Niepokojący raport NIK. W gimnazjach i liceach nie ćwiczy nawet 30 procent uczniów

Choć infrastruktura sportowa w szkołach jest coraz lepsza, w starszych klasach podstawówek nie ćwiczy ok. 15 proc. uczniów, a w gimnazjach i liceach odsetek ten sięga nawet 30 proc. Już blisko pół miliona uczniów w Polsce ma problemy z nadwagą lub cierpi z powodu skrzywienia kręgosłupa.

Jak podaje NIK, nie poprawia się poziom zajęć wychowania fizycznego w szkołach. W konsekwencji wciąż spada zainteresowanie uczniów sportową edukacją. W latach 2009-2012 absencja uczniów na lekcjach WF-u wynosiła: 10 proc. w szkołach podstawowych, 13 proc. w gimnazjach i 17 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych. Odsetek uczniów nieobecnych na zajęciach i niećwiczących - z powodu braku stroju, zwolnień lekarskich i usprawiedliwień od rodziców - jest jeszcze większy.

W roku szkolnym 2012/2013 NIK przyjrzała się przez tydzień w wybranych szkołach zajęciom WF-u. Okazało się, że w klasach IV-VI nie brało w nich czynnego udziału 15 proc. uczniów, w gimnazjach 23 proc., a w szkołach ponadgimnazjalnych aż 30 proc. uczniów. Dzieci i młodzież jako główne powody unikania ćwiczeń wymieniały względy zdrowotne (35 proc.) oraz nieatrakcyjny sposób prowadzenia zajęć (31 proc.).

Uczniowie: Za dużo gier zespołowych

Szkoły nie potrafią stworzyć ciekawej oferty programowej dla uczniów. Zdaniem uczniów nauczyciele kładą zbyt duży nacisk na gry zespołowe oraz ćwiczenia gimnastyczne. Inne aktywności - np. bieganie, taniec, aerobik, jazda na łyżwach, pływanie, bieganie lub jazda na nartach czy też aktywna turystyka - były na zajęciach praktycznie nieobecne. W ankiecie 25 proc. uczniów i rodziców uznało, że zajęcia z wychowania fizycznego nie przyczyniają się do zwiększenia sprawności fizycznej.

Jak obliczyło Ministerstwo Zdrowia, ok. 330 tys. uczniów objętych zajęciami WF-u ma zniekształcenia kręgosłupa, a ponad 120 tys. ma nadwagę lub cierpi na otyłość (to w sumie ok. 10 proc. wszystkich uczniów). Pomimo alarmujących liczb w ponad połowie skontrolowanych szkół dyrektorzy nie zorganizowali zajęć z gimnastyki korekcyjnej ani też żadnych kompleksowych działań prozdrowotnych, których elementem byłyby zajęcia sportowe.

Nieprzygotowani nauczyciele, brak indywidualnego podejścia do ucznia

Nadzieję na poprawę edukacji sportowej w naszym kraju dawało wprowadzenie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kilka lat temu nowej podstawy programowej. Zdaniem Izby MEN zapomniał przygotować do niej 52 tys. nauczycieli WF-u.

W większości skontrolowanych szkół nie sformułowano wymagań, które służyłyby nauczycielom do oceny postępów uczniów. Nauczyciele nie mają też kryteriów oceny wysiłku i zaangażowania ucznia. Jak wskazuje raport, blisko 80 proc. szkół nie stosuje indywidualnego podejścia do ucznia ze względu na jego wrodzone predyspozycje i talenty sportowe.

Ministerstwo Sportu ocenione pozytywnie

Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia działania ministra sportu i turystyki. Szczególnie doceniono starania resortu w budowie infrastruktury sportowej. W latach 2007-2012 ministerstwo dofinansowało budowę 3445 obiektów sportowych i boisk, m.in.: 2604 orlików, 534 sal gimnastycznych, 82 krytych pływalni i 119 lodowisk.

Chcesz na bieżąco dowiadywać się o najnowszych wydarzeniach? Ściągnij naszą aplikację Gazeta.pl LIVE! Tutaj znajdziesz wersję na telefony z Androidem >>> A tutaj wersję na Windows Phone >>>

Więcej o: