- Odchodzę z "Newsweeka" do Polskapresse. Nic więcej nie mogę powiedzieć. Chciałbym, żeby zarząd tej spółki wydał oficjalny komunikat - mówi nam Tomasz Wróblewski. - Odchodzę do projektu oferującego wyzwania na skalę co najmniej taką, jak "Newsweek Polska" - dodaje.
- Tomasz Wróblewski będzie u nas pracował - potwierdza Marcin Polak, asystent prezesa zarządu Polskapresse, ale nie ujawnia szczegółów. - Na początku przyszłego tygodnia zarząd wyda oficjalny komunikat w tej sprawie.
Polskapresse to polska filia niemieckiej grupy wydawniczej Verlagsgruppe Passau. Wydaje dziewięć tytułów regionalnych (m.in. "Dziennik Bałtycki" i "Dziennik Zachodni") oraz bezpłatną gazetę "Echo miasta". Z nieoficjalnych informacji wynika, że wydawca przymierza się do projektu dziennika ogólnopolskiego, co jest sporym zaskoczeniem dla większości obserwatorów rynku prasowego. - Czy na pewno ich na to stać? - pyta analityk jednego z biur maklerskich proszący o anonimowość. Zarząd Polskapresse nie komentuje nieoficjalnych informacji.
Krzysztof Urbanowicz, prezes firmy Mediapolis i autor blogu o mediach, uważa, że Polskapresse nie chce tworzyć nowego dziennika, tylko dodatek ogólnopolski dla swoich tytułów regionalnych. "Model gazety, który teraz wydaje się atrakcyjny dla Polskapresse, to odwrotność modelu wprowadzonego w "Gazecie Wyborczej", gdzie lokomotywą jest grzbiet ogólnopolski, a wagonikami - dodatki regionalne" - napisał Urbanowicz w swoim blogu.
- Całkowicie się z tym zgadzam. To dobry pomysł z perspektywy reklamowej, który nie musi wiązać się z tak dużymi kosztami, jakich wymagało np. wprowadzenie "Dziennika" przez Axel Springer. To dobry ruch obronno-zaczepny, który Polskapresse wypada teraz wykonać - mówi Rafał Oracz, dyrektor ds. marketingu i nowych projektów firmy CR Media handlującej czasem reklamowym w radiu oraz przestrzenią w prasie i internecie. Jego zdaniem w regionach, gdzie nie ukazują się tytuły Polskapresse, dziennik ogólnopolski mógłby być dystrybuowany samodzielnie lub wraz z innymi tytułami regionalnymi, które się tam ukazują, np. należącymi do konkurencyjnej Orkli.
Wydawcą "Newsweek Polska" jest polska filia niemieckiego koncernu Axel Springer. Tomasz Wróblewski to już druga osoba z kierownictwa redakcji, która złożyła w tym tygodniu wypowiedzenie. W środę z tytułem pożegnał się wicenaczelny Paweł Fąfara, który - według nieoficjalnych informacji - również ma podjąć pracę w Polskapresse. Jak udało się nam dowiedzieć, wymówienia złożyło jeszcze kilka osób z redakcji tygodnika, w tym tak znani publicyści, jak Piotr Zaręba i Michał Karnowski. Nowy naczelny Michał Kobosko (który równocześnie kieruje miesięcznikiem "Forbes") może więc stanąć przed nie lada wyzwaniem znalezienia nowych rozpoznawalnych autorów. - Być może to, co się stało, jest korzystne dla "Newsweeka". Potrzebny jest ktoś, dla kogo ten tytuł jest wyzwaniem zawodowym - uważa Rafał Oracz z CR Media.
W I półroczu sprzedaż tego tygodnika wyniosła 136,8 tys. egzemplarzy i była o ponad 22 proc. niższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (dane ZKDP, sprzedaż ogółem). Stawia to "Newsweek" na trzecim miejscu wśród polskich tygodników opinii. Pierwsze i drugie zajmują odpowiednio "Polityka" oraz "Wprost".