Wyborcza kiełbasa to już dawno przeszłość. Dla tegorocznych kandydatów, zwłaszcza tych nieznanych, każdy środek jest odpowiedni byle by tylko zdołali zwrócić na siebie uwagę mediów i wyborców. A że zamiast w serwisach politycznych wylądują w rozrywkowych? Drobiazg.
Piosenki wyborcze to jeden z klasycznych sposobów przyciągnięcia uwagi elektoratu. Najłatwiej nagrać cover znanej piosenki, jednak część kandydatów w tych wyborach - wzorem Grzegorza Napieralskiego - zdecydowała się na wypromowanie własnego szlagieru. Tak zrobiła np. Marta Ratuszyńska, kandydatka do Sejmiku Województwa Mazowieckiego z ramienia Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Nad piosenką i spotem pracowała cała ekipa. Słowa i muzyka: Marek Ratuszyński, Marta Ratuszyńska, aranżacja: Andrzej Jagodziński, śpiewa: Marta Ratuszyńska
Pani Marta jest w ścisłej trójce naszych faworytów na odkrycie kampanii - zmieściłaby się w peletonie nawet, gdyby do konkurencji dołączył Krzysztof Kononowicz. Bo piosenka to nie wszystko. Kandydatka SLD zawojowała media także hasłem wyborczym i plakatem
W rywalizacji na najseksowniejsze zdjęcie kampanii konkurencja jest naprawdę silna. W tej kategorii najczęściej wymieniana jest kandydująca do rady Bemowa celebrytka Katarzyna Szczołek vel Sara May. Dzięki temu pojawiła się już nie tylko w Plotku i Pudelku, ale i w mediach zagranicznych, które określają ją już nawet "politician"...
Wydaje Wam się, że przyszłemu radnemu nie wypada kipieć seksem bardziej niż próbuje to robić Katarzyna Szczołek? Mamy złą wiadomość. Agnieszka Rupniewska, kandydatka do sejmiku śląskiego przebija celebrytkę
Grono pięknych i śpiewających kandydatek nie byłoby pełne, gdyby zabrakło w nim bliźniaczek Napieralskiego. Na szczęście są. Kandydują do rady Śródmieścia z listy - i tu niespodzianka - komitetu Polska Patriotyczna. Czyli jednak to nie "on sprawi, że lepszy będzie świat"...
"Mieszkańcom warszawskiego Śródmieścia radzimy udawać się do urn parami - do dyspozycji jest tylko jeden głos, a kandydatki o złotym głosie aż dwie!" - dołączamy się do prośby serwisu Deser.pl
Skoro mowa o celebrytach... Pamiętacie Klaudiusza z "Big Brothera"? My pamiętamy. I wyborcy z Chorzowa na pewno też, bo z radością (patrz: zdjęcie) odkrywają, że Klaudiusz chce być ich radnym. Pamiętamy także Gulczasa i Frytkę - niestety, nie słychać nic o tym, by kandydowali
Co jeśli kandydat chce dobrze wyglądać, ale nie jest tak odważny jak Sara May? Zawsze, jak Piotr Franaszek, kandydat do sejmiku woj. lubelskiego, może poprosić o pomoc w pozowaniu piękną koleżankę z regionu. Miss Sejmu, kiedyś Larę Croft, obecnie dziewczynę Bonda. W wolnych chwilach - posłankę na Sejm RP
Kandydaci, którzy nie są tak twórczy jak np. Marta Ratuszyńska, decydują się na przeróbkę przebojów. Tak właśnie zrobiła Violetta Porowska, kandydatka PiS na prezydenta Opola wykorzystując utwór Anny Jantar "Tyle słońca w całym mieście". Zapomniała, co prawda, że jest ktoś, kto ma prawa do piosenki, ale zapewniła sobie przy okazji dodatkową, darmową reklamę w mediach ogólnopolskich - jako ta, która naruszyła prawa Natalii Kukulskiej
Porowska
Załadowane przez: wyborcza_opole. - Co minutę najnowsze wideo
Niektórzy kandydaci - jak w poprzednich kampaniach - próbują hip hopu. Jerzy Zuba, kandydat PiS do rady Zagórza zrobił dzięki temu karierę w mediach - być może dlatego, że hip hop nijak kojarzy się z PiS-em. Choć to hip hop bardzo patriotyczny: "Bo ta ziemia jest jak skarb drogocenny, ale chce go roztrwonić grupa pazernych..."
