Visa przeprasza za znikniêcie pieniêdzy z banków

Nasi czytelnicy zaalarmowali nas, gdy sprawdzili wczoraj wieczorem stan swoich kont bankowych w mBanku. Okaza³o siê, ¿e z ich kont zniknê³y znaczne sumy pieniêdzy. - Na moim koncie zarejestrowano 15 wyp³at, mam wyczyszczone konto! - pisa³ zdenerwowany internauta. - Zosta³em bez ¶rodków do ¿ycia.
- Awaria nie powsta³a z winy mBanku. Visa International, która dostarcza karty p³atnicze naszym klientom, mia³a 14 stycznia awariê, system b³êdnie ksiêgowa³ operacje polegaj±ce na wybierania pieniêdzy z innych bankomatów ni¿ Euronet - mówi Magdalena Ossowska, rzeczniczka prasowa mBanku (grupa BRE Banku). - Nie wiedzieli¶my o b³êdach, dopóki operacje p³atnicze kartami nie zosta³y przez nas zaksiêgowane. Nie wiemy jeszcze, jakie by³y przyczyny awarii. Je¶li tylko Visa usunie awariê, my jak najszybciej oddamy naszym klientom pieni±dze. Mamy nadziejê, ¿e ju¿ dzi¶ przelewy dojd± na konta klientów.

Pan Marcin jest jedn± z wielu osób, którym znik³y pieni±dze z konta. Gdy we wtorek w nocy próbowa³ uzyskaæ jakiekolwiek informacje w m-Linii banku us³ysza³: "Visa International ma awariê, nie mo¿emy nic z tym zrobiæ".

- Zapyta³em, kiedy odzyskam pieni±dze i czy kto¶ mnie o tym poinformuje. Dowiedzia³em siê jedynie, ¿e mam sprawdzaæ stan mojego konta. Nie potrafili udzieliæ mi ¿adnej konkretnej informacji. Czujê siê tak jakby kto¶ mnie okrad³. - mówi Marcin.

Ten sam problem dotkn±³ równie¿ klientów banku Multibank.

- Umie¶cili¶my ju¿ stosowne o¶wiadczenie na naszej stronie internetowej - mówi rzecznik banku Mateusz ¯elechowski. - Pieni±dze naszych klientów s± bezpieczne i zostan± przelane na ich konta bankowe, gdy tylko Visa upora siê z awari±, która polega³a na b³êdnym zaksiêgowaniu transakcji rozliczeniowych. Klienci, którzy pobierali pieni±dze lub dokonywali p³atno¶ci kart± od 14 stycznia mog± mieæ ¼le zaksiêgowane transakcje. Nie wiemy jakie s± przyczyny awarii - dodaje.

Przed godzin± 12 rzeczniczka mBanku Magdalena Ossowska poinformowa³a nas, ¿e klienci mog± ju¿ w pe³ni bezpiecznie korzystaæ z kart p³atniczych. Bank jeszcze dzi¶ bêdzie zwraca³ pieni±dze, które wyparowa³y z kont.

Sprawdzili¶my tak¿e jak wygl±da sytuacja w innych bankach.

- Klienci banku WBK nie zg³aszali nam problemów z b³êdami w ksiêgowaniu operacji. Mog± spokojnie u¿ywaæ kart p³atniczych - mówi Grzegorz Adamski, rzecznik prasowy WBK. - Z kolei osoby, które pobra³y w tym dniu pieni±dze z naszego bankomatu i pó¼niej mia³y ¼le zaksiêgowane operacje, powinny z³o¿yæ reklamacjê w banku, który wyda³ im kartê - dodaje.

Pracownicy bank Millenium nie mieli zg³oszeñ od swoich klientów w sprawie b³êdów w ksiêgowaniu wyp³at z bankomatów.

- Problem otrzymania z Visy b³êdnych danych dotkn±³ równie¿ kilkudziesiêciu klientów PKO BP - informuje Tomasz Fill, rzecznik PKO BP. - Otrzymanie przez bank nieprawid³owych danych spowodowa³o, ¿e rachunki kart kredytowych i obci±¿eniowych PKO BP naszych klientów, którzy w ¶rodê tymi kartami dokonali transakcji bankomatowych zosta³y b³êdnie obci±¿one. Klienci, których dotkn±³ ten problem, nie musz± sk³adaæ reklamacji, poniewa¿ ewentualna korekta sald bêdzie wykonana przez bank automatycznie. - dodaje rzecznik.

- B³±d z wielokrotnym ksiêgowaniem wyp³at pieniêdzy z bankomatów zosta³ zauwa¿ony w Raiffeisen Banku na wczesnym etapie, dziêki czemu posiadaczom rachunków osobistych nie zablokowali¶my b³êdnie naliczonych kwot i mogli oni ze swoich ¶rodków swobodnie korzystaæ - mówi Marcin Jedliñski z Raiffeisen Bank. - Na minimaln± skalê problem dotkn±³ tylko posiadaczy kart kredytowych, którzy mieli w wysokim stopniu wykorzystane limity i jednocze¶nie skorzystali z wyp³aty gotówkowej. Odblokowanie limitu nast±pi niezw³ocznie po usuniêciu awarii w systemie Visa - dodaje rzecznik

***

Po po³udniu w internecie pojawi³ siê komunikat Visa Europe: "Wczoraj, we wtorek 15 stycznia br., organizacja Visa Europe odnotowa³a wyst±pienie w Polsce pewnych problemów dotycz±cych ograniczonej liczby transakcji wyp³at z bankomatów, które mog³y zostaæ b³êdnie zaksiêgowane dwa lub wiêcej razy. Problemy te zosta³y usuniête; obecnie pracujemy z polskimi bankami cz³onkowskimi, by skorygowaæ ewentualne b³êdy zwi±zane z rozliczeniem transakcji. Serdecznie przepraszamy u¿ytkowników kart Visa za ewentualne niedogodno¶ci. Mamy nadziejê na jak najszybsze rozwi±zanie wszelkich kwestii, jakie mog³y wynikn±æ z tego powodu."