Gigantyczny kana³ przetnie Stambu³? Szalony projekt premiera Turcji [ZDJÊCIA]

Wczoraj Recep Tayyip Erdo?an og³osi³ w Stambule plan, który osobi¶cie nazwa³ ''szalonym''. Turecki premier wydaje siê jednak zdeterminowany - przynajmniej na nieca³e dwa miesi±ce przed przewidzianymi na 12 czerwca wyborami - by wcieliæ w ¿ycie pomys³ gigantycznego kana³u, który przetnie Stambu³ i odci±¿y zat³oczon± cie¶ninê Bosfor. Gazeta.pl prezentuje wizualizacjê kana³u, któr± pokazano w Stambule.
Wizualizacja kana³u, który po³±czy Morze Czarne z Morzem Marmara, omijaj±c cie¶ninê Bosfor Wizualizacja kana³u, który po³±czy Morze Czarne z Morzem Marmara, omijaj±c cie¶ninê Bosfor fot. Euronews

Gigantyczny kana³ przetnie Stambu³

Kana³ przez Stambu³ ma mieæ oko³o 40 - 45 km d³ugo¶ci. Po³±czy Morze Czarne z Morzem Marmara, zapewniaj±c w ten sposób odci±¿enie dla zat³oczonej cie¶niny Bosfor, nad której brzegami le¿y dawna stolica Imperium Ottomañskiego.

Wizualizacja kana³u, który przetnie Stambu³ Wizualizacja kana³u, który przetnie Stambu³ fot. Euronews

Kana³ Sueski, Kana³ Panamski...Kana³ Stambulski?

Budowa kana³u rozpocznie siê najwcze¶niej za 2 lata. Tyle wed³ug wstêpnych szacunków potrwa faza przygotowania i planowania budowy, która swoim rozmachem dorównuje Kana³owi Sueskiemu i Panamskiemu.

Wizualizacja kana³u, który przetnie Stambu³ Wizualizacja kana³u, który przetnie Stambu³ fot. Euronews

Stambu³ bêdzie mia³ wyspê i dwa pó³wyspy

Najbardziej prawdopodobna lokalizacja kana³u to europejska czê¶æ Stambu³u, na pó³nocny zachód od cie¶niny Bosfor. Po wybudowaniu nowej drogi wodnej czê¶æ miasta zamieni siê w wyspê. - Gdy zakoñczymy nasz projekt, (...) w Stambule bêd± te¿ dwa pó³wyspy i wyspa - mówi³ wczoraj premier Erdo?an.

Wizualizacja projektowanego kana³u w Stambule Wizualizacja projektowanego kana³u w Stambule fot. Euronews

Gdzie powstanie nowy kana³?

Choæ turecki premier nie poda³ wczoraj dok³adnej lokalizacji przysz³ego kana³u, urbani¶ci spekuluj±, ¿e nowa droga wodna powstanie na zachód od Stambu³u, w okolicy miasta Silviri w tureckiej czê¶ci regionu historycznej Tracji. Rz±d w Ankarze ju¿ zaanonsowa³, ¿e w tej samej okolicy zbuduje du¿e lotnisko, które ma zmniejszyæ ruch w dwóch istniej±cych stambulskich portach lotniczych.

Premier Turcji Recep Tayyip Erdogan przedstawia projekt kana³u Premier Turcji Recep Tayyip Erdogan przedstawia projekt kana³u Fot. OSMAN ORSAL REUTERS

Cel: odci±¿yæ cie¶ninê Bosfor

Choæ Recep Erdo?an podkre¶la³ wczoraj w Stambule, ¿e projekt ma w za³o¿eniach zmniejszyæ ruch w cie¶ninie Bosfor, a przez to przyczyniæ siê do wzrostu bezpieczeñstwa ekologicznego tego ³±cznika miêdzy Morzem Czarnym a Morzem Marmara, to sam kana³ budzi w±tpliwo¶ci ekspertów od ¶rodowiska naturalnego. - Trudno oceniæ rezultat takiego projektu, kiedy wymaga on tak dalekiej ingerencji w ¶rodowisko naturalne - powiedzia³ agencji AP Cemal Saydam, profesor specjalizuj±cy siê w in¿ynierii ¶rodowiska.

Statek ''Trakia'' pod bander± bu³garsk± przep³ywa pzez cie¶ninê Bosfor Statek ''Trakia'' pod bander± bu³garsk± przep³ywa pzez cie¶ninê Bosfor Fot. Murad Sezer AP

Kana³ uratuje Bosfor przed katastrof± ekologiczn±?

Co roku przep³ywaj±ce przez cie¶ninê Bosfor statki transportuj± m.in. 4 mln ton ciek³ego gazu i 3 mln ton chemikaliów. Ruch jest ogromny, w przesz³o¶ci zdarza³y siê ju¿ wypadki. Stwarza to zagro¿enie katastrof± ekologiczn± dla ponad 2 mln osób, które pracuj± i mieszkaj± na brzegach cie¶niny. Nowy kana³ ma zmniejszyæ ruch przez star± drogê wodn±. Statki p³yn±ce do Rosji, Ukrainy, Bu³garii, Rumunii, pó³nocnej Turcji oraz do Gruzji bêd± mia³y alternatywê. Sam Bosfor ma byæ bardziej dostêpny dla 13-milionowej stambulskiej metropolii. - W Bosforze bêdzie mo¿na uprawiaæ sporty wodne - zapowiada³ wczoraj Recep Erdo?an.

Wizualizacja kana³u przez Stambu³ Wizualizacja kana³u przez Stambu³ fot. Euronews

Erdoğan patrzy w 2023 rok

Plany tureckiego premiera siêgaj± 2023 roku, kiedy to ma zakoñczyæ siê budowa kana³u. Erdo?an chce, by budowa zakoñczy³a siê w stulecie istnienia nowoczesnej Republiki Tureckiej, za³o¿onej przez Kemala Atatürka w 1923 roku na gruzach Imperium Ottomañskiego. Inwestuj±ce w Turcji firmy budowlane ju¿ zacieraj± rêce, licz±c na milionowe kontrakty na budynki, które powstan± na brzegach nowej drogi wodnej. Jedna z nich ju¿ przygotowa³a symulacjê przebiegu kana³u:

Wizualizacja nowego kana³u, który przetnie Stambu³ Wizualizacja nowego kana³u, który przetnie Stambu³ fot. Euronews

Kto zap³aci za kana³, a kto zbije na nim fortunê?

Choæ koszty budowy kana³u bêd± gigantyczne, Erdo?an zapewnia, ¿e Turcjê na niego staæ. - Nie bêdziemy mieæ problemów z finansowaniem - zapewni³ premier Turcji. Jednak przywódca tureckiej opozycji, Kemal K?l?çdaro?lu z Republikañskiej Partii Ludowej, twierdzi, ¿e na kontraktach na budowê kana³u wzbogac± siê tylko zwolennicy i sojusznicy partii tureckiego premiera. - Oni maj± projekty pod has³em: ''Jak mogê wzbogaciæ moich zwolenników'' - powiedzia³ K?l?çdaro?lu dla agencji Anatolia.