Dzięki Dowództwu Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych była możliwość sfotografowania wspólnego lotu trzech niezwykłych samolotów Sił Powietrznych RP: F-16, Su-22 i MiG-29. Autorem zdjęć jest Sławek hesja Krajniewski, pasjonat fotografii lotniczej. Zdjęcia robił z samolotu C-295 CASA w czasie dwóch lotów. Więcej zdjęć można znaleźć na stronie: www.hesja.pl
Widok tego samolotu w powietrzu zapiera dech w piersiach. Potężna maszyna kołysze się na powietrznej poduszce w górę i w dół.
Za sterami "Kuman", czyli ppłk pilot Piotr Iwaszko w charakterystycznym biało-czerwonym hełmie. Macha do nas ręką.
Obok samolotu MiG-29 pojawia się krzesiński F-16C w tygrysim malowaniu. W kabinie ppłk pil. Adam "Monk" Kalinowski.
Trudność fotografowania w locie polega na tym, że poza standardowymi drganiami samolotu często dochodzi do mniejszych lub większych turbulencji. Zrobienie ostrego zdjęcia w powietrzu nie jest takie łatwe.
Na horyzoncie pojawia się Su-22! Trochę spóźniony, bo kontrola nie chciała go przepuścić przez strefę, w której latały samoloty F-16.
Już Su-22 jest z nami i efektownie wita się lecąc tuż za rampą! W kabinie "Qrik", czyli ppłk pil. Piotr Kurzyk.
Rzadko udaje się sfotografować Su-22 za rampą. Jego minimalna prędkość lotu jest wyższa od maksymalnych prędkości większości samolotów wykorzystywanych do fotografowania z rampy. CASA nadaje się do tego idealnie, bo nawet z otwartą rampą jest w stanie lecieć stosunkowo szybko.
F-16, Su-22 i MIG-29. Trzech świetnych pilotów i trzy piękne konstrukcje wspaniale reprezentujące Siły Powietrzne RP. Czas przejść do manewrów.
Mimo nowoczesności samolotu F-16 i potężnej sylwetki samolotu MiG-29, to jednak weteran Su-22 przejmuje prowadzenie.
Su-22 na czele formacji, która raz po raz zmienia swoje ustawienie.
Formacja często zmienia swoje ustawienie, bo trudno jest utrzymać jednakową prędkość, ten sam kąt i tę samą wysokość.
Wspólny lot w ciasnej formacji wymaga dużych zdolności od pilotów.
Zabawa trwa. Tym razem F-16 zaczyna prowadzić formację.
Najlepsze zdjęcia z rampy wychodzą podczas zakrętu. To daje ciekawą perspektywę. Wtedy nie przeszkadzają też gorące gazy, które ciągną się za silnikami CASY. Mogłyby spowodować, że zdjęcia będą nieostre.
Sesja nie może zbyt długo trwać, bo samoloty mają coraz mniej paliwa. Pod względem zużycia bezkonkurencyjny jest F-16.
Samolot Su-22 stracił sporo paliwa zanim dołączył do pozostałych i jako pierwszy opuszcza formację kierując się na Świdwin.
Bardzo efektownie w kierunku Mińska Mazowieckiego odchodzi samolot MiG-29.
Postała tylko jedna gwiazda. Nasza narodowa lotnicza duma - kultowy samolot Lockheed Martin F-16 Jastrząb. Idealne połączenie pięknego kształtu z niebywałą doskonałością bojową.
F-16 w rękach pułkownika Kalinowskiego prezentuje swoje możliwości w różnych manewrach z lotem odwróconym i ślizgami włącznie.
Rzadki widok: lot odwrócony za rampą.
F-16 w całej okazałości.
F-16 odlatuje. Kierujemy się na Krzesiny. Przedstawiony materiał jest skrótem relacji, którą znajdziecie TUTAJ. Więcej zdjęć i opisów można znaleźć na stronie: www.hesja.pl