"Gazeta Wyborcza" poprawiła swoją sprzedaż o 0,9 proc., osiągając poziom 478,3 tys. egzemplarzy. To o prawie 22 proc. więcej niż w tym okresie wyniosła łączna sprzedaż "Dziennika" i "Rzeczpospolitej". Przewaga "Gazety" nad konkurencją jeszcze nigdy nie była tak duża. Rok temu łączna sprzedaż dwóch wspomnianych tytułów była niższa od sprzedaży "Gazety" o niecałe 7,5 proc.
Kwiecień był kolejnym miesiącem ostrego sporu o kształt demokracji w Polsce, co uwidoczniły takie wydarzenia, jak odmowa złożenia oświadczenia lustracyjnego przez Bronisława Geremka czy awantura o mundurki. W tym sporze "Gazeta Wyborcza" zajmowała wyraźne stanowisko. Powodzeniem wśród czytelników cieszyły się cykle "Polka 2007" i kontrowersyjny "Jak się kochać" (ostro krytykowany przez bulwarowy "Fakt"), a także informatory edukacyjne. Ponadto w kwietniu była kontynuowana kolekcja filmów "Do zobaczenia we dwoje" (czytelnicy mogą kupić je z piątkową "Gazetą" za 5,99 zł).
Kwiecień to pierwszy miesiąc, w którym porównanie rok do roku obejmuje również "Dziennik" wydawany przez polską filię niemieckiego koncernu Axel Springer od 18 kwietnia zeszłego roku. Tytuł ten zamknął miesiąc największym spadkiem, jego sprzedaż zmalała aż o 16,6 proc. w porównaniu do kwietnia zeszłego roku. - To naturalne, że efekt nowości i wsparcie reklamowe podnoszą wyniki sprzedaży w momencie debiutu. Jednak spadek "Dziennika" do aktualnego poziomu widoczny był już trzy miesiące po starcie, więc sprzedaż tytułu w kwietniu tego roku nie jest niczym zaskakującym - komentuje Krzysztof Kulesz z domu mediowego ZenithOptimedia. - Moim zdaniem "Dziennik" wciąż poszukuje swego miejsca na rynku i lojalnych czytelników - dodaje Kulesz.
Po roku ukazywania się tego tytułu Axel Springer Polska coraz bardziej liczy się z kosztami. Świadczą o tym decyzje, które wydawca podjął w ciągu ostatnich dwóch tygodni. Cena piątkowego wydania "Dziennika" wzrosła z 1,5 do 2 zł, a "7 dni" - dotąd osobny dodatek z repertuarami - stał się wewnętrznym działem gazety. Wydawca może dokładać do "Dziennika" ok. 40-50 mln zł rocznie - oszacowała "Rzeczpospolita", która w coraz większym stopniu konkuruje z "Dziennikiem" o czytelnika o prawicowych poglądach. Sprzedaż samej "Rzeczpospolitej" spadła o ponad 12 proc., co jest drugim co do wielkości spadkiem w kwietniu wśród dzienników ogólnopolskich.
Liderem rynku pozostaje wydawany przez Axel Springer Polska tabloid "Fakt", który w kwietniu ucierpiał najmniej. Jego sprzedaż spadła tylko o 2,5 proc., podczas gdy jego główny konkurent - "Super Express" - zamknął miesiąc wynikiem słabszym o 5,3 proc.