Empik inwestuje na Wschodzie

Giełdowa grupa Empik Media & Fashion, właściciel sklepów Empik i Smyk, rusza na podbój rynku ukraińskiego.

Grupa EM&F przejęła właśnie dwie ukraińskie firmy zajmujące się handlem detalicznym. Spółka-córka - Empik - kupiła 65 proc. akcji w sieci Bukva, do której należy 27 księgarni rozsianych po całej Ukrainie. Natomiast Smyk, inna spółka zależna, kupiła pakiet kontrolny w ukraińskiej Paritet Servis Retail. Ma on w Kijowie dwa sklepy pod nazwą Kinderland z artykułami dla dzieci i w przyszłym roku planuje otwarcie kolejnych dwóch-trzech placówek.

Łącznie ukraińska inwestycja pochłonie 11,4 mln dol. Pieniądze mają pochodzić z ubiegłorocznych zysków (61 mln zł) i kredytów. - Zdobyliśmy przyczółek na atrakcyjnym rynku naszego wschodniego sąsiada - komentuje prezes EM&F Maciej Dyjas.

To niejedyna zagraniczna inwestycja spółki wywodzącej się z programu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Kilka miesięcy temu Grupa EM&F otworzyła pilotażowy salon dziecięcej marki Smyk w Berlinie. Powstanie kolejnych sklepów zależy od osiągniętej tam sprzedaży.

Wraz z planami wejścia na Ukrainę Grupa Empiku przygotowuje ofertę publiczną. Złożono już prospekt emisyjny w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Akcji (do 31 proc. wszystkich) chcą się pozbyć akcjonariusze mniejszościowi - kilkanaście zagranicznych funduszy inwestycyjnych. - Większość funduszy zainwestowała w EM&F jeszcze w latach 90., a średni ich horyzont inwestycyjny to siedem-osiem lat - mówił niedawno reprezentujący inwestorów finansowych Robert Conn z Innova Capital. Papierów nie zamierza sprzedawać główny akcjonariusz - spółka Eastbridge (ma 68,5 proc. wszystkich papierów). Oferta publiczna odbędzie się pod koniec roku.

Grupa EM&F to czołowy operator marek konsumenckich w Polsce. Zarządza m.in. sieciami handlowymi (Empik, Smyk, Galeria Centrum), sieciami odzieży markowej (np. Hugo Boss, Esprit, Mexx, Zara), siecią szkół języków obcych SJO Empik i Speak Up oraz siecią salonów fotograficznych Empik Foto. W ubiegłym roku grupa osiągnęła prawie 1,2 mld zł sprzedaży.