CNBC ma umowę licencyjną z TVN

Kanał o tematyce ekonomicznej przygotowywany przez TVN będzie nazywał się TVN CNBC Biznes. Data startu wciąż nie jest znana.

- Po wielu miesiącach rozmów podpisaliśmy 6 lipca umowę o współpracy z CNBC Europe - poinformował Piotr Walter, prezes TVN. Notowana na warszawskiej giełdzie stacja już od kilku miesięcy informuje o pracach nad nowym kanałem. Jednak podpisanie umowy licencyjnej z koncernem NBC Universal na użycie jednej z jego marek telewizyjnych w Polsce było zaskoczeniem. Ta amerykańska grupa medialna należąca do General Electric oraz Vivendi zapowiadała wcześniej, że zamierza w tym roku uruchomić kilka kanałów tematycznych w Europie Środkowej. Jednym z nich jest CNBC, obecny w Europie Zachodniej od dziewięciu lat i odbierany w 3,75 mln domów.

Polski rynek kanałów tematycznych rozwija się szybko i plany zagranicznego giganta zbiegły się z rozwojem poznańskiej stacji TV Biznes, która została przejęta przez Polsat w lutym tego roku, oraz zaawansowanymi pracami TVN nad uruchomieniem kanału ekonomicznego. CNBC Europe pozyskał więc partnera lokalnego. - Ze wszystkich nowych krajów Unii Europejskiej Polska jest największym i najbardziej obiecującym rynkiem. Wasza giełda jest jedną z najbardziej dynamicznie rosnących na świecie - tak Barbara Stelzner, dyrektor programowa CNBC Europe tłumaczyła decyzję stacji o wejściu do Polski.

Szefem TVN CNBC Biznes jest Roman Młodkowski, kierujący redakcją ekonomiczną TVN. Obecnie jego zespół liczy 50 osób, ale z czasem ma poszerzyć się o kolejne 20. Skierowana zarówno do inwestorów korporacyjnych, jak i detalicznych stacja rozpoczęła już proces rekrutacyjny i pozyskała dziennikarzy m.in. z: Polskiego Radia, "Rzeczpospolitej", Polsatu oraz PAP.

- Dzięki współpracy z CNBC Europe otrzymujemy bezprecedensowy dostęp do zasobów tej globalnej stacji. Będziemy wymieniać się programami poprzez stałe łącze między Warszawą a Londynem. Nasi dziennikarze będą przygotowywali dla CNBC Europe relacje z warszawskiej giełdy, co przyczyni się do wzrostu jej prestiżu i znaczenia - powiedział Roman Młodkowski. Reporterzy i wydawcy TVN CNBC Biznes przejdą szkolenia w zagranicznych biurach CNBC i w razie potrzeby będą mogli nadawać z nich swoje relacje. Poza tym polska stacja będzie miała także dwóch własnych korespondentów w Londynie i Frankfurcie.

Nowy kanał jest w 100 proc. własnością TVN i będzie finansowany ze środków własnych stacji. - Podobnie jak inne nasze projekty ma osiągnąć rentowność na poziomie operacyjnym już po dwóch latach - powiedział Olgierd Dobrzyński, członek zarządu TVN. Nie ujawnił jednak, ile spółka zainwestowała w nowe przedsięwzięcie. Piotr Walter powiedział, że będzie to drugi pod względem wysokości nakładów kanał tematyczny w grupie, po uruchomionym sześć lat temu TVN 24, który pochłonął 20 mln dol.

Zdaniem Krzysztofa Szumskiego z grupy domów mediowych ZenithOptimedia na starcie TVN CNBC Biznes będzie stacją o bardzo wąskim gronie odbiorców. - Są to osoby, które muszą śledzić na bieżąco trendy na rynkach kapitałowych. Z drugiej strony można zakładać, że widzów zainteresowanych tematyką gospodarczą będzie w Polsce przybywać, więc z tego punktu widzenia jest to inwestycja nie tylko prestiżowa, ale również perspektywiczna - uważa Szumski.