Najwiêkszy na ¶wiecie - Airbus, najd³u¿szy na ¶wiecie - Boeing. Supersamoloty w Pary¿u

W Pary¿u rozpocz±³ siê Air Show 2011 - najstarszy i najwiêkszy pokaz samolotów na ¶wiecie. Airbus, Boeing, Gulfstream, Embraer i inne tuzy bran¿y lotniczej wystawiaj± tu swoje najnowsze dzie³a, a linie lotnicze poluj± na nowe kontrakty na zakup samolotów.

Najd³u¿szy samolot pasa¿erski na ¶wiecie

Jedn± z sensacji paryskich targów jest Boeing 747-8 Intercontinental. To przed³u¿ona wersja standardowego Boeinga 747. Najd³u¿szy samolot pasa¿erski na ¶wiecie - mierzy ponad 70 metrów.

Boeing 747-8 Intercontinental Boeing 747-8 Intercontinental fot.Pascal Rossignol/Reuters

Zabierze wiêcej pasa¿erów...

Przed³u¿ony 747 ma a¿ o 51 miejsc wiêcej ni¿ wersja podstawowa. Na zdjêciu na drugim planie za francuskim my¶liwcem Rafale, wykorzystywanym przez Pary¿ w kampanii NATO w Libii.

Boeing 747-8 Intercontinental Boeing 747-8 Intercontinental fot. Pascal Rossignol/Reuters

Boeing czy Airbus? Kto króluje w Pary¿u?

Boeing 747-8 Intercontinental, w tle bazylika Sacre Coeur. Pierwszy olbrzymi kontrakt tegorocznych targów ju¿ zosta³ zawarty. Jego beneficjentem jest Boeing, a kupcem Qatar Airways, które zamówi³o sze¶æ Boeingów 777 za 1,7 mld. dolarów. Nied³ugo pó¼niej z Air Show przysz³y informacje o kilku zamówieniach na kilkadziesi±t Airbusów i...kilkadziesi±t Boeingów. Pojedynek gigantów trwa.

Boeing 787 Dreamliner podczas dziewiczego lotu Boeing 787 Dreamliner podczas dziewiczego lotu fot. Wikipedia/boeingdreamscape

Dreamliner dla LOTu

Na paryskim pokazie nie zabraknie te¿ Boeinga 787 Dreamliner. Polskie linie lotnicze LOT zakupi³y 8 takich maszyn w wersji 787-8. Pierwsze samoloty dotr± do polskiego przewo¼nika w kwietniu 2012 roku.

Gulfstream G-450 na biopaliwa

Napêdzany biopaliwami Gulfstream G-450 w³a¶nie wyl±dowa³ po odbyciu pierwszego transatlantyckiego lotu.

Eurocopter X3 z dopalaczem

Eksperymentalny Eurocopter X3 w trakcie pokazu dla prezydenta Francji, Nicolasa Sarkozy'ego. Oprócz standardowego napêdu, zapewniaj±cego wszelkie mo¿liwo¶ci tradycyjnego helikoptera, maszyna wyposa¿ona jest w dwa silniki turbowa³owe napêdzaj±ce g³ówny system ¶mig³owy oraz dwa turbo¶mig³owe umieszczone po bokach maszyny. To w³a¶nie to rozwi±zanie umo¿liwia Eurocopterowi latanie z du¿o wy¿sz± prêdko¶ci± ni¿ zwyk³e helikoptery.

Airbus A380 z uszkodzonym skrzyd³em Airbus A380 z uszkodzonym skrzyd³em fot. Reuters

Wpadka Airbusa

Wpadkê zaliczy³ Airbus. Najwiêkszy samolot pasa¿erski ¶wiata, o rozpiêto¶ci skrzyde³ prawie 80 m, tu¿ przed pokazem powa¿nie uszkodzi³ skrzyd³o. Airbus szybko wycofa³ go z Air Show.

Elektryczny samolot...

Paris Air Show to nie tylko najwiêksze i najd³u¿sze samoloty na ¶wiecie. Targi to te¿ rewia pomys³ów, prototypów i projektów samolotów przysz³o¶ci. W tym roku wystawcy - zmuszeni rosn±cymi cenami paliw - postawili na oszczêdno¶æ i ekologiê. Na zdjêciu prototyp elektrycznego samolotu przygotowany przez konsorcjum EADS.

Superoszczêdne silniki...

Na oszczêdno¶æ postawi³a te¿ firma General Electric, która zaprezentowa³a silnik GEnx engine. To kolejny krok w stronê elektrycznych samolotów. Wed³ug Boeinga nowy silnik mo¿e zredukowaæ zu¿ycie paliwa przez samolot a¿ o 20 proc. Napêd GEnx ma byæ te¿ znacz±co cichszy ni¿ obecne popularne silniki turbowentylatorowe.

Prototyp nowego samolotu Airbusa, ZEHNST Prototyp nowego samolotu Airbusa, ZEHNST fot. AFP

ZEHST: przysz³o¶æ lotnictwa

Postêp w lotniczej technologii napêdza rywalizacja Boeinga i Airbusa. EADS, koncern, do którego nale¿y ta ostatnia firma, pracuje nad projektem supernowoczesnego samolotu pasa¿erskiego, znanego jako ZEHST (Zero Emmission HyperSonic Transportation - Ponad¼wiêkowy ¦rodek Transportu o Zerowej Emisji). Nowy model ma byæ tak ekologiczny, jak to tylko mo¿liwe. Jako paliwa potrzebnego do startu i wzniesienia siê ZEHST mia³by u¿ywaæ biopaliw. Po wzniesieniu siê u¿yte maj± zostaæ rakiety nape³nione mieszanin± tlenu i wodoru. Zamiast spalin wyprodukuj± jedynie parê wodn±. ZEHST mia³by pokonaæ odleg³o¶æ Pary¿-Tokio w 2,5 godziny. Prototyp ma byæ gotowy w 2020 roku. Do komercyjnego u¿ycia ma jednak wej¶æ dopiero w 2050 roku.

Francuzi tworz± nastêpcê Concorde'a. To jeszcze samolot czy ju¿ statek kosmiczny?