Autostrada A4 zbliża się do Niemiec

Autostradą A4 będzie można przejechać już 381 km z Krakowa do Krzywej za Wrocławiem. W poniedziałek minister transportu Jerzy Polaczek otworzy kolejny odcinek tej drogi.

Nowy odcinek autostrady A4 spod Wrocławia przez Legnicę do Krzywej budowano od 2002 r. Po uruchomieniu tej drogi kierowcy będą mogli przejechać jedną autostradą 381 km z Krzywej do Krakowa. To najdłuższy autostradowy szlak w Polsce - w większości bezpłatny. Opłaty są pobierane tylko na odcinku A4 z Krakowa do Katowic.

Obecnie trwa przetarg na budowę 50 km autostrady A4 do Zgorzelca. Ma powstać do 2008 r. i wtedy autostradą będzie można przejechać z Krakowa do Drezna. Budowę pozostałych odcinków A4 od Krakowa do Rzeszowa planuje się do 2013 r. Wcześniej A4 zostanie połączona w okolicach Krzywej z autostradą A18 prowadzącą do Berlina. Jedna jezdnia A18 ma być gotowa za dwa lata. Druga - w 2010 r.

Budowa autostrady A4 spod Wrocławia do Krzywej kosztowała prawie 163 mln euro, z tego 122 mln euro pochodziło z Funduszu Spójności UE. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacowała, że koszty będą o 90 mln euro wyższe. Jednak ostra rywalizacja firm w czasie przetargów na budowę zmniejszyła wydatki. Zaoszczędzone 90 mln euro GDDKiA chce przeznaczyć na inne inwestycje: budowę drogi ekspresowej S3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego, obwodnicę Bielska-Białej i przebudowę drogi krajowej nr 4 z Machowa do Łańcuta. Projekty te czekają teraz na akceptację UE.