LOT z ambitnymi planami. Te nowoczesne maszyny Boeinga mają pomóc w podboju nieba nad m.in. Europą

Polskie Linie Lotnicze LOT rozbudowują swoją flotę. Pod koniec 2017 roku na Lotnisku Chopina w Warszawie wylądowały dwa z sześciu zamówionych przez LOT Boeingów 737 MAX 8, najnowocześniejszych wąskokadłubowych samolotów świata.
LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Paul Gordon / dla LOT-u

LOT na zakupach w USA

Boeingi 737 MAX 8 LOT-u przyleciały do Polski w grudniu z fabryki Boeinga w Renton (Seattle). Ze względu na zasięg, musiały odbyć międzylądowania w porcie Keflavik na Islandii, gdzie odbyło się tankowanie. Polski przewoźnik planuje wykorzystywać Boeingi 737 MAX na najpopularniejszych trasach krótkiego i średniego zasięgu.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Craig P. Larsen / dla LOT-u

Z MAX-em po europejskim (i nie tylko) niebie

LOT zmówił sześć MAX-ów, ich dostawy mają zakończyć się w maju 2019 r. Trzecią maszyną z zamówienia już wiosną będzie można polecieć do Tel Awiwu z Warszawy i portów regionalnych: Wrocławia, Poznania, Gdańska, Lublina i Rzeszowa. Docelowo MAX będzie obsługiwał połączenia z Warszawy także do Astany, Wiednia, Amsterdamu, Frankfurtu, Barcelony, Moskwy, Tbilisi i Kijowa.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

MAXymalnie cichy

Jak podaje producent, Boeing 737 MAX 8 jest w swojej klasie najbardziej ekonomicznym samolotem świata. Został wyposażony w dwa silniki nowej generacji CFM LEAP-1B, które dają mu zasięg 5750 km (o 2250 km więcej od starszego typu samolotu Boeing 737-400).

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Średnie zużycie paliwa jest niższe o ponad 20 proc. niż w Boeing 737-400 i 15 proc. mniejsze niż w modelu Boeing 737 800 NG. Silniki umożliwiają redukcję hałasu nawet o 40 proc. i znacznie niższą emisję CO2 w porównaniu do innych maszyn tej klasy, dlatego samolot jest cichszy, bardziej wydajny i przyjazny środowisku.

LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

LOT nie zwalnia tempa

- Jesteśmy jednym z pierwszych przewoźników na świecie, który do obsługi połączeń średniego i krótkiego zasięgu wykorzystuje Boeingi 737 MAX 8. Nowe samoloty pomogą nam jeszcze bardziej zwiększyć efektywność kosztów naszych operacji i znacząco podnieść jakość oferty - mówi Adrian Kubicki, rzecznik prasowy LOT-u.

LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Cacko od Boeinga z udogodnieniami dla pasażerów

Samolot ma na pokładzie 186 jednakowych foteli. Przewoźnik wydzielił trzy klasy: biznes, ekonomiczną premium i ekonomiczną. Miejsca zostały umieszczone wewnątrz kabiny w układzie 3x3.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Gniazdka elektryczne i wejścia USB znajdują z tyłu każdego fotela. Wnętrze kabiny pasażerskiej zostało zbudowane w formule Boeing Sky Interior, która bazuje na rozwiązaniach z większego Dreamlinera. Jest tu np. oświetlenie LED umożliwiające zmianę natężenia i barwy światła. W kuchni znajdą się m.in.: piekarniki konwekcyjne, chłodziarki i ekspres do kawy, które pozwalają na przygotowywanie lepszej jakości dań i napojów. Przewoźnik wydzielił trzy klasy: biznes, ekonomiczną premium i ekonomiczną.

LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

LOT buduje siatkę z MAX-em

Nowe samoloty zostały pozyskane w formie leasingu operacyjnego, w ramach umowy z AirLease Corporation (ALC). Nowe maszyny uzupełnią flotę popularnych maszyn z rodziny 737 latających w barwach LOT-u, na którą składają się trzy samoloty Boeing 737-400 po unowocześnieniu wnętrza w 2016 r. oraz cztery egzemplarze samolotu Boeing 737-800 NG, które zasiliły siatkę polskiego przewoźnika latem 2017 r.

LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 LOT-owski samolot Boeing 737 MAX 8 Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Wysyp połączeń od LOT-u

W 2017 roku LOT uruchomił 22 trasy, m.in.: z Warszawy do Los Angeles, Newark i Astany oraz z Krakowa do Chicago. W 2018 roku polski przewoźnik rozpocznie bezpośrednie rejsy z Warszawy do Singapuru. Strategia  LOT-u na lata 2016-2020 zakłada, że przewoźnik  będzie posiadał co najmniej 15 sztuk MAX-ów do obsługi połączeń średniego i krótkiego zasięgu.

Wyłączność dla Gazeta.pl
Fot. Jakub Panek / Gazeta.pl

Więcej o planach narodowego przewoźnika i Centralnym Porcie Komunikacyjnym w specjalnym wywiadzie dla Gazeta.pl mówił prezes LOT-u Rafał Milczarski. Całą rozmowę można przeczytać TUTAJ.