Polscy wojskowi zaprosili fotografów do wyj±tkowego projektu. Tak wygl±da nasze lotnictwo

W tym roku wraz ze 100-leciem odzyskania przez Polskê niepodleg³o¶ci obchodzona bêdzie równie¿ 100. rocznica powstania polskiego lotnictwa wojskowego.

"Kiedy Rzeczpospolita Polska 11 listopada 1918 roku odzyska³a niepodleg³o¶æ, w odrodzonym kraju istnia³y ju¿ zal±¿ki polskiego lotnictwa. 5 listopada 1918 roku odby³ siê pierwszy lot bojowy polskiego samolotu wojskowego. Maszyna wystartowa³a z lotniska Lewandówka ko³o Lwowa. Za³ogê stanowili porucznik pilot Stefan Bastyr i porucznik pilot Janusz de Beaurain.

Bia³o-czerwona szachownica, namalowana na samolocie jako osobiste god³o porucznika pilota Stefana Steca, 1 grudnia 1918 roku rozporz±dzeniem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego zosta³a wprowadzona jako znak rozpoznawczy polskich samolotów wojskowych" - tak o pocz±tkach polskiego lotnictwa pisze MON.

Dowództwo Generalne Rodzajów Si³ Zbrojnych z okazji tej rocznicy zaprosi³o kilkunastu fotografów do wykonania zdjêæ statków powietrznych.

Swoimi fotografiami podzieli³ siê z redakcj± Gazeta.pl S³awek "hesja" Krajniewski, którego zdjêcia mo¿na ogl±daæ na stronie hesja.pl.
Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

Pierwsze 'Iskry' powstawa³y w Polsce w latach 60. Samolot jest wykorzystywany do treningów i pokazów lotniczych, mo¿na go równie¿ ogl±daæ w muzeach - m.in. w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

¦mig³owce Mi-24D

Pierwsze ¶mig³owce Mi-24 produkcji radzieckiej trafia³y do polskiego lotnictwa pod koniec lat 70. By³y wykorzystywane m.in. podczas misji w Iraku.

¦mig³owce te stacjonuj± m.in. w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdañskim.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

Pierwsze maszyny Su-22 produkowane w ZSRR trafi³y do Polski w latach 80. W szczytowym momencie by³o ich w Polsce ponad sto.

Stopniowo wycofywano je z u¿ycia. W 2014 r. MON zadecydowa³o o przed³u¿eniu u¿ytkowania Su-22 na kolejnych dziesiêæ lat i modernizacji 18 maszyn. Dotyczy³o to 12 samolotów jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych Su-22UM3K. S³u¿± one g³ównie jako maszyny szkoleniowe.

Obecnie samoloty stacjonuj± w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w ¦widwinie.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL W-3 Sokó³

Produkcja PZL W-3 Sokó³ zaczê³a siê w latach 80. w zak³adach w ¦widniku. Maszyna s³u¿y nie tylko w Polsce, wykorzystywana jest równie¿ m.in. w Korei Po³udniowej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich czy Rosji.

'Soko³y' bra³y udzia³ m.in. w misjach w Iraku, u¿ywano ich do monitorowania dróg, ewakuacji rannych i transportu ³adunków.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

Pierwsze my¶liwce MiG-29 produkcji rosyjskiej trafi³y do Polski pod koniec lat 80. Kolejne pojawi³y siê w 1995 r. w drodze wymiany 'Soko³ów' na MiG-i z Czechami. W 2003 r. Polska kupi³a 22 egzemplarze od Niemców w cenie 1 euro za sztukê.

Czê¶æ MiG-ów przesz³a modernizacjê w latach 2013-2014. 'Dziêki unowocze¶nieniu maj± szansê pozostaæ w s³u¿bie przez najbli¿sze kilkana¶cie lat' - zapowiada³o wówczas MON.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

Samoloty PZL-130 Orlik stacjonuj± w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

W ubieg³ym roku w MON zapad³a decyzja o modernizacji Orlików, która ma zakoñczyæ siê do 30 pa¼dziernika 2020 r. Warto¶æ inwestycji to 186 mln z³.

'Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK bêd± przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w ró¿nych warunkach atmosferycznych. Bêd± posiadaæ specjalistyczne wyposa¿enie typowe dla wojskowych statków powietrznych' - informowa³o MON w grudniu.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

PZL-130 Orlik w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

'Bryza' to modyfikacja radzieckiego samolotu An-28, produkowana w zak³adach PZL Mielec. Obecnie w polskim wojsku obecne s± cztery modyfikacje maszyn. Wykorzystywane s± m.in. w celach patrolowo-ratowniczych.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

PZL M28B Bryza w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

¦mig³owce PZL SW-4 Puszczyk

'SW-4 Puszczyk idealnie sprawdza siê jako ¶mig³owiec transportowy, patrolowy oraz dla potrzeb podstawowego i zaawansowanego szkolenia' - czytamy na stronie zak³adów PZL-¦widnik.

