Najdłuższy drogowy tunel na świecie ma już 10 lat

24,5 km ma  najdłuższy lądowy tunel dla samochodów na świecie, którego początek znajduje się w norweskim mieście Leardal. Tunel został oddany do użytku dokładnie 10 lat temu.

Trasa Oslo - Bergen

Tunel wybudowany jest pomiędzy dwoma norweskimi miastami: Laerdal i Aurland. Został skonstruowany, aby połączyć autostradą Oslo i Bergen. Prace przy jego budowie ruszyły w 1995 roku, trwały pięć lat.

20 minut we wnętrzu góry

Długość tunelu wynosi 24,5 km., co czyni z niego najdłuższy samochodowy tunel lądowy na świecie. Jest szeroki na 9 m. Podróż trwa przeciętnie 20 min.

Tunel przyjazny dla kierowców

Wnętrze tunelu zaprojektowano w taki sposób, aby nie powodowało napięcia psychicznego u kierowców. Co 6 km. w skale wydrążono jaskinię, którą oświetlono na ciepły, żółty kolor, przypominający wschód słońca. Jaskinie mają zwalczać monotonię, są również miejscem, gdzie kierowcy mogą przez chwilę odpocząć.

Tunel podwodny

Eurotunel to natomiast najdłuższy w Europie tunel podwodny, który łączy francuską miejscowość Calais z Folkestone w Wielkiej Brytanii. Ma 50 km długości, przebiega pod kanałem La Manche. Kursują nim pociągi Shuttle, w których można przewozić samochody i autobusy. Za pomocą połączeń kolejowych Eurostar, łączy również Londyn z Paryżem i Brukselą.

Najdłuższy tunel kolejowy na świecie - jeszcze nie skończony

Z kolei nieukończony jeszcze Gotthard Base Tunnel w Szwajcarii mierzy 57 km i jest najdłuższym tunelem kolejowym na świecie. Prace nad nim rozpoczęły się w 2003 r. Przewiduje się, że tunel zostanie oddany do użytku w 2017 r. Jego budowa ma kosztować 9,5 mld franków szwajcarskich. W październiku ekipy wiercące tunel z dwóch stron, spotkały się pod ziemią.

Trasa Włochy - Szwajcaria krótsza o połowę

Nowa trasa tunelu Gotthard Base, która powstanie w przełęczy Świętego Gotarda, skróci czas podróży między Bazyleą i Madiolanem z 4 godzin do 2. Decyzję o inwestycji podjęło społeczeństwo szwajcarskie w referendum.

Z Włoch do Niemiec w 2 godziny

W 2007 roku do użytku oddano tunel Lotschberg w Szwajcarii. Jest to tunel kolejowy, a jego długość wynosi 34 km. Dzięki niemu podróż z Włoch do Niemiec skróciła się z 3,5 do 2 godz. Jego budowa trwała 8 lat, a koszt wyniósł 4 mld franków szwajcarskich.  Na zdjęciu inauguracja tunelu.


Więcej o: