Warzywa, dzwony, laptopy, głos...

Dziesięć muzycznych projektów autorskich przygotowanych specjalnie na ?Kody" i siedem koncertów w klubie festiwalowym imponuje inwencją i różnorodnością. The Vienna Vegetable Orchestra wykonuje muzykę wyłącznie na instrumentach zrobionych z... warzyw, zaś Jan Gaca jest mistrzem tradycyjnych, weselnych oberków.


Dźwiękowe Pejzaże Ciszy

"Soundscapes around Silence" to projekt tria kierowanego przez Michaela Breitenbacha, opierający się na idei swobodnej improwizacji bez jakichkolwiek wcześniejszych ustaleń. "Inspiracje czerpiemy z naszych osobistych doświadczeń między innymi z muzyki jazzowej, improwizowanej i współczesnej oraz oczywiście z azjatyckich i europejskich korzeni" - podkreśla Breitenbach. Sam nauczył się gry na saksofonie, klarnecie oraz kompozycji, jest członkiem Ensemble Kreativ i Leipjazzig Orkester. Wystąpią z nim Hui-Chun Lin - wiolonczela, Wolfram Dix - perkusja. 16 maja, godz. 19.



Dzwony

Około czterdziestominutowa spontaniczna improwizacja muzyczna polega na przeplataniu i wzajemnym powiązaniu sfer znaczeniowych słowa "dzwony". To muzyka kreowana na fortepian (Szábolcs Esztényi) i komputerowe przetwarzanie dźwięku (Tadeusz Sudnik). Pianista Szábolcs Esztényi pochodzi z Budapesztu, mieszka w Polsce. Tadeusz Sudnik jest założycielem Studia Dźwięków Niemożliwych, pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia, gdzie nagrywał muzykę elektroniczną, teatralną, filmową i baletową. Interesuje go granie na żywo na syntezatorach analogowych, grooveboxie i elektronicznych urządzeniach przekształcających. 16 maja, godz. 20.



Quasi Rublev

Projekt muzyczno-wizualny zespołu: Kasia Głowicka i Goska Isphording to performance łączące dźwięk klawesynu z elektroniką i obrazami video. Punktem wyjściowym dla performance jest motyw dzwonu z filmu Andrzeja Tarkowskiego. To muzyczno-wizualna refleksja nad związkiem tradycji i nowoczesności w poszukiwaniu znaku, sygnału i brzmienia, które dla współczesnych społeczeństw może być uniwersalne, gdy staje się muzyką. 16 maja, godz. 21.



Nowy hymn wyspy Sylt

"New Athem of Sylt" - to projekt Arturasa Bumšteinasa (Litwa), kompozytora muzyki akustycznej i elektronicznej (ukończył Lithuanian Academy of Music and Theatre), założyciela Quartet Twentytwentyone, powstały podczas pobytu artysty na wyspie Sylt (Północne Niemcy) z myślą o premierze na Festiwalu Kody. Utwór osadzony w tradycji starożytnej Grecji wykorzystany został tak, aby mógł zaistnieć w "Sutartines", tradycyjnym polifonicznym gatunku muzycznym Litwy. Słowa do tego utworu pochodzą z oryginalnego hymnu Sylt zatytułowanego "Üüs Söl'ring Lön", a śpiewane są w dialekcie północno-fryzyjskim. Utwór przeznaczony jest dla kwartetu multiinstrumentalistów. 17 maja, godz. 19.30.



Odyseja

W koncercie "Odyseja" wystąpi czterech Greków - Apostolis Anthimos, Yannis Kyriakides, Grigoris Ikonomu i Jorgos Skolias, których los związał przede wszystkim z Polską. Apostolis Anthimos urodził się w Polsce w rodzinie greckich emigrantów, po latach przeniósł się do Grecji a teraz znowu żyje i tworzy w Polsce. Podobnie jak Jorgos Skolias, to muzycy bardzo w Polsce znani. Skolias występował w kapeli "Krzak", współpracował z "Osjan", był stałym wokalistą formacji "Young Power". Koncert ma być muzycznym nawiązaniem do tytułowego eposu greckiego, przypisywanego Homerowi, przedstawiającego wędrówkę Odyseusza. 17 maja, godz. 20.30.



Wyliczanki polskie

Krótkie rymowanki, słyszane niegdyś przy okazji podwórkowych zabaw, to element tradycji języka dziecięcego. W wyliczankach można odnaleźć ślady historii i autentycznej kultury dziecięcej, zrodzonej w atmosferze radości i zabawy, ale również w obliczu strachu, obaw i tęsknot. Projekt "Wyliczanki polskie", zrealizowany na zamówienie Festiwalu Kody, wpisuje się w artystyczne ujęcie tradycji i nowoczesności - współcześnie napisana muzyka rozwija swoistą poetykę tekstu, wykorzystuje specyfikę głosu dziecięcego z różnorodnymi barwami instrumentalnymi.

