Pieniądze na prasę elektroniczną

Fundusz MCI Management zainwestuje 1,5 mln zł w elektroniczną sprzedaż prasy. Pieniądze te pójdą na rozwój e-kiosku Netpress.pl

MCI Management - fundusz inwestujący w firmy internetowe i technologiczne - podpisał umowę z podwarszawską spółką Taurus, która od października 2005 r. prowadzi pod adresem Netpress.pl internetowy kiosk z prasą. Jak podaje Taurus, w serwisie można kupować prawie sto tytułów gazet i czasopism z oferty ponad 30 wydawnictw prasowych (jest tam m.in. "Polityka", "Wprost" czy "Życie Warszawy").

Użytkownik musi zainstalować sobie z witryny darmowy program, który pozwala na czytanie online lub offline dokładnej elektronicznej kopii drukowanego wydania czasopisma (plus funkcje dodatkowe - przeszukiwanie, notatki, archiwizacja na twardym dysku). Za e-gazety płaci się kartą lub przelewem (zwykle co najmniej kilkanaście procent taniej niż za "normalny" magazyn), a Związek Kontroli Dystrybucji Prasy wlicza wydania elektroniczne do nakładu danego tytułu.

Konkurentem NetPressu jest serwis e-Kiosk.pl prowadzony przez wrocławską firmę Digital Content. Oferuje m.in. cyfrowe wersje magazynów "Newsweek", "Forbes" czy "Press". Niektórzy wydawcy sprzedają elektroniczne wydania swych pism we własnym zakresie - tak robi np. Agora z "Gazetą Wyborczą", której e-wydanie dostępne jest w serwisie gazetawyborcza.pl.

W ciągu półtora roku MCI ma włożyć w swój elektroniczny kiosk 1,5 mln zł (pierwsza transza inwestycji to 600 tys. zł). W zamian obejmie docelowo 49,9 proc. udziałów w nowej spółce NetPress Digital, którą partnerzy mają razem utworzyć. Pieniądze pójdą na rozwój technologii, promocję i marketing oraz poszerzanie oferty o nowe tytuły i produkty - np. e-booki (elektroniczne wydania książek) czy audiobooki (książki w wersji dźwiękowej).

Z komunikatu spółek wynika, że czytelnicy NetPressu ściągnęli do tej pory prawie pół miliona egzemplarzy czasopism. Przychodów kiosku nie ujawniono. Maciej Kowalczyk z MCI Management, odpowiedzialny za tę inwestycję, przyznaje, że e-prasa to biznes na bardzo wczesnym etapie rozwoju. - To z jednej strony spore wyzwanie [czytaj - duże ryzyko], ale z drugiej szansa na osiągnięcie ponadprzeciętnych zysków z inwestycji - mówi.