Ceny mieszkań muszą zawierać VAT

Firmy deweloperskie budujące mieszkania na sprzedaż muszą podawać w reklamie ich cenę brutto, czyli z VAT. Jedna z największych w kraju firm deweloperskich - J.W. Construction Holding przegrała spór w tej sprawie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

We wtorek warszawski Sąd Apelacyjny (VI wydział cywilny) oddalił apelację J.W. Construction od niekorzystnego dla tej firmy wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poinformował Dariusz Łomowski z UOKiK. Spór trwał przeszło dwa lata. Zaczął się od decyzji prezesa UOKiK, który uznał, że deweloper "stosuje praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na naruszeniu obowiązku udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji oraz reklamie wprowadzającej w błąd". Chodziło o to, że w reklamach prasowych J.W. Construction podawał ceny netto oferowanych mieszkań, czyli bez VAT.

Firma wyjaśnia, że podawała ceny netto przez bardzo krótki okres. Wcześniej mieszkania były objęte zerową stawką VAT, a kiedy stawka podatku wzrosła do 7 proc. "reklamy z cenami netto poszły niejako z rozpędu". J.W. Construction zapewnia, że szybko wprowadziła dopisek, że "podana cena będzie powiększona o aktualnie obowiązująca stawkę VAT", a po pewnym czasie zrezygnowała z tego dopisku i zaczęła podawać cenę brutto. Po co spółka składała apelację? "Mamy do tego prawo, wiec z niego skorzystaliśmy" - odpowiedziała.