W sprawnym ciele sprawny umysł

Jeżeli szukasz sposobu na lepszą pamięć, większą umiejętność koncentracji i bardziej efektywną naukę, naturalnym, sprawdzonym i skutecznym sposobem jest regularne uprawianie sportu.
Badania dowiodły

Wieloletnie badanie ALSPAC dowiodło, że dzieci, które regularnie uprawiają sport już od najwcześniejszych lat, mają lepsze wyniki w nauce od dzieci, które są mniej aktywne. 11-latkowie, którzy wzięli udział w badaniu i poświęcali średnio 15 - 30 minut dziennie na ruch, w wieku 13 i 16 lat odnosili o wiele lepsze wyniki niż rówieśnicy. Eksperci wyliczyli, że gdyby dzieci ćwiczyły przez 60 minut dziennie, ich oceny z przedmiotów mogłyby być wyższe nawet o cały stopień.

Naukowcy z University of Texas w Dallas (USA) podzielili badanych dorosłych na dwie grupy: jedną, która była aktywna fizycznie; jej członkowie ćwiczyli trzy razy w tygodniu, m.in. jazdę na rowerze, aerobik i drugą - bierną. Naukowcy regularnie sprawdzali ich stan fizyczny i psychiczny.

Już po 6 tygodniach zauważono wyraźną poprawę wyników w testach pamięciowych u osób ćwiczących. Mieli oni znacznie lepszy przepływ krwi w hipokamie - odpowiedzialnym za proces zapamiętywania i uczenia się. Po 12 tygodniach zmiany zauważono w części mózgu, która jest odpowiedzialna za procesy poznawcze.

Mózg w biegu

Bieganie, które przyśpiesza aktywność układu krążenia, sprawia, że mózg jest dotleniony i ma dostarczoną większą ilość glukozy. Uczestniczy także w procesie powstawania nowych komórek. Wg badań uczonych z Uniwersytetu w Maryland regularne bieganie przez kilka dni powoduje powstanie nawet setek tysięcy nowych komórek. Tworzą się one w miejscu tworzenia i przechowywania wspomnień.

Bieganie ma niezwykle korzystny wpływ na poprawę sprawności pamięci. Polepsza zdolność zapamiętywania, a także odtwarzania faktów. Wraz z wiekiem ośrodek mózgowy odpowiedzialny za pamięć kurczy się. Odpowiednie jego dotlenienie sprawia, że następuje odwrotny proces. Bieganie poprawia też zdolności, które są kluczowe w procesie uczenia się oraz przy wszystkich innych procesach poznawczych.

Dopamina na pamięć długotrwałą

Dopamina to hormon dobrego samopoczucia oraz motywacji do działania, który odpowiada za kontrolowanie procesów emocjonalnych oraz koordynację i napięcie mięśni. Niemieccy naukowcy udowodnili, że osoby z większym stężeniem dopaminy w mózgu pamiętają o wiele więcej szczegółów ze wspomnień długotrwałych. Podzielono badane osoby na dwie grupy: jedna przyjmowała tzw. prekursor dopaminy, druga placebo. Badanie polegało na zapamiętaniu szeregu zdjęć i porównaniu ich po upływie 6 godzin.

Stałe stężenie dopaminy zapewniają regularne ćwiczenia, podczas których wydzielają się jeszcze endorfiny oraz serotonina - odpowiedzialne za dobry humor.

Joga - trening koncentracji

Uprawianie jogi (asany) ma przede wszystkim wpływ na równowagę psychiczną. Joga uwalnia w mózgu substancje odpowiedzialne za radzenie sobie ze stresem (GABA). Pozwala na kontrolowanie emocji i myśli, a co za tym idzie lepszą koncentrację. Dzięki jodze wzrasta stopień uwagi oraz zdolność percepcji. Ma to niezwykle pozytywne efekty podczas uczenia się. Trening jogi pozwoli na lepsze zapamiętywanie i efektywną naukę. Psychiczna równowaga sprawia, że lepiej organizuje się czas, a umysł jest wolny od stresujących myśli. Joga okazuje się niezwykle pomocna przy egzaminach, bo pozwala na lepsze radzenie sobie z emocjami i kontrolowanie ciała oraz umysłu.

Qigong - sztuka kontroli

Qigong to zestaw ćwiczeń, który pochodzi ze Starożytnych Chin i służy nauce wykorzystywania QI, czyli energii krążącej w ciele, w codziennym życiu. Uczy, w jaki sposób wykorzystywać ruchy ciała i wzorce oddechowe, by polepszyć krążenie płynów ustrojowych i energii oraz podtrzymać żwawość umysłu. Qigong to sekwencje prostych ćwiczeń, które łączą sekwencje ruchów z wizualizacją i oddechem. Najważniejsza w ćwiczeniach jest koncentracja, która w połączeniu z określonymi ruchami, pozwala na pojawienie się dodatkowej energii i daje możliwości efektywnego jej wykorzystania.

Pływanie rozwija mózg

Naukowcy z uniwersytetu w Australii dowiedli, że zanurzenia w wodzie do poziomu klatki piersiowej zwiększają przepływ krwi przez tętnice mózgu. U zanurzających się w wodzie mężczyzn zauważono 14% wzrost przepływu krwi. Powoduje to rozwój funkcji poznawczych, dzięki którym mózg lepiej zapamiętuje, rozumuje i koncentruje się.

Ponadto, pływanie ma szczególnie pozytywny wpływ na neuroplastyczność, czyli zdolność tkanki nerwowej do tworzenia nowych połączeń, które stwarzają mózgowi możliwość nauki i zapamiętywania. Pływanie, podobnie jak i inne aktywności fizyczne, które wymagają nauki nowych czynności i skupiają uwagę na jednej czynności, sprawiają, że połączenia synaptyczne wzmacniają się, a funkcje umysłowe stają się sprawniejsze. Jednym słowem, mózg intensywnie ćwiczy, kiedy angażuje się w czynność ruchową.

Więcej o: