Takiego Paryża już nie ma. Wspaniałe zdjęcia Charlesa Marville'a z wielkiej przebudowy Haussmanna

Charles Marville (1813-1879) w 1862 r. został oficjalnym fotografem miasta Paryża. Trudno było o lepszy wybór - ten uważany za jednego z najbardziej utalentowanych fotografów XIX w. artysta nieustannie czerpał natchnienie ze swojego pięknego rodzinnego miasta. W latach 50. XIX w był już uznanym fotografem, gdy zaproponowano mu dokumentowanie wielkiej przebudowy stolicy Francji, zainicjowanej przez cesarza Napoleona III, a nadzorowanej przez naczelnego cesarskiego urbanistę, barona Georgesa-Eugene'a Haussmanna. Na zdjęciu Rue (ulica) de Constantine przed zniszczeniem Charles Marville (1813-1879) w 1862 r. został oficjalnym fotografem miasta Paryża. Trudno było o lepszy wybór - ten uważany za jednego z najbardziej utalentowanych fotografów XIX w. artysta nieustannie czerpał natchnienie ze swojego pięknego rodzinnego miasta. W latach 50. XIX w był już uznanym fotografem, gdy zaproponowano mu dokumentowanie wielkiej przebudowy stolicy Francji, zainicjowanej przez cesarza Napoleona III, a nadzorowanej przez naczelnego cesarskiego urbanistę, barona Georgesa-Eugene'a Haussmanna. Na zdjęciu Rue (ulica) de Constantine przed zniszczeniem Fot. Charles Marville/The Horace W. Goldsmith Foundation Gift, through Joyce and Robert Menschel, 1986 The Metropolitan Museum of Art, New York (1986.1141) cat. no. 56
Charles Marville uchwycił moment radykalnej zmiany wyglądu Paryża. Fotografował zarówno stare, średniowieczne jeszcze uliczki starego Paryża, jak i nadchodzące Nowe - szerokie aleje i potężne gmachy. Na zdjęciu koniec ulicy Champlain, przecinającej niegdyś ubogie przedmieścia Paryża, która przez wiele lat pozostawała jednym z najbardziej zapuszczonych miejsc miasta Charles Marville uchwycił moment radykalnej zmiany wyglądu Paryża. Fotografował zarówno stare, średniowieczne jeszcze uliczki starego Paryża, jak i nadchodzące Nowe - szerokie aleje i potężne gmachy. Na zdjęciu koniec ulicy Champlain, przecinającej niegdyś ubogie przedmieścia Paryża, która przez wiele lat pozostawała jednym z najbardziej zapuszczonych miejsc miasta Fot. Charles Marville/Musée Carnavalet/Roger-Viollet cat. no. 92
Na kadrach Marville'a znalazły się najstarsze dzielnice Paryża, w tym te przeznaczone do rozbiórki, by zrobić miejsce dla nowych gmachów i ulic. Fotograf nie zapomniał jednak o nowo powstających budowlach. Powstał zapis niezwykłej urbanistycznej zmiany, do dziś kojarzonej z nazwiskiem Haussmanna Na kadrach Marville'a znalazły się najstarsze dzielnice Paryża, w tym te przeznaczone do rozbiórki, by zrobić miejsce dla nowych gmachów i ulic. Fotograf nie zapomniał jednak o nowo powstających budowlach. Powstał zapis niezwykłej urbanistycznej zmiany, do dziś kojarzonej z nazwiskiem Haussmanna Fot. Charles Marville/Musée Carnavalet/Roger-Viollet cat. no. 59
Wybrzeża rzeczki Bievre, dopływu Sekwany, zapełniały w XIX małe fabryczki, garbarnie i pralnie, które wylewały mnóstwo ścieków do wody. Dziś rzeczka płynie kanałami pod miastem Wybrzeża rzeczki Bievre, dopływu Sekwany, zapełniały w XIX małe fabryczki, garbarnie i pralnie, które wylewały mnóstwo ścieków do wody. Dziś rzeczka płynie kanałami pod miastem Fot. Charles Marville/Musée Carnavalet/Roger-Viollet cat. no. 54
Od lat 30. XIX w. władze francuskie zaczęły zdawać sobie sprawę ze złego stanu średniowiecznych budowli Paryża. W całym kraju ruszyły renowacje. Prace remontowe objęły również widoczną na zdjęciu katedrę Notre Dame Od lat 30. XIX w. władze francuskie zaczęły zdawać sobie sprawę ze złego stanu średniowiecznych budowli Paryża. W całym kraju ruszyły renowacje. Prace remontowe objęły również widoczną na zdjęciu katedrę Notre Dame Fot. Charles Marville/The AIA/AAF Collection, Prints and Photographs Division, U.S. Library of Congress, Washington D.C. cat. no. 41