Pierwsze ¶mig³owce trafi³y do polskiego wojska 12 lat temu. £±cznie jest ich 24. Stacjonuj± w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dêblinie. 

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA produkowana jest przez hiszpañskie zak³ady lotnicze. W polskim wojsku jest ich 16.

'To najnowocze¶niejsze polskie samoloty transportowe. Udowodni³y wielokrotnie swoj± przydatno¶æ podczas misji wykonywanych w rejonach niebezpiecznych poza granicami kraju. Przeznaczeniem samolotu jest transport ¿o³nierzy, sprzêtu bojowego, ³adunków, i ewakuacja rannych. (...) Do samolotu mo¿na za³adowaæ 9250 kg ³adunku lub 49 ¿o³nierzy z pe³nym wyposa¿eniem' - zachwala CASÊ 8. Baza Lotnictwa Transportowego na swojej stronie internetowej.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

'Wielozadaniowy samolot my¶liwski F-16 to najbardziej zaawansowany ze wspó³cze¶nie s³u¿±cych samolotów bojowych. F-16 jest wszechstronnie sprawdzony w szerokim spektrum konfliktów zbrojnych. Jednocze¶nie jest to samolot zdolny do przenoszenia najwiêkszej ilo¶ci lotniczych ¶rodków bojowych' - tak o F-16 Block 52+ amerykañskiej produkcji pisze 31. Baza Lotnictwa Taktycznego.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 48 maszyn F-16

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+ i MiG-29

F-16 Block 52+ i MiG-29 w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

Herculesy trafi³y do polskiego wojska w 2009 r. Stacjonuj± w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Jak informowa³ MON w swoich komunikatach, samoloty te mog± byæ wykorzystywane do 'transportu osób i sprzêtu, w zakresie ewakuacji medycznej, w czasie akcji ratowniczych i niesienia pomocy humanitarnej podczas klêsk ¿ywio³owych w kraju i zagranic±'.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego S³awek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie S³awka Krajniewskiego.

Samolot turbo¶mig³owy nowej generacji ILX-34 Samolot turbo¶mig³owy nowej generacji ILX-34 fot. Instytut Lotnictwa

Przysz³o¶æ polskiego lotnictwa

24 maja w Instytucie Lotnictwa podpisano list intencyjny przedstawicieli instytutu i firm lotniczych oraz zbrojeniowych w zakresie realizacji nowego przedsiêwziêcia. Ma byæ nim polski wielozadaniowy samolot turbo¶mig³owy nowej generacji - ILX-34.

"ILX-34 wprowadzi now± jako¶æ w zakresie komfortu, osi±gów oraz wszechstronno¶ci zastosowañ. Wyposa¿enie awioniczne samolotu bêdzie umo¿liwiaæ loty niezale¿nie od warunków atmosferycznych w dzieñ i w nocy. Wysoki komfort bêdzie zapewniony dziêki wiêkszej przestrzeni dostêpnej dla pasa¿erów i baga¿u, w porównaniu do innych samolotów tej klasy. Wnêtrze bêdzie mo¿na dowolnie konfigurowaæ. W standardowej wersji pasa¿erskiej samolot pomie¶ci 9 pasa¿erów oraz 2 pilotów" - zapowiada Instytut Lotnictwa.

Pozostaje pytanie, czy i w jaki sposób wojsko bêdzie chcia³o skorzystaæ z tej maszyny.

- Potencja³ widzê ogromny, bo ILX-34 móg³by np. staæ siê nastêpc± samolotu Cessna 152 i Cessna 172. To ¶wietne samoloty szkoleniowe, ale maj± ju¿ po 20-30 lat i nied³ugo zaczn± siê po prostu rozpadaæ. (...) Obawiam siê jednak najgorszego. ¯e kto¶ bêdzie chcia³ zrobiæ z niego maszynê bojow± dla wojska. Samoloty turbo¶mig³owe nie maj± dzi¶ ¿adnego zastosowania na nowoczesnym polu walki. Mo¿e nadaj± siê do walki z kokainowymi bossami w Amazonii, ale nie do regularnej wojny - ocenia w rozmowie z portalem WP Tech ekspert lotniczy Maciej Stroiñski.