Gigantyczny kana³ przetnie Stambu³? Szalony projekt premiera Turcji [ZDJÊCIA]

Gigantyczny kana³ przetnie Stambu³
Kana³ przez Stambu³ ma mieæ oko³o 40 - 45 km d³ugo¶ci. Po³±czy Morze Czarne z Morzem Marmara, zapewniaj±c w ten sposób odci±¿enie dla zat³oczonej cie¶niny Bosfor, nad której brzegami le¿y dawna stolica Imperium Ottomañskiego.

Kana³ Sueski, Kana³ Panamski...Kana³ Stambulski?
Budowa kana³u rozpocznie siê najwcze¶niej za 2 lata. Tyle wed³ug wstêpnych szacunków potrwa faza przygotowania i planowania budowy, która swoim rozmachem dorównuje Kana³owi Sueskiemu i Panamskiemu.

Stambu³ bêdzie mia³ wyspê i dwa pó³wyspy
Najbardziej prawdopodobna lokalizacja kana³u to europejska czê¶æ Stambu³u, na pó³nocny zachód od cie¶niny Bosfor. Po wybudowaniu nowej drogi wodnej czê¶æ miasta zamieni siê w wyspê. - Gdy zakoñczymy nasz projekt, (...) w Stambule bêd± te¿ dwa pó³wyspy i wyspa - mówi³ wczoraj premier Erdo?an.

Gdzie powstanie nowy kana³?
Choæ turecki premier nie poda³ wczoraj dok³adnej lokalizacji przysz³ego kana³u, urbani¶ci spekuluj±, ¿e nowa droga wodna powstanie na zachód od Stambu³u, w okolicy miasta Silviri w tureckiej czê¶ci regionu historycznej Tracji. Rz±d w Ankarze ju¿ zaanonsowa³, ¿e w tej samej okolicy zbuduje du¿e lotnisko, które ma zmniejszyæ ruch w dwóch istniej±cych stambulskich portach lotniczych.

Cel: odci±¿yæ cie¶ninê Bosfor
Choæ Recep Erdo?an podkre¶la³ wczoraj w Stambule, ¿e projekt ma w za³o¿eniach zmniejszyæ ruch w cie¶ninie Bosfor, a przez to przyczyniæ siê do wzrostu bezpieczeñstwa ekologicznego tego ³±cznika miêdzy Morzem Czarnym a Morzem Marmara, to sam kana³ budzi w±tpliwo¶ci ekspertów od ¶rodowiska naturalnego. - Trudno oceniæ rezultat takiego projektu, kiedy wymaga on tak dalekiej ingerencji w ¶rodowisko naturalne - powiedzia³ agencji AP Cemal Saydam, profesor specjalizuj±cy siê w in¿ynierii ¶rodowiska.

Kana³ uratuje Bosfor przed katastrof± ekologiczn±?
Co roku przep³ywaj±ce przez cie¶ninê Bosfor statki transportuj± m.in. 4 mln ton ciek³ego gazu i 3 mln ton chemikaliów. Ruch jest ogromny, w przesz³o¶ci zdarza³y siê ju¿ wypadki. Stwarza to zagro¿enie katastrof± ekologiczn± dla ponad 2 mln osób, które pracuj± i mieszkaj± na brzegach cie¶niny. Nowy kana³ ma zmniejszyæ ruch przez star± drogê wodn±. Statki p³yn±ce do Rosji, Ukrainy, Bu³garii, Rumunii, pó³nocnej Turcji oraz do Gruzji bêd± mia³y alternatywê. Sam Bosfor ma byæ bardziej dostêpny dla 13-milionowej stambulskiej metropolii. - W Bosforze bêdzie mo¿na uprawiaæ sporty wodne - zapowiada³ wczoraj Recep Erdo?an.

Erdoğan patrzy w 2023 rok
Plany tureckiego premiera siêgaj± 2023 roku, kiedy to ma zakoñczyæ siê budowa kana³u. Erdo?an chce, by budowa zakoñczy³a siê w stulecie istnienia nowoczesnej Republiki Tureckiej, za³o¿onej przez Kemala Atatürka w 1923 roku na gruzach Imperium Ottomañskiego. Inwestuj±ce w Turcji firmy budowlane ju¿ zacieraj± rêce, licz±c na milionowe kontrakty na budynki, które powstan± na brzegach nowej drogi wodnej. Jedna z nich ju¿ przygotowa³a symulacjê przebiegu kana³u:

Kto zap³aci za kana³, a kto zbije na nim fortunê?
Choæ koszty budowy kana³u bêd± gigantyczne, Erdo?an zapewnia, ¿e Turcjê na niego staæ. - Nie bêdziemy mieæ problemów z finansowaniem - zapewni³ premier Turcji. Jednak przywódca tureckiej opozycji, Kemal K?l?çdaro?lu z Republikañskiej Partii Ludowej, twierdzi, ¿e na kontraktach na budowê kana³u wzbogac± siê tylko zwolennicy i sojusznicy partii tureckiego premiera. - Oni maj± projekty pod has³em: ''Jak mogê wzbogaciæ moich zwolenników'' - powiedzia³ K?l?çdaro?lu dla agencji Anatolia.