Polscy wojskowi zaprosili fotografw do wyjtkowego projektu. Tak wyglda nasze lotnictwo

W tym roku wraz ze 100-leciem odzyskania przez Polsk niepodlegoci obchodzona bdzie rwnie 100. rocznica powstania polskiego lotnictwa wojskowego.

"Kiedy Rzeczpospolita Polska 11 listopada 1918 roku odzyskaa niepodlego, w odrodzonym kraju istniay ju zalki polskiego lotnictwa. 5 listopada 1918 roku odby si pierwszy lot bojowy polskiego samolotu wojskowego. Maszyna wystartowaa z lotniska Lewandwka koo Lwowa. Zaog stanowili porucznik pilot Stefan Bastyr i porucznik pilot Janusz de Beaurain.

Biao-czerwona szachownica, namalowana na samolocie jako osobiste godo porucznika pilota Stefana Steca, 1 grudnia 1918 roku rozporzdzeniem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego zostaa wprowadzona jako znak rozpoznawczy polskich samolotw wojskowych" - tak o pocztkach polskiego lotnictwa pisze MON.

Dowdztwo Generalne Rodzajw Si Zbrojnych z okazji tej rocznicy zaprosio kilkunastu fotografw do wykonania zdj statkw powietrznych.

Swoimi fotografiami podzieli si z redakcj Gazeta.pl Sawek "hesja" Krajniewski, ktrego zdjcia mona oglda na stronie hesja.pl.
Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

Pierwsze 'Iskry' powstaway w Polsce w latach 60. Samolot jest wykorzystywany do treningw i pokazw lotniczych, mona go rwnie oglda w muzeach - m.in. w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL TS-11 Iskra

'Iskry' w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

migowce Mi-24D

Pierwsze migowce Mi-24 produkcji radzieckiej trafiay do polskiego lotnictwa pod koniec lat 70. Byy wykorzystywane m.in. podczas misji w Iraku.

migowce te stacjonuj m.in. w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdaskim.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

Pierwsze maszyny Su-22 produkowane w ZSRR trafiy do Polski w latach 80. W szczytowym momencie byo ich w Polsce ponad sto.

Stopniowo wycofywano je z uycia. W 2014 r. MON zadecydowao o przedueniu uytkowania Su-22 na kolejnych dziesi lat i modernizacji 18 maszyn. Dotyczyo to 12 samolotw jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych Su-22UM3K. Su one gwnie jako maszyny szkoleniowe.

Obecnie samoloty stacjonuj w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w widwinie.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22

SU-22 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL W-3 Sok

Produkcja PZL W-3 Sok zacza si w latach 80. w zakadach w widniku. Maszyna suy nie tylko w Polsce, wykorzystywana jest rwnie m.in. w Korei Poudniowej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich czy Rosji.

'Sokoy' bray udzia m.in. w misjach w Iraku, uywano ich do monitorowania drg, ewakuacji rannych i transportu adunkw.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

Pierwsze myliwce MiG-29 produkcji rosyjskiej trafiy do Polski pod koniec lat 80. Kolejne pojawiy si w 1995 r. w drodze wymiany 'Sokow' na MiG-i z Czechami. W 2003 r. Polska kupia 22 egzemplarze od Niemcw w cenie 1 euro za sztuk.

Cz MiG-w przesza modernizacj w latach 2013-2014. 'Dziki unowoczenieniu maj szans pozosta w subie przez najblisze kilkanacie lat' - zapowiadao wwczas MON.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29

MiG-29 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

Samoloty PZL-130 Orlik stacjonuj w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

W ubiegym roku w MON zapada decyzja o modernizacji Orlikw, ktra ma zakoczy si do 30 padziernika 2020 r. Warto inwestycji to 186 mln z.

'Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK bd przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotw wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w rnych warunkach atmosferycznych. Bd posiada specjalistyczne wyposaenie typowe dla wojskowych statkw powietrznych' - informowao MON w grudniu.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL-130 Orlik

PZL-130 Orlik w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

'Bryza' to modyfikacja radzieckiego samolotu An-28, produkowana w zakadach PZL Mielec. Obecnie w polskim wojsku obecne s cztery modyfikacje maszyn. Wykorzystywane s m.in. w celach patrolowo-ratowniczych.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

PZL M28B Bryza

PZL M28B Bryza w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

migowce PZL SW-4 Puszczyk

'SW-4 Puszczyk idealnie sprawdza si jako migowiec transportowy, patrolowy oraz dla potrzeb podstawowego i zaawansowanego szkolenia' - czytamy na stronie zakadw PZL-widnik.

