Matura 2015, język polski - poziom rozszerzony - stara matura. Publikujemy PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI!

Dzisiaj o godzinie 9:00 maturzyści zaczęli rozwiązywać maturę z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Mieli 3 godziny na napisanie maturalnego wypracowania. Publikujemy OFICJALNE ARKUSZE starej matury 2015 z języka polskiego!
Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Fot. CKE

Strona 1

CO POWINIENEŚ ZAWRZEĆ W SWOJEJ WYPOWIEDZI:

-  powieść, XX wiek;

-  akcja podanego fragmentu rozgrywa się w Moskwie;

-  Mistrza ujęła w nieznajomej kobiecie jej samotność;

-  mistrz zajmuje się pisanie powieści, to zajęcie pochłania także poznaną kobietę;

-  Małgorzata towarzyszy powstawaniu powieści poprzez wykonywanie codziennych obowiązków (wycieranie kurzu z książek), ale też poprzez czytanie powieści mistrza. Wróży mu sukces i ponagla do dalszej pracy;

-  kobieta mówi nawet, że w powieści mistrza jest całe jej życie;

-  określenie "mistrz" wymyśliła i używała jako pierwsza właśnie ona;

-  mistrz opowiada całą historię poznania ukochanej i pisania powieści z perspektywy czasu Iwanowi;

Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Fot. CKE

Strona 2

-  mistrz ze zdenerwowaniem wspomina swoje spotkanie z redaktorem, który "patrzył w kąt i nawet chichotał ze zmieszania", a także pytał, kto podsunął mistrzowi pomysł napisania książki na tak niedorzeczny temat;

-  choć redaktor pytał o wiele rzeczy, nie interesowała go sama treść książki;

-  książka mistrza nie została wydana: kiedy po dwóch tygodniach od spotkania z redaktorem znów poszedł do wydawnictwa, usłyszał, że redakcja ma dość materiału na najbliższe dwa lata;

-  określenie "pannica" określa stosunek mistrza do redakcji;

-  odkąd powieść została ukończona, relacje mistrza i ukochanej pogorszyły się. Kobieta jest opisana jako chuda, blada, ponura ("przestała się śmiać");

-  Małgorzata ma poczucie winy w związku z tym, że prosiła, aby dać fragment do druku. Chce, aby mistrz ponownie napisał powieść;

- Miłość jest przedstawiona jako uczucie nagłe ("nieoczekiwanie zrozumiałem, że przez całe życie kochałem tę właśnie kobietę!")

Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Fot. CKE

Strona 3

CO POWINIENEŚ ZAWRZEĆ W SWOJEJ WYPOWIEDZI:

- Stanisław Trembecki to poeta oświeceniowy;

-  "Wilk i baranek" to bajka, morał znajduje się na początku: "Racyja mocniejszego zawdy lepsza bywa";

-  dydaktyczny charakter utworu;

-  postaci zwierząt oddają typy charakterów ludzkich i ich typowych zachowań;

-  wilk chce pożreć jagniątko, dlatego wynajduje ku temu powód: widząc, jak zwierzę pije ze strumyka, unosi się, że strumyk należy do niego;

-  wilk nie ma racji, jednak jagniątko, bojąc się, potakuje wilkowi, bojąc się zostania pożartym, prosi o litość;

-  wilk wszczyna kłótnię, bo jest głodny, chce pożreć jagniątko ("Wilk tam na czczo nadszedłszy, szukając napaści");

-  argumenty wilka są bezsensowne: mówi, że psy i pasterze na niego szczekają; że jagniątko kłamie i obraża go;

Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Matura 2015 polski rozszerzony stara matura Fot. CKE

Strona 4

-  wilk oddaje zachowania ludzi silnych, często wysoko urodzonych, a jagniątko ? ludzi słabych, zależnych od innych;

-  utwór Herberta jest współczesny, zapisany prozą;

-  przełamana jest konwencja: wilk, tłumacząc owcy, dlaczego ją musi zjeść, powołuje się na bajki i utarty schemat zachowań;

-  sceneria, w której dzieje się akcja, nie jest bajkowa: zamiast lasu jest zagroda, a zamiast owieczki, która uciekła od mamy ? owieczka, której mamę zjadł wilk;

-  wilk przywołuje postać Ezopa, pierwszego bajkopisarza, uważa, że to przez utrwalanie motywu złego wilka musi teraz zjeść owieczkę ("Gdyby nie Ezop, usiedlibyśmy na tylnych łapach i oglądalibyśmy zachód słońca");

-  opis sytuacji jest bardzo ironiczny: wilk to wrażliwe zwierzę lubiące zachody słońca, owieczka natomiast grzecznie, bez przerażenia pyta, czy wilk musi ją zjeść;

-  wilk mówi, jakby opowiadał bajkę ? owieczce oraz odbiorcy. Typową formułę: "Nie naśladujcie..." przełamują słowa: "Nie poświęcajcie się dla morału";

-  oba teksty mają podobne tytuły i bohaterów. Jednak utwór Herberta jest współczesny, a bajka Trembeckiego ? oświeceniowa. Trembecki obnaża ludzką naturę, natomiast Herbert skupia się na konwencji i tym, że prowadzi do powtarzalności i przewidywalności.

Więcej o: