NASA odkryła nowe planety. Przy pomocy sztucznej inteligencji zaprogramowanej przez Google

Naukowcy z NASA odkryli dwie nowe planety dzięki teleskopowi Keplera. Nie zrobili tego jednak sami - pomogła im sztuczna inteligencja, co zdaniem pracowników amerykańskiej agencji kosmicznej jest większym odkryciem niż same asteroidy.
Dzięki sztucznej inteligencji odkryto nowe planety Dzięki sztucznej inteligencji odkryto nowe planety Fot. NASA

Nowa planeta Kepler-90i

Układ planetarny Kepler-90 składa się z głównej gwiazdy, Kepler-90, wokół której krąży osiem planet. Znajduje się około 2545 lat świetlnych od Słońca, w gwiazdozbiorze Smoka. Najnowsza planeta odkryta w tym układzie to Kepler-90i.

Czy na Kepler 90i jest życie?

Kepler-90i to rozpalona skała, która okrąża swoją gwiazdę w ciągu 14,4 ziemskiej doby. Jest większa od Ziemi o około 30 proc., a temperatura na jej powierzchni najprawdopodobniej wynosi około 430 stopni Celsjusza. Zdaniem NASA, nie ma na niej życia. Wszystko przez to, że podobnie jak wszystkie inne planety w tym układzie, jest bliżej swojej gwiazdy niż Ziemia Słońca.

Kolejny sukces teleskopu Keplera

Naukowcy odkryli planetę dzięki danym z teleskopu Keplera. W ciągu czterech lat zarejestrował około 35 tys. przypadków, gdy światło gwiazd na chwilę przygasało. Najprawdopodobniej w tym czasie były przesłaniane przez krążące wokół nich planety. Teleskop dostarczył dane z łącznie około 150 tys. gwiazd.

Oprócz planety Kepler-90i, teleskop potwierdził też istnienie szóstej planety w układzie Kepler-80. Danych z teleskopu nie odczytali jednak ludzie, a sztuczna inteligencja.

Wszystko dzięki sztucznej inteligencji

Człowiek, zdaniem naukowców z NASA, nie jest w stanie przeanalizować tak wielu danych, które dostarcza teleskop Kepler, dlatego przedstawiciele amerykańskiej agencji kosmicznej postanowili skorzystać z pomocy maszyn.

Naukowcy zaprogramowali komputery tak, by same wiedziały jak wychwycić sygnały małych planet z tak dużej ilości danych. Osiągnęli sukces, bo Kepler-90i odkryła właśnie sztuczna inteligencja.

Zdaniem NASA, nauczenie maszyn samodzielnego analizowania takiej ilości danych jest odkryciem o większym znaczeniu niż samo odkrycie nowych planet.

Ojcami sukcesu są Christopher Shallue, który pracuje w Google, oraz Andrew Vanderburg, astronom z Uniwersytetu w Teksasie. To oni nauczyli komputer, jak interpretować dane pochodzące z teleskopu Keplera.

Skarbnica, która czeka na odkrycie

- Tak, jak się spodziewaliśmy, w archiwum danych sondy Kepler mogą czekać na nas wciąż bardzo ciekawe odkrycia, problem w znalezieniu technologii, która wydobędzie je na światło dzienne. Te odkrycia pokazują, że nasze dane jeszcze przez lata pozostaną dla innowacyjnych badaczy prawdziwą skarbnicą - powiedział W trakcie prezentowania wyników Paul Hertz, szef Astrophysics Division w NASA.