Pierwsze migowce trafiy do polskiego wojska 12 lat temu. cznie jest ich 24. Stacjonuj w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dblinie.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA produkowana jest przez hiszpaskie zakady lotnicze. W polskim wojsku jest ich 16.

'To najnowoczeniejsze polskie samoloty transportowe. Udowodniy wielokrotnie swoj przydatno podczas misji wykonywanych w rejonach niebezpiecznych poza granicami kraju. Przeznaczeniem samolotu jest transport onierzy, sprztu bojowego, adunkw, i ewakuacja rannych. (...) Do samolotu mona zaadowa 9250 kg adunku lub 49 onierzy z penym wyposaeniem' - zachwala CAS 8. Baza Lotnictwa Transportowego na swojej stronie internetowej.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

CASA C-295

CASA C-295 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

'Wielozadaniowy samolot myliwski F-16 to najbardziej zaawansowany ze wspczenie sucych samolotw bojowych. F-16 jest wszechstronnie sprawdzony w szerokim spektrum konfliktw zbrojnych. Jednoczenie jest to samolot zdolny do przenoszenia najwikszej iloci lotniczych rodkw bojowych' - tak o F-16 Block 52+ amerykaskiej produkcji pisze 31. Baza Lotnictwa Taktycznego.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 48 maszyn F-16

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 iF-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

MiG-29 i F-16 Block 52+

MiG-29 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

SU-22 i F-16 Block 52+

SU-22 i F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+ w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

F-16 Block 52+ i MiG-29

F-16 Block 52+ i MiG-29 w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

Herculesy trafiy do polskiego wojska w 2009 r. Stacjonuj w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Jak informowa MON w swoich komunikatach, samoloty te mog by wykorzystywane do 'transportu osb i sprztu, w zakresie ewakuacji medycznej, w czasie akcji ratowniczych i niesienia pomocy humanitarnej podczas klsk ywioowych w kraju i zagranic'.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sesja z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego Sawek Krajniewski, hesja.pl

C-130 Hercules

C-130 Hercules w obiektywie Sawka Krajniewskiego.

Samolot turbomigowy nowej generacji ILX-34 Samolot turbomigowy nowej generacji ILX-34 fot. Instytut Lotnictwa

Przyszo polskiego lotnictwa

24 maja w Instytucie Lotnictwapodpisano list intencyjny przedstawicieli instytutu i firm lotniczych oraz zbrojeniowych w zakresie realizacji nowego przedsiwzicia. Ma by nim polski wielozadaniowy samolot turbomigowy nowej generacji - ILX-34.

"ILX-34 wprowadzi now jako wzakresie komfortu, osigw orazwszechstronnoci zastosowa. Wyposaenie awioniczne samolotu bdzie umoliwia loty niezalenie odwarunkw atmosferycznych wdzie iwnocy. Wysoki komfort bdzie zapewniony dziki wikszej przestrzeni dostpnej dla pasaerw ibagau, wporwnaniu doinnych samolotw tejklasy. Wntrze bdzie mona dowolnie konfigurowa. Wstandardowej wersji pasaerskiej samolot pomieci 9 pasaerw oraz2 pilotw" - zapowiada Instytut Lotnictwa.

Pozostaje pytanie, czy i w jaki sposb wojsko bdzie chciao skorzysta z tej maszyny.

- Potencja widz ogromny, bo ILX-34 mgby np. sta si nastpc samolotu Cessna 152 i Cessna 172. To wietne samoloty szkoleniowe, ale maj ju po 20-30 lat i niedugo zaczn si po prostu rozpada. (...) Obawiam si jednak najgorszego. e kto bdzie chcia zrobi z niego maszyn bojow dla wojska. Samoloty turbomigowe nie maj dzi adnego zastosowania na nowoczesnym polu walki. Moe nadaj si do walki z kokainowymi bossami w Amazonii, ale nie do regularnej wojny - ocenia w rozmowie z portalem WP Tech ekspert lotniczy Maciej Stroiski.