Na hip hop postawił też Wojciech Hetkowski, kandydat SLD na prezydenta Płocka, którego wyborczą piosenkę nagrali raperzy z Jeden Osiem L. Jedyny przykład, jaki znaleźliśmy, na to, że wyborcza piosenka nie musi przynosić kandydatowi wstydu. Przejrzenie strony i materiałów wyborczych Hetkowskiego polecamy zarówno politycznym maskotkom (np. celebrytom czy Marcie Ratuszyńskiej) - by zobaczyły, co to jest kampania, jak i liderom SLD - Grzegorzowi Napieralskiemu i startującemu na prezydenta Warszawy Wojciechowi Olejniczakowi...
... aby wyrośli z bliźniaczek i rozdawania jabłek. Miało być ludzko, wyszło jak w kampanii prezydenckiej Grzegorza Napieralskiego. Pewnie dlatego, że sztabowcy ci sami. Olejniczak zawsze może pocieszyć się tym, że przynajmniej musiał rozdawać jabłka, a nie - jak jego konkurentka Katarzyna Munio - wódkę... Kandydatowi SLD Munio wręczyła wyborczą kiełbasę. Polecamy galerię zdjęć
Podczas gdy SLD inwestuje w produkty spożywcze, PO stawia na Photoshopa. Sztabowcy Platformy są przekonani, że podczas kampanii liczą się przede wszystkim fajne zdjęcia. Stąd dziewczyna Bonda, stąd też... lifting premiera Tuska, który też pojawił się na billboardach jako lider wspomagający kandydatów PO
Jeśli nie fajne zdjęcia, to może fajny filmik? Pokazujący dystans do siebie i własnego nazwiska. Niestety, gdy spot wyborczy kandydata do sejmiku województwa dolnośląskiego, Piotra Bobera został dostrzeżony i zrecenzowany przez media, Bober go usunął - pewnie dlatego, że "pożyczył" w nim trochę więcej cudzych utworów (fragmentów) niż zrobiła to kandydatka PiS na prezydenta Opola
O podobnej strategii myślał chyba Jacek Guzy, prezydent Siemianowic, który walczy o reelekcję. "Chyba", ale jedno jest pewne: dzięki filmikowi Guza na pewno wyróżnił się wśród innych prezydentów i burmistrzów. Na podobny pomysł nie wpadł nikt
Nikt też nie przebił Jarosława Oborskiego w kategorii na najlepszego rycerza tych wyborów. Rycerz albo Sara May - mieszkańcy Bemowa mają naprawdę twardy orzech do zgryzienia. Niektórzy na forach już deklarowali poparcie dla Oborskiego: "Walcz, Jarek!", "Na Grunwald!"
Niektórzy kandydaci wcale nie musieli się przebierać, by osiągnąć efekt "na rycerza Oborskiego". Oto Adrian Szymański walczący o mandat do sejmiku województwa wielkopolskiego. Kandydat-kibic. Chce wygrać głosami braci kibiców. Wystarczą?
To nie jedyny komitet wyborczy o oryginalnej nazwie. Np. w Pszczółkach wystartuje m.in. komitet "Miłośników wędkarstwa", a w Warszawie - "Komitet Wyborczy Wyborców Stop Dopalaczom im. M. Konopnickiej". O ciekawie nazwanych komitetach - czytaj więcej