Jak zapowiedział dyrektor techniczny EADS, Jean Botti, choć ZEHST ma mieć napęd pozwalający mu latać ponad ziemską atmosferą, będzie startował z normalnego lotniska. - To nie Concorde, ale wygląda jak Concorde - stwierdził Botti. Francuzi liczą, że w nowej maszynie wyeliminują największe wady starego ponaddźwiękowca - zanieczyszczenie środowiska i potężny hałas. Możliwość startu z cywilnych lotnisk projektowany samolot będzie zawdzięczał kombinacji trzech napędów. A na dodatek ma być ekologiczny.
Pasażerowie przyszłego samolotu nie będą musieli przechodzić żadnych treningów przed lotem, bo maksymalna prędkość maszyny ma wynieść 1,2 macha. Zwyczajny silnik turbowentylatorowy ma zapewnić ZEHST spokojny start i rozpędzić go do 0,8 macha. Co więcej - do startu posłuży biopaliwo. EADS chce w ten sposób sprawić, że samolot będzie bardziej ekologiczny.
W wyższych partiach atmosfery ZEHST przełączy się na drugi napęd - silniki rakietowe rozpędzą samolot do prędkości 2,5 macha.
W trzeciej fazie lotu silniki strumieniowe z naddźwiękową komorą spalania, tzw. silniki typu Scramjet, wyniosą ZEHSTa na docelową wysokość 32 kilometrów. Tam maszyna przyspieszy do prędkości ponad 4 machów - czterokrotnie przekroczy prędkość dźwięku.
Rozwiązania pozwalające na lot w górnych warstwach atmosfery nie pomogą jednak przy lądowaniu. Podczas ostatniej fazy lotu projektowany przez EADS odrzutowiec niczym szybowiec obniży pułap lotu do wysokości, na której znów będzie można wykorzystać silniki turbowentylatorowe.
ZEHST jest projektowany przede wszystkim z myślą o ludziach biznesu. Podróże w interesach są coraz dłuższe, a biznesmeni muszą działać coraz szybciej. ZEHST ma im zapewnić możliwość błyskawicznego pokonania znacznych odległości. Jednak szef EADS, Louis Gallois, przestrzega przed nadmiernym optymizmem. - Nie mówimy tu o produkcie, który będzie dostępny za kilka lat. Zanim możliwe staną się komercyjne loty, może upłynąć nawet 30-40 lat - stwierdził Gallois. - Musimy przeanalizować bezpieczeństwo i integrację różnych technologii. I sprawdzić, jak zareaguje na to człowiek - podkreśla Gallois.
Czterometrowy model projektowanego samolotu Francuzi pokazali na odbywających się na podparyskim lotnisku Le Bourget wielkich targach lotniczych Air Show. Według twórców, o wdrożeniu projektu ZEHST do produkcji zadecydują pieniądze. - Wszystko zależy od kosztów - oświadczył dyr. techniczny EADS, Jean Botti.
Największe, najdłuższe, najnowsze. Supersamoloty na Air Show w Paryżu