Do hymnu, narodowy sponsor, oficjalny partner nadziei, "na Gmocha", czyli jak ueurowić reklamę

Jak nie można być sponsorem Euro, to może zostać "oficjalnym partnerem nadziei"? Albo zatrudnić Jacka Gmocha, by rozrysował nam przebieg "mistrzostw cenowych". W końcu zawody nie ograniczają się tylko do piłki... Oto krótki przegląd najbardziej ueurowionych kampanii reklamowych - w Polsce promują się tak głównie marki, których właściciele nie są oficjalnymi sponsorami mistrzostw. Grupa docelowa: kibice.
Kadr ze spotu Warki Kadr ze spotu Warki Kadr ze spotu Warki

Kibicujesz Polakom? Do hymnu!

Duże browary sporo inwestują w reklamy na Euro i w ich spotach dominuje jeden motyw przewodni: wspólne kibicowanie. Grupa Żywiec wykorzystuje w reklamie Warki to, że jest "oficjalnym sponsorem polskiej reprezentacji w 2012 roku" - dla polskich widzów sponsor ich reprezentacji może być bardziej godny uwagi niż "oficjalny sponsor UEFA Euro 2012". Warka umieszcza ten komunikat wszędzie pod swoim logiem.

Kampania ma także cechy quazikampanii społecznej promującej wspólne śpiewanie hymnu. Marketingowcy stworzyli specjalną podstronę serwisu Warki, na której można m.in. obejrzeć relacje ze wspólnego śpiewania hymnu w różnych miejscach Polski. Jest i konkurs - na najlepszych wykonawców czekają nagrody.

Jedną z mocniejszych stron tej kampanii są wypowiedzi, m.in. Lecha Wałęsy - Warka wykorzystuje tu fragment nagrania z programu "Gen Wolności" Instytutu Lecha Wałęsy: - Nie można sobie tak podśpiewywać, trzeba wyprężyć się podnieść swoje zwłoki i godnie zaśpiewać. Ja się urodziłem z hymnem - takie pokolenie, no. Jak hymn grają, to mnie zawsze zakręci... Właśnie. Teraz też - mówi Wałęsa.

Kadr ze spotu Carlsberga Kadr ze spotu Carlsberga Kadr ze spotu Carlsberga

Fan Academy - jak to robią w Anglii

Carlsberg, oficjalny sponsor Euro wśród producentów piwa, nie reklamuje się w Polsce - jego reklamy i tak pojawią się na stadionach, w strefach kibica, przed transmisjami meczów. Carlsberg promuje się jednak w Europie Zachodniej, gdzie marka ta jest bardziej popularna niż u nas. Oto spot skierowany do Anglików - wykorzystuje motyw muzyczny z filmu "Akademia Policyjna". Opowiada o wstąpieniu do "akademii kibica", przejściu kolejnych kursów i ukończeniu ich otrzymuje nagrodę: tytuł kibica i kufel carlsberga.

Mały Głód z drużyną Mały Głód z drużyną Źródło: Danone / YouTube

Głodni zwycięstwa

Danone w specjalnej eurowej kampanii serka Danio wykorzystuje popularną maskotkę Małego Głoda, która zdała egzamin w poprzednich kampaniach serka. Hasło "Głodni zwycięstwa" i Mały Głód z kolegami jako drużyna na Euro - twórcy tej kampanii musieliby się naprawdę postarać, żeby ją zepsuć.  Ważnym narzędziem w tej kampanii jest Facebook: marketingowcy zamieszczają regularne update'y z "przygotowań" Małego Głoda do Euro na jego profilu, gdzie ma już ponad 500 tys. fanów:

Mały Głód, stylizacja na Euro - kadr z kampanii

Oto jeden ze spotów kampanii "Głodni zwycięstwa":

Boniek na 5. stadionie Boniek na 5. stadionie Źródło: 5stadion.pl

Piąty stadion

Są gwiazdy (Boniek, van Basten i Figo), jest muzyka (Guns'n'Roses "Paradise City"), jest wezwanie do kibiców. Podobnie jak ekipa Warki marketingowcy marki Tyskie postawili na reklamę stylizowaną na kampanię społeczną: na stronie 5stadion nawołują do wspólnego kibicowania nie tylko na czterech stadionach zbudowanych na Euro, ale w całym kraju. Na stronie m.in. promocja akcji flagowania ("flagę kibica" można otrzymać, oczywiście, po zakupie piwa).

