Coraz więcej nowych aut kupują firmy

Coraz więcej nowych aut trafia w Polsce do firm - podaje spółka Samar. Prywatne osoby to główni nabywcy aut małych i tanich, a im samochód większy i droższy - tym częściej idzie na konto firmy.

W zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 222 tys. 570 nowych samochodów osobowych, które kupiono w kraju. Było to o 8,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale ten wzrost to efekt zwiększonych zakupów samochodów przez firmy - informuje spółka Samar w najnowszym raporcie. W zeszłym roku prywatne osoby zarejestrowały 118,1 tys. nowych aut - o ponad 7 tys. mniej niż w 2005 r. Natomiast firmy zarejestrowały prawie 104,5 tys. nowych samochodów osobowych - o 23,9 tys. więcej niż w 2005 r. Najbardziej do tego wzrostu przyczyniły się firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego. W zeszłym roku zarejestrowały 63 tys. nowych aut - aż o 46 proc. więcej niż rok wcześniej.

Czy Polacy nie lubią mieć na własność samochodu? Skądże. Tyle że prywatnie kupują przede wszystkim używane pojazdy z UE. Po wejściu do Unii w maju 2004 r. na nasze drogi trafiło już ponad 2,5 mln używanych samochodów z UE, co stanowi rekord w dziejach europejskiej motoryzacji. W zeszłym roku Polacy zarejestrowali prywatnie 761,7 tys. używanych aut z UE, natomiast firmy - tylko 6,2 tys. Używane auta coraz bardziej jednak kuszą też firmy zajmujące się leasingiem i wynajmem. W zeszłym roku takie firmy zarejestrowały w Polsce po raz pierwszy 1,65 tys. używanych samochodów osobowych - prawie dwa razy więcej niż w 2005 r.

Z danych firmy Samar wyraźnie widać, że prywatne osoby kupują najczęściej tanie pojazdy, a firmy - drogie. Prywatni klienci kupują ponad dwie trzecie miejskich aut, w kolejnych kategoriach proporcje stopniowo rosną na korzyść firm. Już w przypadku popularnych samochodów kompaktowych firmy zyskują przewagę w zakupach nowych pojazdów, a te proporcje zwiększają się na korzyść firm. W kategorii samochodów luksusowych tylko jedna piąta rejestracji przypada na prywatnych nabywców - resztę zakupów finansują firmy.

To zróżnicowanie widać w sprzedaży aut niektórych marek. Popularne fiaty w ponad dwóch trzecich kupują prywatne osoby. Natomiast limuzyny Saaba, BMW czy Volvo są kupowane głównie na konto firm. Interesujące, że według ostatniego raportu Komisji Europejskiej właśnie ceny hurtowe aut Saaba i BMW w Polsce zostały uznane za najwyższe lub jedne z najwyższych w UE.

Na sprzedaży dla firm swoją pozycję budują także producenci popularnych samochodów, zwłaszcza Ford i Opel. Zaledwie jedną trzecią nowych Fordów w Polsce kupują prywatne osoby, podczas gdy reszta trafia do firm. Są to proporcje właściwe dla marki luksusowej, ale nic dziwnego, skoro w zeszłym roku kompaktowy Ford Focus (6090 rejestracji) zajął drugie miejsce na liście aut najchętniej kupowanych przez firmy, przed Skodą Octavią (5728). Przebojem firm był Opel Astra (7478 rejestracji).

Najwięcej różnych modeli aut dla firm sprzedała w zeszłym roku Toyota (14 228 rejestracji - o 36 proc. więcej niż w 2005 r.), wyprzedzając Opla (13 831) i Skodę (11 931).