Kto najwięcej zarabia na reklamie?

Na trzydziestkę największych spółek medialnych na świecie przypadają wpływy z reklam w wysokości 215 mld dol. Do koncernu Time Warner należy aż 13 proc. tego tortu.

Dom mediowy ZenithOptimedia opublikował ranking gigantów medialnych. Obejmuje on wyłącznie wpływy z reklam i nie uwzględnia innych przychodów spółek, jak np. ze sprzedaży DVD, zabawek czy praw do produkcji filmowej lub telewizyjnej. Zestawienie powstało na bazie danych z 2005 r., gdyż różne spółki mają różne lata obrachunkowe.

Na czele tabeli znalazł się koncern Time Warner, do którego należą m.in. telewizje CNN i HBO oraz pisma "Time" i "People". Zarobił on 29,8 mld dol., czyli prawie dwukrotnie więcej niż jego najbliższy rywal - News Corp. kontrolowany przez Ruperta Murdocha, który zajął drugie miejsce w rankingu.

Amerykańskie firmy zdecydowanie prowadzą w zestawieniu - zajmują aż 16 na 30 miejsc, a w pierwszej piątce nie ma żadnej firmy spoza USA.

Poza nimi do rankingu weszły spółki z Japonii, Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch oraz Meksyku. Dla większości z nich media są główną branżą, ale niektóre (jak np. General Electric czy Lagardere) czerpią z niej tylko część swoich przychodów.

W rankingu znalazły się tylko dwie spółki internetowe - Google oraz Yahoo!, które są najmłodsze w tym gronie.

ZenithOptimedia to jeden z największych domów mediowych na świecie, należy do holdingu Publicis Group. Wśród jego klientów są takie spółki, jak: Alcatel, British Airways, Electrolux, Nestlé czy Puma.