TVP i Polskie Radio za rządów PiS. Tak traciły i zyskiwały media publiczne [WYKRESY]

Styczeń 2016 r. To właśnie wtedy po wygranych przez PiS wyborach parlamentarnych doszło do wymiany władz w TVP i Polskim Radiu. Media publiczne stopniowo zaczęły się stawać symbolem partyjnej propagandy. Czy odbiło się to na wynikach słuchalności i oglądalności? Przeanalizowaliśmy i porównaliśmy dane z ostatnich kilku lat. Wybraliśmy pięć stacji: radiową Jedynkę, radiową Trójkę, TVP1, TVP2 i TVP Info.
Radiowa Jedynka Radiowa Jedynka Gazeta.pl

Radiowa Jedynka

Od listopada 2011 r. do stycznia 2016 r. prezesem Polskiego Radia był Andrzej Siezieniewski. Po jesiennych wyborach w 2015 r. władzę w PR objęła Barbara Stanisławczyk. W kwietniu 2017 r. zastąpił ją Jacek Sobala. Obecnie, od sierpnia 2018 r.,+ Polskim Radiem kieruje Andrzej Rogoyski.

Z badań słuchalności Radio Track wynika, że Jedynka stopniowo w ostatnich latach traciła udział w rynku.

W okresie październik - grudzień 2015 r., a więc przed zmianami personalnymi, średnia słuchalność wynosiła 9,5 proc. Rok później było to już 8,7 proc., a w 2017 r. - 6,9 proc. W okresie grudzień 2018 r. - luty 2019 r. Jedynka odnotowała najniższą od lat słuchalność, wynoszącą 5,5 proc.

Radiowa Trójka Radiowa Trójka Gazeta.pl

Radiowa Trójka

Również w Trójce odnotowano spadki, choć początek zmian wydawał się optymistyczny - w okresie styczeń-marzec 2016 r. osiągnęła najwyższy w ciągu ostatnich kilku lat udział na poziomie 8,6 proc. W analogicznym okresie 2017 r. było to już 7,7 proc., a w 2018 r. - 5,8 proc.

W przedziale grudzień 2018 r. - styczeń 2019 r. słuchalność wyniosła 5,3 proc.

TVP1 TVP1 Gazeta.pl

TVP1

W styczniu 2016 r. prezesa TVP Juliusza Brauna zastąpił Jacek Kurski.

W okresie styczeń-marzec 2015 r. oglądalność TVP1 wynosiła średnio 925,1 tys., rok później było to 877,9 tys., w 2017 r. ok. 790 tys., a w 2017 - 767,7 tys. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze niższe mogą być wyniki również za pierwszy kwartał tego roku.

TVP2 TVP2 Gazeta.pl

TVP2

Oglądalność TVP2 także się zmieniała. Przykładowo, w okresie styczeń-marzec 2015 r. było to średnio 674,2 tys. widzów, w 2016 r. - 613,4 tys., w 2017 r. - 584,6 tys., a w 2018 r. - 607,7 tys.

Średnia oglądalność w pierwszym kwartale 2019 r. najprawdopodobniej pozostanie na zbliżonym poziomie.

TVP Info TVP Info Gazeta.pl

TVP Info

Stacja TVP Info w porównaniu do TVP1 i TVP2 odnotowała najmniejsze spadki, a w niektórych okresach występowały również wzrosty.

W okresie styczeń-marzec 2015 r. średnia liczba widzów wynosiła 222,3 tys., w 2016 r. - 228,5 tys., w 2017 r. - 244,2 tys., a w 2018 r. - 244,8 tys.

W styczniu tego roku TVP Info oglądało średnio 255,2 tys. widzów, w lutym - 226 tys.

Trójka. Polskie Radio Trójka. Polskie Radio Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Gazeta

Oglądalność TVP i słuchalność Polskiego Radia

Spadki oglądalności Telewizji Polskiej nie są niczym nowym. Widownia TVP zaczęła stopniowo maleć już kilkanaście lat temu. Portal OKO.press wyliczył, że w 2005 r. łączny udział kanałów TVP w widowni wynosił aż 52 proc. Z biegiem lat odsetek ów spadał, np. w 2010 r. wynosił 39 proc., a w 2015 r. - 31 proc. W 2018 r. było to już 28 proc.

- Dla wielu grup widzów TVP jest telewizją niedobrą, szczującą. Jakościowa ocena telewizji publicznej jest miażdżąca. Pojawia się pytanie, czy to może wpływać na liczbę widzów. Nie ma na to prostej odpowiedzi.  Gdyby to przełożenie było tak jasne i proste, to TVP powinien oglądać elektorat prawicy, wynoszący ponad 40 procent. Jak widać, tyle osób jej nie ogląda

- komentuje w rozmowie z Gazeta.pl prof. Wiesław Godzic, medioznawca, Uniwersytet SWPS.

Co przyczynia się do stabilnych, wynoszących ok. 200 tys. widzów wyników TVP Info? - To przykład medium agresywnego, walczącego. Właśnie dlatego triumfuje, bo określona grupa widzów jest przekonana, że na tym powinna polegać rola telewizji, lubi tego typu gwałtowne zachowania - mówi medioznawca.

Według eksperta do spadków w Polskim Radiu oprócz zmian programowych i personalnych mogły się przyczynić częste rotacje na stanowiskach kierowniczych. Jedynką od stycznia 2016 r. kierowały trzy osoby, Trójką - sześć. Całym Polskim Radiem zarządza obecnie trzeci prezes. Każda z tych osób ma własną wizję tego, jak powinny wyglądać media publiczne.

- Jedynki słucham z potrzeby badawczej. Z kolei Trójka to inne radio od tego, którym chociażby jeszcze rok temu starało się być - dodaje prof. Wiesław Godzic.