Wojsko kupiło samoloty, zapominając o offsecie

Umowa zakupu przez MON dwóch samolotów CASA 295M była niezgodna z prawem - pisze "Życie Warszawy". Gazeta wyjaśnia, że pominięto offset, czyli wymagane przy tego typu transakcji zamówienie ulokowane w polskiej gospodarce

26 października Ministerstwo Obrony zawarło umowę na zakup dwóch samolotów transportowych CASA 295. W imieniu resortu podpisali ją w Warszawie sekretarz stanu Marek Zająkała i dowódca Sił Powietrznych gen. broni Stanisław Targosz. Dostawcę maszyn - firmę EADS Military Transport Aircraft Division, reprezentował wiceprezes Antonio R. Barberán. - relacjonuje "Życie Warszawy".

Dziennik przypomina, że według polskiego prawa offset musi towarzyszyć każdemu zakupowi, pochodzącego z zagranicy sprzętu wojskowego, jeśli wartość transakcji przekracza 5 milionów euro. Dwie maszyny CASA kosztują ponad 70 milionów dolarów. Dlatego też, zgodnie z przepisami, najdalej 60 dni po umowie zakupu samolotów musi zostać podpisana z dostawcą umowa offsetowa.

Centrum informacyjne resortu obrony nie odpowiedziało na pytanie "Życia Warszawy", czy zwróciło się do Ministerstwa Gospodarki o uzgodnienie zakresu inwestycji związanych z zakupem nowych samolotów transportowych.

Tymczasem Tadeusz Pyrcak - dyrektor departamentu programów offsetowych - twierdzi, że o transakcji kupna dwóch samolotów CASA wie tylko z gazet - donosi gazeta.

Zdziwiony pominięciem sprawy offsetu przy tej transakcji jest także poseł Janusz Zemke (SLD), były wiceminister obrony. - Za moich czasów przy wszystkich zakupach sprzętu o wartości przekraczającej ustawowe 5 mln dolarów MON zgłaszało takie plany resortowi gospodarki na długo przed podpisaniem umowy - powiedział "Życiu Warszawy" były wiceminister.

Hiszpański CASA to samolot przeznaczony do transportu wojskowego. W zależności od typów operacji może być przystosowany do przewozu ładunków i pojazdów kołowych, transportu spadochroniarzy, operacji ich zrzutu, dostarczania ładunku z powietrza oraz medycznych operacji transportowych, w tym ewakuacji rannych.

 

W sierpniu 2001 Polska kupiła osiem samolotów C 295. Producent cieszy się, że nasz kraj jest pierwszym klientem, który ponawia zamówienie. Należąca do EADS firma CASA zainwestowała pięć lat temu w warszawskiego producenta samolotów tworząc firmę EADS PZL "Warszawa-Okęcie" S.A. CASA wykonała wówczas zobowiązania offsetowe za ponad 27 mln dol., trzy razy więcej, niż planowano. W dyskusjach nad nie najlepiej realizowanymi umowami offsetowymi stawiano tego inwestora za wzór.