Wystawna edukacja

Wykwintna kolacja, koncert Anny Marii Jopek i nocleg w luksusowym hotelu. W takiej oprawie firma farmaceutyczna Roche informuje lekarzy o swoim produkcie - preparacie Avastin, leku na raka jelita grubego.

Roche zorganizował imprezę w warszawskim Sheratonie. Przyjechali tu w ostatni weekend profesorowie, szefowie klinik, ale też młodzi medycy.

Organizatorzy nie zdradzają, ile kosztował bankiet. Policzyliśmy, że co najmniej 60 tys. zł. Prof. Kazimierz Szewczyk, etyk z łódzkiego Uniwersytetu Medycznego: - W tak bizantyński sposób został zaprezentowany tylko jeden lek. To wyczerpuje znamiona nieetycznej reklamy. Firmy farmaceutyczne wiedzą, że onkolodzy leczą swoich pacjentów drogo, więc zależy im, by drogi lek dobrze się medykom kojarzył.

- Dziwią mnie te zarzuty. Nie prowadziliśmy żadnej promocji. Postawiliśmy na edukację - mówi Anna Żur z Roche.

Dr Grzegorz Luboiński, onkolog związany z Fundacją Batorego: - Avastin nie jest lekiem nowym. Informacji o nim nie powinno się zdobywać w Sheratonie, wystarczy zajrzeć do internetu. Tematy wykładów wydają się świadczyć, że głównym celem imprezy było promowanie leku. Wykłady prowadzili wojewódzcy konsultanci. Ich opinie mogą mieć wpływ na lekarzy, którzy będą mówić pacjentom, że istnieje taki lek. Niektórzy chorzy kupią go sami, ale większości nie będzie na niego stać i już za kilka miesięcy do dziennikarzy przyjdą z interwencją, by NFZ sfinansował im drogą terapię.

Avastin wydłuża życie pacjentów średnio o pięć miesięcy, jeśli jest podawany jako uzupełnienie tradycyjnej chemioterapii. Roczne leczenie nowym specyfikiem kosztuje 100 tys. zł. Preparat jest zarejestrowany od stycznia.