Zadanie 12.2 na egzaminie maturalnym 2011 sprawdzało umiejętność obliczenia masy planetoidy na podstawie parametrów orbity satelity. Było to zadanie wieloetapowe, które wymagało analizy zjawiska, a następnie na tej podstawie powiązania odpowiednich zależności fizycznych. Tego rodzaju analiza połączona z koniecznością wykonania przekształceń algebraicznych jest słabą stroną zdających egzamin maturalny. Poziom wykonania zadania wynosił jedynie 0,18.
W 2012 roku najtrudniejsze okazało się zadanie 15.3 w którym należało wyznaczyć masę ciała na podstawie wykresu zależności przyspieszenia od siły ciągnącej, z uwzględnieniem działającej także siły tarcia. Ze względu na połączenie kilku elementów (uwzględnienie siły tarcia, analiza nachylenia wykresu, obliczenie) zadanie rzeczywiście było trudne. Poziom wykonania zadania - tylko 0,14.
W zadaniu 21.2 pytano o przyczynę ustabilizowania się ładunku płytki mimo stałego jej naświetlania i trwania zjawiska fotoelektrycznego. Odpowiedź nie wymagała zaawansowanej ani szczegółowej wiedzy, a jedynie zastosowania informacji znanych z gimnazjum w niezupełnie typowych okolicznościach.
W zadaniach dotyczących interpretacji informacji przedstawionej w formie tekstu, uczniowie muszą wyjaśnić, dlaczego np. będące do dyspozycji dane nie wystarczają do dokładnego obliczenia siły oddziaływania grawitacyjnego dwóch ciał.
W tym przypadku wystarczy wiedzieć, że podawane w podręcznikach i na karcie wzorów dołączonej do arkusza egzaminacyjnego prawo powszechnego ciążenia dotyczy tylko ciał o uproszczonym kształcie. Poziom wykonania tego zadania w 2012 wynosił 0,06.
W zadaniu 20.3 trzeba było napisać, w jaki sposób można zwiększyć dokładność pomiaru ogniskowej.
Nieumiejętność wykonania zadania może wynikać stąd, że na wszystkich poziomach nauczania fizyki bądź przyrody doświadczenia i pokazy stały się rzadkością, a praktyczne metody postępowania nie są omawiane nawet werbalnie.
Na egzaminie maturalnym z fizyki przez ostatnie trzy lata, zdający mieli problem z wyjaśnieniem działania urządzeń technicznych.
Do rozwiązania zadań nie wystarczało samo odtworzenie zapamiętanych wiadomości, konieczne było także ich właściwe zastosowanie. Poziom wykonania zadań sprawdzających umiejętność wyjaśnienie działania urządzeń technicznych w 2011 roku wynosił 0,20.
Trudność zadania polegała na konieczność samodzielnego rozpoznania zjawiska opisanego w zadaniu i wyszukania niezbędnego wzoru. Stąd wniosek, że uczniowie mają problem z analizą informacji przedstawionych w formie rysunku.
Żeby dobrze przygotować się do egzaminu maturalnego z fizyki istotne jest nabycie umiejętności dokonywania analizy zjawisk i procesów fizycznych oraz dostrzegania zależności przyczynowo-skutkowych, budowania modeli i formułowania wniosków. Oprócz znajomości karty wzorów dołączanej do arkusza niezbędna jest też wiedza innego rodzaju, np. jakościowa znajomość związków i zależności między wielkościami fizycznymi.