MSN Music odpowiedzią na iTunes?

Microsoft rusza na podbój rynku muzyki cyfrowej. Od czwartku rozpocznie działalność internetowy sklep muzyczny MSN Music
W ten sposób koncern Billa Gatesa rzuca rękawicę odwiecznemu rywalowi, koncernowi Apple, który jako pierwszy uruchomił sklep muzyczny iTunes. W ciągu 16 miesięcy działania Apple opanował 70 proc. rynku. Zaledwie kilka tygodni temu firma poinformowała o sprzedaży za pośrednictwem iTunes 100 mln utworów. - Jest tylko jedna firma, która liczy się na rynku, i jest nią Apple. Ale Microsoft ma spore szanse, aby w ciągu roku stać się numerem dwa - powiedział agencji AP Josh Bernoff, analityk Forrester Research. Największymi rywalami iTunes są Napster, MusicMatch i Sony Connect.

Premiera sklepu Microsoftu połączona będzie z debiutem nowej wersji oprogramowania do odtwarzania plików - Windows Media Player 10. Koncern z Redmond nie chciał ujawnić szczegółów dotyczących oferty. Zdaniem większości analityków ceny utworów w MSN Music będą identyczne jak w iTunes - 99 centów za utwór. Piosenki sprzedawane zaś w opracowanym przez MS formacie WMA, a sam sklep będzie elementem portalu MSN. iTunes są dla nich poważnym zagrożeniem. MS widzi, jak szybko rozwija się ten segment. Im wyższa jest sprzedaż iTunes i przenośnych odtwarzaczy iPod, tym bardziej Microsoft czuje, że traci ważny rynek - uważa Josh Bernoff. Jak szacują analitycy Forrestera ok. 2 proc. z 1,7 mld dol. przychodów koncernów fonograficzny na rynku amerykańskim pochodzi ze sprzedaży muzyki przez internet. W ciągu pięciu lat udział sklepów online ma skoczyć do 12 proc.

Dla Microsoftu podążanie ścieżką wyznaczoną przez innych, a później próby dominacji rynku są znajomą piosenką - uważa Laurie Flynn, komentator "The New York Times". Przed prawie dziesięciu laty Microsoft wszedł na rynek przeglądarek internetowych, na którym liderem był Netscape. W ciągu kilku lat zdominował rynek, głównie dzięki dołączeniu przeglądarki Internet Explorer do systemu Windows. Obecnie podobne zarzuty wysuwa się przeciwko Microsoftowi w sprawie dystrybucji odtwarzacza multimedialnego - Media Player. Koncern dołącza go za darmo do każdej kopii systemu Windows. Kilka miesięcy temu Komisja Europejska nałożyła na MS gigantyczną karę i nakazała wykluczenie odtwarzacza z systemu. Odrębny pozew złożył RealNetworks. - Każdy, kto konkuruje z Microsoftem, będzie uważnie patrzył, czy MS nie wykorzystuje monopolu systemu Windows, aby wykluczyć konkurentów z rynku - powiedział serwisowi Cnet Kevin O'Connell, prawnik Manatt, Phelps & Philips

W przypadku iTunes sprzedaż muzyki cyfrowej jest bezpośrednio powiązana ze sprzedażą odtwarzacza iPod. Kupione w sklepie Apple'a piosenki można odtwarzać tylko na iPodach. Od niedawna utwory w standardzie Apple'a oferuje także sklep Rhapsody należący do RealNetworks. Format WMA jest otwartym standardem, wykorzystywanym także przez inne sklepy. - Nie ma na rynku odtwarzacza kompatybilnego z Windows, który byłby odpowiednikiem iPoda ani pod względem technologii, ani roli kulturowej. Bez urządzenia podobnego do iPoda, sklep Microsoftu może nie być tak znaczącym przedsięwzięciem, jak wiele osób twierdzi - powiedział Cnetowi Michael Gartenberg, analityk Jupiter Research. W ciągu kilku tygodni na rynku mają się pojawić kompatybilne z WMA odtwarzacze firm Creative i Rio Audio. - Przyciągnięcie użytkowników usług MSN do sklepu muzycznego zależeć będzie od tego, czy serwis będzie łatwo dostrzegalny na stronie pełnej plotek, promocji filmów i innych ofert MSN. Ważne będzie też, czy będzie prosty w użyciu - powiedział agencji AP Mike McGuire, dyrektor ds. badań Gartner G2