Otwarcie zaplanowano na środę. - Dworzec Warszawa Wschodnia wygląda teraz tak, że można na nim organizować pokazy mody. Wyjaśniał, wypiękniał, ukazał swą konstrukcję ze stali - pisała 'Gazeta Stołeczna'.
Wschodni od zewnątrz wygląda okazale
Rzeczywiście, zaniedbany przez dziesięciolecia dworzec mógłby stać się teraz wizytówką PKP. Posadzka z granitu, oświetlenie typu LED, windy, których wcześniej brakowało i klimatyzacja. Budynek jest też w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Niewidomi mają do dyspozycji prowadnice na laski, jest też informacja alfabetem Braille?a.
Estetyczne toalety
Bezpieczeństwa ma pilnować ok. 100 kamer monitoringu.
Koszt modernizacji Wschodniego to prawie 60 mln zł. Nie wystarczyło pieniędzy na remont tuneli pod torami i peronów. Część została tylko odświeżona.
Zobacz więcej zdjęć dworca Warszawa Wschodnia [OD 1 DO 51]>>
Powstał w rekordowo szybkim tempie, jego budowa trwała bowiem niespełna rok. We wtorek zostanie oficjalnie otwarty.
Przeszklona hala dworca
Dworzec PKP to tylko część dużego, wciąż budowanego, kompleksu komunikacyjnego ( do tej pory dworzec był drugim co do liczby pasażerów obiektem w Polsce). W sąsiedztwie powstaje też dworzec autobusowy, galeria handlowa i parkingi na blisko 1000 samochodów.
Nowoczesna architektura dworca kojarzy się z zachodnioeuropejskimi lotniskami. Główna hala ma teraz powierzchnię 1414 m kw. Do dyspozycji podróżnych jest dziesięć kas i dziewięć automatów biletowych. Powstał też nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany z wyświetlaczy LED. Do tego jednolite tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim.
Wejście do nowego dworca
Poznańskie centrum komunikacyjne w sumie ma pochłonąć 160 mln euro. Za projekt realizowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego odpowiada węgierska firma TriGranit Development.
Jeszcze niedawno dworzec był w opłakanym stanie. Wszystko się sypało, było brudno i niedbale. Jego stan się pogarszał ze względu na bliskość bazaru na Stadionie Dziesięciolecia.
Teraz jest jasno i przestronnie. Nad głową wydyma się biały "żagiel" z betonu - dach łupinowy. Cały dworzec wrócił do pierwotnej, ciemnografitowo-białej kolorystyki. W takich kolorach ułożone zostaną płyty posadzki w hali głównej i pomalowane tynki ścian.
Całość uzupełniły wstawki z luksferów i wielka ściana boczna wykonana z tego właśnie materiału.
Toalety z prawdziwego zdarzenia
Wymienione zostały wszystkie instalacje: wodno-kanalizacyjne, systemu ogrzewania, elektryczne i teletechniczne, drzwi, okna. Obiekt został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Inwestycja pochłonęła 5,1 mln zł.
To jeden z najpiękniejszych dworców w Polsce. I jedna z najdroższych modernizacji - blisko 300 mln.
Na budowie pracuje jeszcze około 1 tys. osób, ale dworzec ma być gotowy już pod koniec tygodnia. Gruntowny remont przeprowadzono i wewnątrz, i od zewnątrz. Blask zyskały nie hale, poczekalnie, punkty usługowe czy informacyjne, pieczołowicie wyremontowane są także perony i tunele. Ułożono tam posadzkę wykonaną z granitowych płyt, a także okładziny ścienne wykonane z cegieł szkliwionych. Z kolei w tunelu miejskim rewitalizowane zostały oryginalne cegły szkliwione.
Jeden z wyremontowanych peronów
Podczas prac budowlanych odkryto m.in. polichromie i drewniane secesyjne witryny - wszystkie te elementy przeszły konserwacje i zostaną uwidocznione.
Podobnie jak metalowe smoki, zapomniany element zdobień hal peronowych.
Po latach widać ozdobne smoki
Dworzec zyska też podziemny parking. Prawie gotowy jest plac przed budynkiem dworca, gdzie będzie można odpocząć m.in. na zielonych wysepkach.
Kosztująca 40 mln zł przebudowa i renowacja dworca polegała przede wszystkim, na odtworzeniu architektury zabytkowej budynku, odrestaurowaniu mozaik na ścianach, malowideł na suficie i podłóg. Konserwatorzy przywrócili dawny blask m.in. mozaikom w hali dworca, przedstawiającymi sceny morskie i portowe.
Podczas prac odkryto też podziemne korytarze i zakamarki, stare mury, których nie było w żadnych istniejących planach.
Ostatnie prace na zewnątrz dworca
W piwnicach będzie m.in. bagażownia, toalety, część powierzchni ma być przeznaczona pod wynajem. W budynku powstanie całodobowa poczekalnia dla podróżnych.
Wnętrze po modernizacji
Po modernizacji przestrzeń dostosowana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zobacz więcej zdjęć dworca w Gdyni [OD 89 DO 97]>>
Nie tylko miasta Euro 2012. Tak pięknieją polskie dworce [ZDJĘCIA]