Jacek Gmoch w reklamie Lidla Jacek Gmoch w reklamie Lidla fot. Agencja Gazeta/fot. youtube.com

Jacek Gmoch i "cenowe mistrzostwa"

Gwiazda kojarzona z piłką i dobre hasło może "ueurowić" reklamę, nawet jeśli nie nawiązuje ona bezpośrednio do kibicowania. Tyskie ma znanych piłkarzy, Lidl ma Jacka Gmocha. I nie zawahał się go użyć w reklamie swoich promocji cenowych. W końcu mistrzostwa to mistrzostwa: Europy czy świata, piłkarskie czy cenowe - Jacek Gmoch zawsze może je opisać przy pomocy swoich rysunków.

Polecamy też krótką recenzję reklamy Lidla w serwisie Deser.pl >>>

Kadr ze spotu Biedronki Kadr ze spotu Biedronki Źródło: Biedronka

Sponsor, ale "narodowy"

Z gwiazdami nie ma problemu Biedronka - jako oficjalny sponsor reprezentacji Polski wykorzystuje wizerunki piłkarzy i selekcjonera. Jej reklamy to spoty stylizowane na transmisje z meczu. Pojawia się też przerobione na czas Euro logo sieci.

Kadr ze spotu Wedla Kadr ze spotu Wedla Fala przyjemności, źródło: Wedel / YouTube

Fala i "oficjalny baton"

Wedel, kolejny oficjalny sponsor UEFA Euro 2012 wypuścił spot telewizyjny, który reklamuje markę Wedel. Motyw przewodni: fala. Meksykańska - na stadionie i przyjemności - Wedlowska.

Spot nie promuje jednak konkretnych produktów, np. Pawełka, który został "oficjalnym batonem UEFA Euro 2012". Wedel chwali się tym na razie tylko na stronie.

Pawełek, oficjalny baton Euro, źródło: Wedel

Bułka kibica / znalezione na FB Bułka kibica / znalezione na FB Bułka kibica / znalezione na FB

Nieoficjalna, ale "kibica"

Gdyby to Euro miało swoją "oficjalną bułkę UEFA Euro 2012" na pewno zostałaby nią bułka piekarni Gromulski. Niestety, na razie musi zadowolić się nieoficjalnym tytułem "bułki kibica". Ale fejsbukowicze już ją dostrzegli:

Bułka kibica, źródło: FB

Preparat koko spoko

By wywołać skojarzenia z mistrzostwami, wystarczy wykorzystać hymn Euro - piosenkę zespołu Jarzębina. Przykład: reklama radiowa preparatu na bóle wątroby. "Weź Proliver oho hoho, bo on działa tak szeroko..."

Kadr z jednego z filmików MediaMarktu Kadr z jednego z filmików MediaMarktu Źródło: MediaMarkt

Nie sponsorują Euro, ale...

Nie sponsorujemy Euro, sponsorujemy kibiców - tak reklamuje się przed mistrzostwami MediaMarkt. Wypuszcza też na Youtube'ie serię filmików i zachęca ludzi do wysyłania własnych nagrań z kibicowania - w ramach konkursu.

Kadr ze spotu Decathlonu Kadr ze spotu Decathlonu Kadr ze spotu Decathlonu

Nie "sponsor". "Oficjalny partner". Nadziei

Oficjalnym sponsorem być już nie można - wszystkie miejsca zajęte. Sieć sportowych hipermarketów Decathlon reklamuje się teraz w Polsce jako "oficjalny partner sportowych nadziei" - w polskiej wersji spotu, który za granicą emitowano już w zeszłym roku.  Z małą "sportową nadzieją":

Nie masz pomysłu na spot? Oto rada

Przedstawione reklamy to tylko część tych, które media emitują czy jeszcze wyemitują przed i w czasie Euro. Euro musi w nich być - nawet jeśli nie można mówić o tym wprost, bo np. nie jesteśmy oficjalnym sponsorem. Marketingowy nie mają łatwo - co komentuje popularny facebookowy profil Junior Brand Manager:

Junior Brand Manager / Facebook

Więcej o: