Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

Świecące pustkami lotniska, dworce, z których nie chcą korzystać pasażerowie, drogie aquaparki. Na przestrzeni lat wiele inwestycji w Polsce było krytykowanych przez ekspertów i mieszkańców miast, w których powstały. Pokazujemy te, które odbiły się szerokim echem w polskich mediach.
Port lotniczy w Radomiu Port lotniczy w Radomiu Fot. Andrzej Michalik / Agencja Wyborcza.pl

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

Świecące pustkami lotniska, dworce, z których nie chcą korzystać pasażerowie, drogie aquaparki. Na przestrzeni lat wiele inwestycji w Polsce było krytykowanych przez ekspertów i mieszkańców miast, w których powstały. Pokazujemy te, które odbiły się szerokim echem w polskich mediach.

Na zdjęciu: Port Lotniczy w Radomiu. Został otwarty w 2014 r., koszt jego uruchomienia wyniósł 120 mln zł. Od początku lotnisko miało problemy z utrzymaniem przewoźników i rozbudową siatki połączeń. - Radom jest zbyt daleko od większych ośrodków miejskich, które zapewniałyby lokalnych pasażerów i zbyt daleko od ważnych ośrodków biznesowych czy kulturalnych, które przyciągnęłyby turystów - oceniał w TVN24BiS Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

W całym 2016 r. lotnisko obsłużyło 9713 pasażerów. Dla porównania, lotnisko w podwarszawskim Modlinie obsłużyło ponad 2,8 mln osób. Obecnie z Radomia liniami Sprint Air można udać się do Gdańska, Lwowa i Pragi.

"Zarząd radomskiego lotniska prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami, zainteresowanymi nabyciem części akcji spółki. Ewentualne pozyskanie środków finansowych dałoby możliwość rozbudowy lotniskowej infrastruktury, tak aby obsługiwane były większe samoloty i dłuższe trasy" - napisały władze radomskiego portu w opublikowanym w styczniu komunikacie.

Dworzec Łódź Fabryczna. Zdjęcie z kwietnia 2017 Dworzec Łódź Fabryczna. Zdjęcie z kwietnia 2017 Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

Dworzec Łódź Fabryczna otwarto pod koniec ubiegłego roku po trwającej kilka lat modernizacji. "Budowa multimodalnego dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu inwestycja w Polsce. Łączy ona kolej, komunikację autobusową, miejską i ruch samochodowy. Inwestycja kosztowała 1,75 mld zł" - informował urząd miasta.

Tymczasem lokalne media podają, że z nowego dworca pasażerowie korzystają niechętnie. "Na dworcu Łódź Fabryczna pasażerów nadal jak na lekarstwo, a ogromne trzy hale i perony świecą pustkami. Niedziałające od kilku tygodni windy i ruchome schody z pewnością nie służą pozyskiwaniu podróżnych" - pisał pod koniec maja "Express Ilustrowany".

"Do dyspozycji podróżnych są 22 perony autobusowe, ale autobusów jak na lekarstwo. A jak już są, to pasażerowie muszą stać w zimnym holu i podpierać ściany, bo nikt nie wpadł na to, że na autobus przyjemniej czeka się siedząc. (...) Niejeden podróżny ze złości prędzej dojdzie na dworzec Północny albo dojedzie na Kaliski nim odprawi się z Fabrycznego" - twierdzą dziennikarze Onet.pl.

Pojawiały się głosy, że na dworzec wydano zbyt dużo środków w stosunku do rzeczywistych potrzeb. Tygodnik "Polityka" umieścił dworzec w 2013 r. na czele rankingu "absurdów z unijnej kasy".

Wieża kontroli lotów Wieża kontroli lotów fot. kpt. mar. Czesław Cichy, Port Lotniczy Gdynia, http://www.airport.gdynia.pl/galeria/wieza-kontroli-lotow

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo powstał jeszcze przed II wojną światową. W 2006 r. zdecydowano, że będzie wykorzystywany na potrzeby lotnictwa cywilnego. Prace z tym związane rozpoczęły się 10 lat temu. W 2012 r. zaczęto budowę terminala. Jak informuje "Gazeta Wyborcza", Gdynia przeznaczyła na tę inwestycję ponad 85 mln zł. Zdaniem władz, port miał stanowić ofertę uzupełniającą dla lotniska w Gdańsku.

Komisja Europejska zgłosiła jednak zastrzeżenia do inwestycji twierdząc, że wsparcie portu przez miasto to niedozwolona pomoc publiczna. "Komisja Europejska stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa" - poinformowało przedstawicielstwo KE w Polsce.

Pieniądze musiały zostać zwrócone, w związku z tym Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożył w marcu 2014 r. wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej. Infrastruktura lotniska pozostaje niewykorzystana.

Dworzec Poznań Główny Dworzec Poznań Główny Fot. Jędrzej Nowicki/Agencja Wyborcza.pl

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

Nowy dworzec Poznań Główny został otwarty w 2012 r. "Obiekt został zbudowano w rekordowo krótkim czasie - od rozpoczęcia budowy do udostępnienia budynku pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Obecnie jest to nowoczesny trzypoziomowy obiekt (..). Oprócz dworca inwestycja obejmuje: dworzec autobusowy PKS na 19 stanowisk, parking wielokondygnacyjny na 1 500 aut, nowy układ komunikacyjny i drogowy powiązany z siecią dróg miejskich oraz nowoczesne centrum handlowe" - informowało PKP SA.

Nie wszyscy pasażerowie podeszli do dworca w tak entuzjastyczny sposób. "Przy jego budowie kierowano się wyłącznie chęcią zysku. Interes pasażerów i mieszkańców miasta został zepchnięty na boczny tor"- pisał w weekend.gazeta.pl dziennikarz Filip Springer.

"Teoretycznie zbudowano dworzec, choć tak naprawdę powinniśmy raczej mówić o galerii handlowej z aneksem dworcowym. Wyobraźmy sobie bowiem dworzec, w którym stanowiska dla autobusów są tak skonstruowane, że częściowo osłonięte przed deszczem czy śniegiem są same autobusy, ale już perony dla pasażerów zupełnie nie. (...) Wyobraźmy sobie kilometrowe kolejki do zbyt małej liczby kas" - zauważał w marcu 2016 r. Springer.

"W tej wyliczance nie można pominąć też faktu, że dworzec połączono tylko z trzema z siedmiu (!) peronów. By dostać się na pozostałe, trzeba skorzystać z infrastruktury starego obiektu. Droga z nowego dworca na perony 5, 6, 7 znacząco się więc wydłużyła" - dodawał dziennikarz.

Wizualizacja Aquaparku w Słupsku Wizualizacja Aquaparku w Słupsku Agencja Wyborcza.pl

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

Aquapark w Słupsku miał zostać otwarty w 2012 r., jego budowa rozpoczęła się rok wcześniej. Kwota inwestycji miała wynieść ok. 57 mln zł. Ze względu na opóźnienia Słupsk zerwał umowę z wykonawcą. Budową basenu zajmie się miejska spółka Trzy Fale.

Obecne władze wskazują na to, że obiekt został źle zaprojektowany i jest zbyt duży jak na potrzeby miasta.

Jak informowało w maju Radio Gdańsk, aquapark, choć wydano na niego dotychczas ponad 70 mln zł, jest obecnie wart o połowę mniej. Łącznie budowa może pochłonąć nawet 100 mln zł. Otwarcie planowane jest na jesień 2018 r.

Port lotniczy Babimost Port lotniczy Babimost Fot. Anna Kraśko / Agencja Wyborcza.pl

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

W 2010 r. został podpisany akt założycielski spółki Lotnisko Zielona Góra-Babimost. 100 procent kapitału objęło województwo lubuskie. Inwestycje związane z lotniskiem wyniosły co najmniej 16 mln zł.  To jeden z najmniejszych portów lotniczych w Polsce.

Obecnie lotnisko obsługuje jedynie połączenie LOT z Warszawą, wcześniej w ofercie były także m.in. Kraków, Gdańsk i Bydgoszcz. W 2016 r. z usług lotniska skorzystało niecałe 10 tys. pasażerów. W 2015 r. było to ok. 17 tys. osób.

Przeciwnicy działalności lotniska wskazywali, że to kosztowny i niepotrzebny wymysł lokalnych urzędników.

Hale w Polanowicach Hale w Polanowicach Strefa Biznesu Opolskie, https://www.facebook.com/pg/opolskibiznes/posts/?ref=page_internal

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

W Byczyńskim Inkubatorze Przedsiębiorczości miało działać kilkanaście firm. Wskutek urzędniczych zaniedbań finalnie w miejscowości Polanowice powstały jedynie puste hale, które stoją do dziś. Budowa kosztowała gminę ok. 2,6 mln zł, ok. 2 mln zł miały pochodzić z Unii Europejskiej, dotacja jednak przepadła.

Sprawą zajęła się prokuratura. Przed sądem stanął były burmistrz gminy. Jak informuje nto.pl, oskarżono go m.in. o wykonywanie prac budowlanych wbrew prawu. Najwyższa Izba Kontroli wskazała, że na etapie planowania i budowy popełniono błędy. Lokale dla przedsiębiorców miały zostać oddane do użytku już w 2014. r.

Bulwar w Węgorzewie Bulwar w Węgorzewie Google Street View

Z tych inwestycji drwiła cała Polska. Zobacz osiem najgłośniejszych absurdów

Sporo wątpliwości wzbudzała też budowa Ekomariny w Węgorzewie na brzegu Węgorapy. W przystani znajduje się keja dla sześciu jednostek pływających. Zdaniem krytyków inwestycji - to zbyt mało, bo przy tego typu inwestycjach miejsc jest zazwyczaj kilkadziesiąt. Ekomarina kosztowała 2,5 mln zł, z czego większość została pokryta z funduszy unijnych.

- Nie było fizycznie miejsca na to, by zrobić więcej stanowisk cumowniczych. Jednak zrezygnowanie z tego projektu było nieracjonalne, bo nie mielibyśmy nic - mówił w 2013 r. cytowany przez portal Forsal.pl wiceburmistrz Andrzej Lachowicz.