Z analizy wyników egzaminu maturalnego w WOS-u wynika, że maturzyści nie potrafią identyfikować państw na podstawie charakterystycznych dla nich wydarzeń, ale także nie posiadają ogólnej orientacji na mapie. Świadczy to o braku umiejętności i lokalizowania przestrzennego wydarzeń.
Dużym problemem dla maturzystów jest rozpoznawanie przez maturzystów pojęcia na podstawie jego definicji oraz podanego nazwiska jego twórcy. Niski poziom wykonania tego zadania świadczyć może o braku umiejętności dokonywania uogólnień oraz rozróżniania podstawowych pojęć politologicznych.
Wielu maturzystów ma problem z poprawnym zrozumieniem tekstu. Co za tym idzie z prawidłowym formułowaniem opinii, ocen, argumentów w odniesieniu do problemów przedstawionych w tekście. Wielu zdających na pytania otwarte udziela odpowiedzi, które świadczą o niezrozumieniu tekstu. Bardzo często pojawiały się również rozwiązania, w których zalety i wady zostały przez zdającego błędnie przypisane ? np. to co jest zaletą, zostało uznane za wadę.
Jednym z największych problemów dla maturzystów jest napisanie wypracowania na proponowane tematy. W roku 2015 tylko 18 % maturzystów wykonało zadani bezbłędnie. W wypracowaniach uczniowie popełniali bardzo często poważne błędy merytoryczne, które rzutowały na końcową ocenę. Istotnym problemem było też to, że maturzyści pomijali szczegóły, które mają wpływ na końcową ocenę pracy.
Wiedza o społeczeństwie to przedmiot interdyscyplinarny (socjologia, politologia, prawo, stosunki międzynarodowe, ekonomia) sprawia, że maturzyści maja duży problem z opanowaniem materiału. Nie posiada umiejętności łączenia treści z różnych zakresów tematycznych. Zadania sprawdzające złożone umiejętności są wykonywane nieprawidłowo, ponieważ uczniowie potrafią wykonać poprawnie tylko jeden z elementów.
Mapa to kolejny źródło informacji, które sprawia trudności maturzystom w poprawnym udzieleniu odpowiedzi. Takie problemy powoduje również czytanie z tabel, wykresów. Świadczy to o braku umiejętności ich zestawienia, interpretowania czy wyciągania wniosków na ich podstawie.