Marville sfotografował zarówno rozmach i blichtr nowych gmachów, jak i obskurne przedmieścia francuskiej stolicy. Na zdjęciu tzw. Kamieniołomy Amerykańskie na przedmieściach Paryża. Według miejskiej legendy, od której wzięła się ich nazwa, kamieniołomy dostarczyły budulca Statuy Wolności, podarowanej przez Francuzów Amerykanom. W rzeczywistości materiał z kamieniołomów był wykorzystywany raczej na miejscu we Francji. Sam rejon, włączony w granice Paryża w 1860 r., słynął z lewicowych sympatii i miał reputację miejsca pełnego złodziei, uliczników, włóczęgów i innych typów spod ciemnej gwiazdy Marville sfotografował zarówno rozmach i blichtr nowych gmachów, jak i obskurne przedmieścia francuskiej stolicy. Na zdjęciu tzw. Kamieniołomy Amerykańskie na przedmieściach Paryża. Według miejskiej legendy, od której wzięła się ich nazwa, kamieniołomy dostarczyły budulca Statuy Wolności, podarowanej przez Francuzów Amerykanom. W rzeczywistości materiał z kamieniołomów był wykorzystywany raczej na miejscu we Francji. Sam rejon, włączony w granice Paryża w 1860 r., słynął z lewicowych sympatii i miał reputację miejsca pełnego złodziei, uliczników, włóczęgów i innych typów spod ciemnej gwiazdy Fot. Charles Marville/Muse Carnavalet/Roger-Viollet
Pisuar publiczny w 10. Dzielnicy Paryża Pisuar publiczny w 10. Dzielnicy Paryża Fot. Charles Marville/Musée Carnavalet/Roger-Viollet cat. no. 94
Dziedziniec Św. Wilhelma (Cour Saint-Guillaume) Dziedziniec Św. Wilhelma (Cour Saint-Guillaume) Fot. Charles Marville/Gilman Collection, Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, 2005 The Metropolitan Museum of Art, New York (2005.100.378) cat. no. 62
Pisuar miejski na Rue du Maine, 14 dzielnica, Paryż Pisuar miejski na Rue du Maine, 14 dzielnica, Paryż Fot. State Library of Victoria/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0
Wnętrze Les Halles Centrales - głównego rynku spożywczego Paryża. Wzniesione za Napoleona III, zostały zburzone w 1973 r. Wnętrze Les Halles Centrales - głównego rynku spożywczego Paryża. Wzniesione za Napoleona III, zostały zburzone w 1973 r. Fot. Charles Marville/U.S. Library of Congress
Studium z chmurami nad Paryżem Studium z chmurami nad Paryżem Fot. Charles Marville/The Metropolitan Museum of Art, New York
Nabrzeże rzeki Bievre w 5. Dzielnicy, Paryż, lata 1865-1868 Nabrzeże rzeki Bievre w 5. Dzielnicy, Paryż, lata 1865-1868 Fot. Charles Marville/Muse Carnavalet/Roger-Viollet
Rue du Chat-qui-Peche, wąska uliczka w Dzielnicy Łacińskiej, zachowała się do dziś w niemal nie zmienionym od otwarcia w 1540 r. stanie Rue du Chat-qui-Peche, wąska uliczka w Dzielnicy Łacińskiej, zachowała się do dziś w niemal nie zmienionym od otwarcia w 1540 r. stanie Fot. Charles Marville/The Metropolitan Museum of Art, New York
Alegoryczna rzeźba Przemysłu na słynnym moście Pont du Carrousel Alegoryczna rzeźba Przemysłu na słynnym moście Pont du Carrousel Fot. Charles Marville/The Metropolitan Museum of Art, New York
Zmumifikowany kot, odnaleziony podczas prac wykopaliskowych na Saint-Germain-en-Laye Zmumifikowany kot, odnaleziony podczas prac wykopaliskowych na Saint-Germain-en-Laye Fot. Charles Marville/The Metropolitan Museum of Art, New York/Gilman Collection, Gift of The Howard Gilman Foundation, 2005
Budowa pięknej alei Avenue de l'Opéra Budowa pięknej alei Avenue de l'Opéra Fot. Charles Marville/Muse Carnavalet/Roger-Viollet/
Dachy katedry Notre Dame Dachy katedry Notre Dame Fot. Charles Marville/U.S. Library of Congress
Baron Haussmann pozostawił po sobie Paryż gruntownie przebudowany, z tysiącami ulicznych kiosków i słupów ogłoszeniowych, i około dwudziestoma tysiącami gazowych lamp ulicznych, które wydobyły miasto z mroku, poprawiając jego bezpieczeństwo Baron Haussmann pozostawił po sobie Paryż gruntownie przebudowany, z tysiącami ulicznych kiosków i słupów ogłoszeniowych, i około dwudziestoma tysiącami gazowych lamp ulicznych, które wydobyły miasto z mroku, poprawiając jego bezpieczeństwo Fot. Charles Marville/Gilman Collection, Purchase, Ann Tenenbaum and Thomas H. Lee Gift, 2005 The Metropolitan Museum of Art, New York (2005.100.353) cat. no. 24