Szwajcaria: Ukończono prace techniczne nad najdłuższym tunelem na świecie

Mierzący 57 km długości Gotthard Base połączy Szwajcarię z Włochami. Pociągi będą jechały tamtędy 250 km/h, co znacznie usprawni transport pomiędzy północną i południową Europą.

Po ponad 12 latach drążenia ukończono najważniejsze prace nad tunelem pod szwajcarskimi Alpami. Podstawowe roboty zakończyły się sukcesem, dlatego europejski tunel stał się najdłuższym na świecie, przebijając tym samym japoński Seikan Tunnel, którego długość wynosi 54 km.

Przy Gotthard Base Tunnel pracowało ponad 2 tys. budowlańców. Jego koszt to 9 mld euro. Budowę w całości finansują władze Szwajcarii.

Tunel posłuży jako główna droga transportowa, pomiędzy południem a północą Europy. Pociąg jadący tym tunelem będzie mógł osiągnąć prędkość do 250 km/h. Jednak nie tylko czynniki ekonomiczne zadecydowały o jego budowie. Szwajcarskie władze nie chcą, żeby przez Alpy jeździły ciężarówki.

Decyzja o budowie tunelu została zatwierdzona przez społeczeństwo w referendum, które przeprowadzono w 1998 roku. Otwarcie tunelu jest zapowiedziane na czerwiec 2016 roku.