Czy radzisz sobie ze stresem?

Tak naprawdę stres nie jest ani dobry, ani zły - jest po prostu reakcją na wyzwania, przeciwności i obciążenie.
Stres jest wszechobecny w naszym życiu i choć w powszechnej świadomości istnieje pogląd, jakoby jest zjawiskiem groźnym dla naszego dobrostanu i zdrowia, warto pamiętać, że z ewolucyjnego punktu widzenia to biologicznie uwarunkowany mechanizm służący przetrwaniu.

Problem ze stresem zaczyna się wtedy, kiedy nie można sobie poradzić z sytuacją, która go wywołuje. Gdy reakcja stresowa jest zbyt silna albo zbyt długo trwa - wiele osób doświadcza całkiem realnych fizycznych dolegliwości.

Różne reakcje na stres

Ludzie różnią się sposobami i nawykowymi strategiami radzenia sobie z napięciem psychologicznym, posiadają też różną wrażliwość na stres. Oznacza to, że niektórzy odczuwają silny dyskomfort i mocną odpowiedź organizmu podczas ekspozycji na niewielki i krótkotrwały stres, podczas gdy inni nie zauważają u siebie objawów nawet wtedy, kiedy są pod wpływem silnego lub przewlekłego napięcia.

Ostatni dzwonek przed katastrofą

Warto zrozumieć, że kiedy doświadcza się objawów stresu na poziomie ciała, jest to już ostatni dzwonek przed katastrofą - nasilenie dolegliwości, które nie są objawami choroby somatycznej, a należą do charakterystycznych objawów stresu, zwykle wskazuje na to, że dotychczasowe strategie i sposoby radzenia sobie ze stresem nie sprawdzają się.

Poziom wrażliwości na stres

Świadomość własnego poziomu wrażliwości na stres oraz umiejętność rozpoznawania typowych objawów stresu pozwalają na zauważenie sygnału od własnego organizmu, który domaga się odpoczynku lub zmniejszenia obciążenia.

Stres i związane z nim fizyczne reakcje są doskonałym przykładem na to, że ciało potrafi być naprawdę mądre - być może warto go czasami posłuchać, by cieszyć się zdrowiem i energią tak długo, jak się da.

Uwaga!

Zanim przejdziesz do wyników, chcemy byś wiedziała/wiedział, że większość z powyższych tzw. objawy niespecyficzne - często, w różnych konfiguracjach, występują w wielu chorobach somatycznych. Dlatego jeżeli doświadczasz przez dłuższy czas jednego lub kilku objawów, przede wszystkim zgłoś się do lekarza, zrób ogólne badania, by wykluczyć medyczne przyczyny złego samopoczucia.

Dopiero kiedy Twój lekarz upewni się, że fizycznie jesteś zdrową osobą, możesz sprawdzić, czy Twoje objawy nie są związane z chroniczną reakcją stresową.

***

Eliza Istynowicz - psycholożka, psychoterapeutka, ukończyła Wydział Psychologii Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie; pracuje w nurcie poznawczo-behawioralnym. Obecnie jest w trakcie szkolenia w Szkole Psychoterapii Centrum CBT rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB), które jest członkiem European Association for Behavioural and Cognitive Therapies (EABCT).

Ma doświadczenie w pracy z osobami doznającymi lęku uogólnionego oraz napadowego, PTSD. Pracuje z osobami dorosłymi i młodzieżą znajdującymi się w kryzysie, doświadczającymi wypalenia zawodowego, mierzącymi się na co dzień z depresją, zaburzeniami odżywiania czy poczuciem nieadekwatności i obniżoną samooceną.

Związana z Kliniką Stresu