Projekt przygotowali muzycy z Wrocławia pod wodzą Pawła Romańczuka, znanego z grupy Małe Instrumenty. Dziecięcy chór "La Musica" z Lublina zapewnia odpowiednią barwę partiom wokalnym. 20 maja, godz. 18.30.



NorthWest - Electroacoustic's Ensemle

Północny zachód Ukrainy jest kolebką ukraińskiej kultury ludowej. Z jednej strony jest regionem kultywującym własne legendy i tradycję śpiewu archaicznego, a z drugiej - to strefa katastrofy w Czarnobylu, symbolu barbarzyństwa ludzkości wobec natury. Projekt NorthWest jest próbą muzycznego rozwiązania problemu koegzystencji człowieka z kulturą i cywilizacją. Wśród czterech wykonawców jest Irina Klimenko, jedna z najbardziej rozpoznawalnych śpiewaczek i muzykologów muzyki etnicznej na Ukrainie; kierownik Laboratorium Etnograficznych Badań Muzycznych (Problem Research Laboratory of Musical Ethnography) na Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej. W latach 1984-2004 była solistką kapeli Drewo. 20 maja, godz. 20.



Ogród warzywny

The Vienna Vegetable Orchestra została założona w 1998 roku, zagrała ponad 200 koncertów w całej Europie, w najróżniejszych miejscach (sale koncertowe, teatry, szklarnie, górskie chaty, kluby, statki; festiwale muzyki klasycznej, elektronicznej, improwizowanej oraz world music). Orkiestra wykonuje muzykę wyłącznie na instrumentach zrobionych z warzyw - na marchewkach i ogórkach zamiast na fletach i trąbkach. W programie "Automate" laptop i sampler zostają zastąpione tak zwanym ogórkofonem (cuke-o-phone) oraz rzodkiewkową marimbą (radish-marimba).

Po zakończonym koncercie orkiestrowy kucharz serwuje przepyszne warzywne zupy, pozwalające słuchaczom doznać muzyki kolejnym zmysłom. 20 maja, godz. 21.



Przełamując lody

Celem projektu jest próba odnalezienia rezonansu i harmonii pomiędzy tradycją islandzką i polską. Artyści spróbują przełożyć esencję poezji staroislandzkiej za pomocą interpretacji muzycznej i jej faktury. Hilmar Örn Hilmarsson jest jedną z czołowych postaci islandzkiej sceny muzycznej. Steindór Andersen wykonuje tradycyjne islandzkie pieśni epickie zwane rimur, których historia sięga czasów Wikingów. Przez wiele lat pracował jako rybak i kapitan własnej łodzi o nazwie "Idunn". Muzycy wystąpią z kwartetem smyczkowym. 21 maja, godz. 19.30.



Gorzkie żale

"Gorzkie żale" są nabożeństwem nieznanym poza Polską. Powstały na przełomie XVII i XVIII wieku, kiedy wciąż jeszcze odprawiano średniowieczne misteria pasyjne. Współczesny polski kompozytor Aleksander Kościów specjalnie na festiwal "Kody" napisał utwór muzyczny, który łączy tradycyjne, śpiewane na Lubelszczyźnie pieśni Gorzkich żali z dźwiękiem wiolonczelowego oktetu. Podczas festiwalu prapremierowo wykonają ten utworu wiolonczeliści z Warszawskiej Grupy Cellonet, kierowanej przez Andrzeja Bauera i Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej prowadzony przez Jana Bernada. Mariaż Gorzkich żali" - śpiewanych na ludową modłę białymi głosami - z niezwykle plastycznym i głębokim organizmem ośmiu wiolonczel to niecodzienne doświadczenie muzyczne, ale i przeżycie w znacznej mierze mistyczne. 21 maja, 21.



Kapela Jana Gacy

Kapela zagra w ramach odrębnego cyklu koncertów w klubie festiwalowym. Jan Gaca (ur. 1933) jest jednym z najlepszych weselnych skrzypków mikroregionu kajockiego. Miejsce to do dziś słynie ze wspaniałej, ekspresyjnej muzyki instrumentalnej, przez sąsiadów zawistnie nazywanej "kajockimi wigibusami". Na jego bogaty repertuar składają się przede wszystkim mazurki, oberki i polki "podłapane". Muzyka Jana Gacy jest niezwykle dynamiczna i żywiołowa, cechuje ją bogate ozdabianie i "ogrywanie", czyli wariantowe i improwizowane powtarzanie tematu.