Egzamin gimnazjalny 2014. Część matematyczno-przyrodnicza już DZIŚ! O 9.00 startuje test z przedmiotów przyrodniczych, o 11.00 z matematyki.

Dziś (24.04) drugi dzień egzaminu gimnazjalnego. Wczoraj uczniowie zmagali się z częścią humanistyczną, jutro czeka ich jeszcze część językowa. Dzisiejszy egzamin obejmuje takie przedmioty jak biologia, chemia, fizyka i geografia (godz. 9.00) oraz matematyka (godz. 11.00). Po egzaminach, odpowiednio o 12.00 i 14.00 opublikujemy oficjalne arkusze wraz z kluczem odpowiedzi.
Harmonogram jest podobny do wczorajszego. O godzinie 9.00 odbędzie się egzamin gimnazjalny z przedmiotów przyrodniczych i potrwa 60 minut.

Po egzaminie odbędzie się godzinna przerwa.

O godzinie 11.00 wystartuje egzamin z matematyki i potrwa 90 minut.

Arkusze z części przyrodniczej (biologia, chemia, fizyka, geografia) opublikujemy dziś około godziny 12.00, natomiast arkusze z części matematycznej około 14.00.

Już teraz warto podzielić się pierwszymi wrażeniami w komentarzach i na facebooku (Gimnazjalipsa).

Powiedzcie, jak Wam poszło!

Część matematyczno-przyrodnicza, podzielona na dwa osobne testy to zmora wielu uczniów. Według oficjalnych statystyk CKE to właśnie trwający 90 minut test matematyczny sprawia uczniom największe problemy - wyniki oscylują w granicach 30-40%. Oby w tym roku było lepiej! Swoje odpowiedzi będziecie mogli sprawdzić już dziś na naszej stronie.

Zachęcamy jednak do dzielenia się wrażeniami!

Typy zadań, wymagania, poprzednie arkusze

Jak było dzisiaj - dowiemy się już wkrótce. Ubiegłoroczny test otwierało zadanie o gronostajach - nie dotyczyło stricte biologii, lecz metodologii badań. Było to pytanie o prawidłowe formułowanie problemu badawczego. Kolejne pytania w różnym stopniu sprawdzały wiedzę i/lub umiejętności analityczne - w latach 2012 i 2013 pojawiały się zadania z systematyki, dziedziczenia, pytania o łańcuch pokarmowy, choroby czy skład krwi. W niektórych pytaniach - na przykład dotyczącym rozróżnienia chorób nowotworowych i genetycznych - logiczne myślenie wcale nie pomagało. Trzeba było wiedzieć. Po biologii następują zadania z chemii. Od razu rzucają się w oczy, bo dwukrotnie już sygnalizowała je tablica Mendelejewa. Czy w tym roku jest tak samo?

Czy prognozy się sprawdziły?

Zadania z fizyki obfitują w schematy. Rysunkowi podporządkowane jest jedno lub kilka zadań i mogą one dotyczyć wszystkich działów fizyki. Fakt, trudno tutaj przewidywać. Dwukrotnie pojawiły się jednak zadania wymagające obliczenia prędkości lub przyspieszenia oraz dotyczące obwodów elektrycznych. W zeszłym roku była też optyka. Nie było natomiast astronomii - może rok 2014 będzie do niej należał? To była nasza prognoza z ubiegłego tygodnia. Czy sprawdziła się?

Na końcu testu zamieszczono zadania z geografii. Ostatnie 15 minut to więc przede wszystkim odczytywanie informacji - z mapy poziomicowej, mapy gospodarczej czy może z wykresu opadów i temperatur. Zadania, jakie pojawiały się w ubiegłym roku i dwa lata temu dotyczyły wiedzy o strefach czasowych, środowisku przyrodniczym, a także wiedzy "mapowej". Padały pytania o geografię województw w Polsce oraz geografię naszych sąsiadów. A w tym roku - czy coś się powtórzyło?