Trudny kwartał Agory

Wyniki finansowe Agory (wydawcy ?Gazety Wyborczej?) za II kwartał są niższe od prognoz analityków. Spółka zapowiada cięcia kosztów.

Choć wpływy ze sprzedaży reklam Agory wzrosły w II kwartale o 5,5 proc. i wyniosły 206 mln zł, to skonsolidowane przychody były niższe niż w analogicznym okresie zeszłego roku o 9,6 proc. i wyniosły 294 mln zł. Zarząd tłumaczy to kosztowną obroną pozycji "Gazety Wyborczej" na coraz bardziej konkurencyjnym rynku dzienników, na którym w kwietniu tego roku zadebiutował "Dziennik" wydawany przez polską filię niemieckiego koncernu Axel Springer. Jeszcze przed startem rywala zarząd Agory podjął decyzję o obniżeniu ceny "Gazety" do 1,5 zł. Spowodowało to spadek przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej "Gazety Wyborczej" o 46 proc., do 28 mln zł, ale wydawca podkreśla, że obniżka ceny przyniosła pożądany efekt. "W II kwartale "Gazeta" osiągnęła dobre wyniki sprzedaży egzemplarzowej i bardzo dobre wyniki czytelnictwa. Będziemy nadal inwestować w "Gazetę" i umacniać jej pozycję rynkową, jednocześnie zwiększając efektywność operacyjną spółki. Trwałych pozytywnych efektów rynkowych i finansowych należy oczekiwać w dłuższym terminie" - mówi Piotr Niemczycki, wiceprezes Agory, cytowany w komunikacie prasowym. Według ZKDP w kwietniu i maju 2006 r. średnie dzienne rozpowszechnianie "Gazety Wyborczej" wyniosło 460 tys. egzemplarzy. W II kwartale 2006 r. tygodniowe czytelnictwo "Gazety" wyniosło 20,9 proc., podczas gdy tygodniowe czytelnictwo "Dziennika" w tym samym czasie wyniosło 7,3 proc.

Agora wydawała też więcej na reklamę. W II kwartale było to 52 mln zł, z czego 49 mln zł pochłonęła promocja wydawanych przez spółkę dzienników, czyli "Gazety" i "Metra". Z danych cennikowych firm Expert Monitor oraz Media Watch wynika, że w II kwartale Axel Springer wydał na promocję swego nowego tytułu ok. 40 mln zł. Działania obronne odbiły się na zysku netto spółki, który zmalał w II kwartale do 8,7 mln zł (o 82 proc. mniej niż przed rokiem). Menedżerowie Agory zapowiadają zmniejszenie kosztów. - Poprawa wyników finansowych spółki w krótkim okresie będzie możliwa głównie poprzez zwiększenie efektywności operacyjnej. Zarząd przygląda się wszystkim kategoriom kosztów w celu ich obniżenia. Jest to zadanie priorytetowe - mówi Zbigniew Bąk, wiceprezes zarządu Agory. Podkreśla on jednak, że poszukiwanie oszczędności nie będzie odbywać się kosztem flagowego produktu spółki. - Będziemy nadal inwestować w "Gazetę Wyborczą" i bronić jej pozycji rynkowej, nawet jeżeli będzie to oznaczało pogorszenie wyników finansowych w średnim okresie - dodaje Bąk.

W czwartek na zamknięciu za akcję Agory płacono 31,5 zł, czyli o 11,27 proc. mniej niż w środę. Zdaniem analityków reakcja była tak gwałtowna m.in. dlatego, że spółka obniżyła prognozy dla rynku reklamy dzienników. Jej zdaniem wzrośnie on w tym roku o 4 proc. W I kwartale spółka szacowała, że wydatki na reklamę w dziennikach wzrosną w tym roku o blisko 7 proc.