Rocznica ldowania na rzece Hudson

15 stycznia mija druga rocznica ldowania na rzece Hudson w Nowym Jorku samolotu airbus A-320 linii US Airways lotu 1549. Pilot Chesley Sullenberger III dziki swojemu dowiadczeniu uratowa wtedy wszystkich pasaerw i ca zaog

Ldowanie na rzece

Do ldowania na nowojorskiej rzece Hudson doszo 15 stycznia 2009 roku okoo godziny 15.31 czasu miejscowego. Samolot airbus A-320 linii US Airways wystartowa z lotniska La Guardia. Zaledwie kilka minut po opuszczeniu lotniska do silnika maszyny wleciay ptaki. Samolot znajdowa si wtedy na wieowcami Manhattanu. Pilot Chesley Sullenberger III skierowa si nad rzek, gdzie rozpocz procedur wodowania

Kamera Stray Przybrzenej

Moment ldowania zarejestrowaa kamera Stray Przybrzenej, ktra zwykle ''obserwuje'' ruch promw. Sam moment ldowania widoczny na szerokim kadrze nie jest zbyt wyrany. Lepiej wida, gdy w ''posadzonym'' samolocie otwieraj si drzwi, przez ktre z samolotu wydostaj si pasaerowie

Pasaerowie na skrzydle

Cz pasaerw lecego na wodzie samolotu wydostaa si na skrzydo. Cz zaraz po wyjciu znalaza miejsce w szalupie ratunkowej. Niektrzy jednak wpadli do lodowatej wody

Relacje w mediach

Nastpnego dnia - 16 stycznia 2009 roku - ''Gazeta Wyborcza'' pisaa o ''Cudownym ldowaniu na rzece Hudson''. Nie mona byo inaczej, jak cudem, nazwa wodowania potnego samolotu w centrum jednego z najgciej zabudowanych miasta na wiecie. Wszyscy przebywajcy na pokadzie przeyli i nie odnieli powaniejszych obrae

Chesley Sullenberger III

Za sterami airbusa siedzia Chesley Sullenberger III - pilot z ponad trzydziestoletnim dowiadczeniem. W liniach US Airways pracowa wtedy od 29 lat. Wczeniej przez osiem lat lata jako pilot wojskowy. Sullenberger po wyprowadzeniu samolotu nad rzek uprzedzi pasaerw o czekajcym ich uderzeniu. Zgodnie z zapowiedzi maszyna uderzya o tafl wody, po czym zatrzymaa si

Opinie pilotw

17 stycznia 2009 roku ''Gazeta Wyborcza'' opublikowaa rozmow z pilotem Pawem Marchelewskim latajcym na samolotach Airbus A-320. Wywiad podkrela rol zaogi amerykaskiego samolotu, dziki ktrej nie doszo do tragedii. Piloci postawieni byli w sytuacji niestandardowej, ktrej nie przewiduj adne procedury, w ktrej wiea kontroli lotw nie ma ju adnego wpywu na samolot. Decydowa mg tylko kapitan

Byskawiczna akcja ratunkowa

Opanowanie gwnego pilota i sprawno personelu pokadowego sprawiy, e ewakuacja pasaerw trwaa zaledwie trzy minuty. Zaraz po wodowaniu w kierunku samolotu ruszyy jednostki ratunkowe i znajdujce si na rzece barki. Pasaerw zabierano ze skrzyda i wyawiano z wody. Byskawiczna akcja sprawia, e pasaerowie trafiajcy do szpitala uskarali si jedynie z powodu niewielkich ran ng i wyzibienia. Tego dnia w Nowym Jorku temperatura powietrza utrzymywaa si na poziomie -7 stopni Celsjusza. Woda miaa okoo 0,5 stopnia

Bohater

Pilot Chesley Sullenberger III sta si bohaterem. W dniu wypadku naraajc wasne ycie czeka a pilotowany przez niego samolot opuszcz wszyscy pasaerowie. Po upewnieniu si, e w maszynie, do ktrej dostawaa si ju woda, nikt nie zosta, sam wyszed z samolotu. Jako bohatera przyjmowali go prezydenci Geroge W. Bush i prezydent elekt Barack Obama. Ten ostatni zaprosi Sullenbergera na uroczysto swojego zaprzysienia. Za uratowanie 155 osb 12 listopada 2010 roku Chesley Sullenberger zosta odznaczony medalem Neila A. Armstronga. Odznaczenie wrczy mu sam Armstrong na Purdue University (na zdjciu) w obecnoci rektor uczelni France A. Crdova

Cikie ycie bohatera

Na Purdue University pilot spotka si take ze studentami i podpisywa egzemplarze swojej ksiki "Highest Duty: My Search for What Really Matters" (''Najwysza suba. Moje poszukiwania tego, co naprawd wane''). wiat widzcy w Sullenbergerze bohatera zapomina czsto, jak cikim by dla niego dzie 15 stycznia 2009 roku. W wywiadach pilot opowiada, e moment poprzedzajcy wodowanie by najtrudniejszym w jego yciu. Przez tygodnie po wypadku zmaga si z szokiem posttraumatycznym. 3 marca 2010 roku Sullenberger przeszed na emerytur

Dlaczego nie doszo do katastrofy?

Samolot nie zaton. Byo to moliwe dziki powietrzu, ktre utrzymuje si w kabinie, zbiornikach paliwa i innych czciach maszyny. Stao si tak take dziki umiejtnemu wodowaniu, ktre przeprowadzi pilot. Oba silniki jednoczenie dotkny powierzchni wody. Gdyby stao si inaczej, silnik, ktry zetknby si z wod pierwszy, wprawiby maszyn w obroty. To mogoby doprowadzi do rozerwania kaduba i zatonicia samolotu. Jeszcze okoo godziny 18. samolot wci unosi si na wodzie. Wtedy rozpoczto akcj usuwania go za pomoc holownikw