Humanitarna gra komputerowa

?Food Force" to gra edukacyjna, w której możemy się wcielić w pracownika World Food Programme (WFP), czyli Światowego Programu Żywnościowego. WFP to agenda ONZ zajmująca się pomocą dla ludzi na obszarach dotkniętych klęską głodu, koordynująca m.in. pomoc dla Iraku w ramach programu ?Ropa za żywność".

Gra miała premierę na targach książki dziecięcej w Bolonii. Jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 8 do 13 lat, które podczas zabawy "Food Force" dowiedzą się, na czym polega praca WFP - od zakupu żywności, przez odnajdywanie potrzebujących i dostarczanie racji żywnościowych do rejonów dotkniętych głodem, po edukowanie ludzi, jak mogą sobie radzić sami. Sekwencje interaktywne przeplatane są atrakcyjnymi prezentacjami niczym z gry akcji. Autorzy zadbali o to, żeby w atrakcyjny i zapadający w pamięć sposób pokazać, na czym polega pomoc humanitarna.

"Food Force" dostępna jest na stronach WFP na razie tylko po angielsku, ale planowane są wersje w innych językach. Na stronie "Food Force" przygotowano także konspekty lekcji dla nauczycieli, którzy chcieliby wykorzystać grę jako materiał edukacyjny.

WFP nie jest pierwszą instytucją, która postanowiła promować swoją misję za pomocą gry komputerowej. W USA panuje obecnie moda na zamawianie takich gier przez instytucje i na potrzeby kampanii społecznych wywołana w 2001 roku przez grę "America's Army" promującą służbę w amerykańskim wojsku. O ile jednak "Food Force" czy "America's Army" to odrębne programy, o tyle większość gier edukacyjnych jest stosunkowo prosta i powstaje przy użyciu programu Flash, toteż można się nimi bawić w okienku przeglądarki internetowej. "New York Times" wylicza takie tytuły, jak: "Stop Fluin' Around" (quiz o tym, jak się roznosi grypa), "Become a UNICEF World Hero" (promocja UNICEF), "Smokeout Café" ("strzelanka" promująca walkę z nałogiem palenia), "Eco Quest" (o ratowaniu zagrożonych gatunków zwierząt w witrynie Greenpeace), "Nuclear Tetris" (tetris z antyatomowym przesłaniem), "Home Safety Game" (gra pokazująca dzieciom, jakie niebezpieczeństwo grozi im ze strony domowych urządzeń) czy "Streetwise" (gra nieco większa, powstała przy współpracy koncernu DaimlerChrysler, Amerykańskiego AA i organizacji Matki przeciw Pijanym Kierowcom, pomyślana jako ostrzeżenie przed pijanymi kierowcami i jazdą po pijanemu). Wszystkie je można łatwo znaleźć, wpisując nazwę do wyszukiwarki.

Na świecie rośnie liczba domów wyposażonych w szerokopasmowy dostęp do internetu, dlatego coraz więcej instytucji przygotowuje gry "pełnokrwiste", wykorzystujące możliwości dzisiejszych komputerów i bardziej przypominające typowe gry rozrywkowe. Takie programy są bardziej wciągające dla gracza i lepiej oddają swoje przesłanie. "Food Force" to właśnie przykład tego trendu, obarczonego jednak pewnym mankamentem - plik z grą jest duży, zajmuje ponad 200 megabajtów. Łącząc się z internetem za pomocą modemu, będziemy go długo ściągać.

www.food-force.com