Najpoważniejszym problemem jest brak zrozumienia tekstu. Błędne odpowiedzi wskazują na to, że wielu maturzystów nie zrozumiało kluczowych fragmentów tekstu, a odpowiedzi udzielają w oparciu o pojedyncze słowa lub zwroty usłyszane w nagraniu.
W przypadku zrozumienia tekstów pisanych, podobnie jest jak w przypadku zrozumienia ze słuchu. Bardzo często okazuje się , że zdający nie przeczytali uważnie trzonu zadania lub nie zrozumieli części tekstu i opierali się jedynie na podobieństwie słów występujących w tekście i w zdaniu.
W pracach pisemnych uczniów bardzo często widać bardzo ścisły związek między błędami językowymi a spójnością tekstu. Wynika to nieumiejętności łączenia zdań, używanie niewłaściwych leksykalnych wskaźników, używanie niewłaściwych zaimków, brak konsekwencji w stosowaniu czasów gramatycznych. Błędy te sprawiają, że praca jest niekomunikatywna i ciężka w odbiorze.
W zadaniach, które wymagają uzupełnienia tekstu właściwym zdaniem lub słowem wyraźnie widać, że maturzyści uzyskują niższe wyniki. Spowodowane to może być tym, że w języku angielskim gimnazjaliści i maturzyści rozumieją głównie dosłowne znaczenia, natomiast odczytywanie znaczeń wynikających ze struktury tekstu jest dla nich znacznie trudniejsze.