akcje znajdą nabywców, nowi akcjonariusze będą mieli 33-procentowy udział w e-sklepie a MCI dobrze zarobi. Dotychczasowe inwestycje funduszu w rozwój Hoopli zamknęły się w kwocie 800 tys. zł.

Po emisji do spółki wpłynie 11-13 mln zł. Te pieniądze Hoopla ma przeznaczyć na wprowadzanie nowych systemów informatycznych, niezbędnych, by obsłużyć coraz więcej zamówień, na logistykę, promocję swej marki oraz (aż 7 mln zł) na przejęcia innych e-sklepów. Jak mówił na wczorajszej konferencji prasowej szef Hoopli i jeden z jej twórców Przemysław Szydłowski, chodzi o niewielkie jeszcze firmy, sprzedające online asortyment typu sport i turystyka, dom i wnętrze, elektronarzędzia oraz produkty dla dzieci i niemowląt. W zeszłym roku firma miała ponad 26 mln zł przychodów i niecałe 100 tys. zł zysku netto. Na ten rok prognozuje już przychody blisko 52 mln zł i 362 tys. zł zysku. Zatrudnia ponad 30 osób.

Niedługo potem w ślady Hoopli zamierza pójść częściowo konkurencyjny sklep Agito.pl, oferujący w sieci sprzęt elektroniczny (m.in. komputerowy, fotograficzny i audio-video) oraz AGD. Spółka zapowiada debiut prawdopodobnie jeszcze w czwartym kwartale tego roku. Zatrudnia prawie 60 osób i w ubiegłym roku osiągnęła przychody rzędu 53 mln zł. Jak podaje, w tym roku do końca lipca wypracowała już 61 mln zł przychodów.

Niecały miesiąc temu na giełdzie zadebiutowała spółka Oponeo.pl, sprzedająca przez internet opony i inne produkty motoryzacyjne (w ubiegłym roku miała 29,8 mln zł przychodów i 1 mln zł zysku netto, na ten rok prognozuje odpowiednio 45 mln zł i 3 mln zł). Wcześniej Oponeo.pl - pierwszy klasyczny detaliczny sklep internetowy na warszawskiej giełdzie - sprzedało z powodzeniem w publicznej ofercie akcje o wartości 32 mln zł. Zainteresowanie inwestorów było spore, co dobrze wróży nadchodzącym ofertom Hoopli i Agito, bo stopa redukcji zapisów wyniosła prawie 76 proc. Obecnie papiery Oponeo.pl kosztują na giełdzie nawet kilka procent więcej niż ofercie publicznej.