W piątek Leszek Mądzik otwiera wystawę "Dotyk Izraela" w Muzeum Regionalnym w Łęcznej. Muzeum mieści się w pochodzącej z połowy XVII w. odrestaurowanej synagodze, jednej z największych, jakie zachowały się na wschodzie kraju. Twórca teatru Scena Plastyczna KUL zastrzega: - Nie przywożę z podróży pocztówek. Każda fotografia ma swoją historię. Wiele z nich ujawnia struktury świata przyrody i przedmiotów pozornie niezwiązane z miejscem, gdzie je odkrywam.
Dlatego na wystawie nie ma portretów starozakonnych w geście modlitwy, ulic zatłoczonych wielojęzycznym tłumem turystów czy żołnierzy przy zasiekach. Bo prace Mądzika nie mają nic wspólnego z fotografią krajobrazową, reporterską, estetyzującą czy eksperymentującą. Są z pozoru zwykłe, ale w tej prostocie niosą wielką energię. Związek fotografii z miejscem ich wykonania oraz wystawienia bywa symboliczny i metaforyczny. Mądzik dotyka miejsc świętych, szukając znaku tajemnicy w kamieniu, wodzie i powietrzu, w szczelinach murów, z których światło wydobywa fakturę wieczności, w zieleni walczącej z pustynią. Ziemię Świętą ogląda nie jako obiekt penetracji turystycznej, lecz jako swoje miejsce na świecie, które przemawia językiem znaków. - Ten pejzaż czyta się przez narastające skojarzenia wyniesione z kultury, do jakiej przynależymy - podkreśla artysta.
wystawa fotografii Leszka Mądzika "Dotyk Izraela", Muzeum Regionalne w Łęcznej, czynna do końca sierpnia