Centrów handlowych kryzys się nie ima - przed nami rekordowy rok

Inwestorzy nie rezygnują z budowy wielkich centrów handlowych. Po rekordowym roku 2008, kiedy powstalo 48 nowych tego typu obiektów, rok 2009 zapowiada się dla nich jeszcze lepiej - inwestycje w ten sektor wyniosą ponad 2 mld euro, a Polska wzbogaci się o 1,3 mln mkw. nowych powierzchni handlowych - piszą "Gazeta Prawna" i "Puls Biznesu".
Nowoczesne centra handlowe budowane są pomimo kryzysu. Inwestorzy nie obawiają się go, bo nie przewidują, aby ogromny popyt na powierzchnie handlowe miał w najbliższym czasie zmniejszyć się. Przychylniejszym okiem na projekty handlowe patrzą też banki, które choć zaostrzyły politykę udzielania kredytów, chętniej finansują inwestycje w galerie niż projekty mieszkaniowe. Niedawno kredyt od trzech banków na finansowanie swoich projektów otrzymała spółka Plaza Center, która do 2012 roku zainwestuje w dużych i średnich miastach 300 mln euro, budując m.in. w Zgorzelcu, Suwałkach, Kielcach i Toruniu.

- Inwestujemy poza największymi aglomeracjami. W tym samym kierunku rozwijają się sieci sklepów odzieżowych, AGD oraz kin wielosalowych - mówi Agnieszka Cymerman, dyrektor działu najmu w Plaza Center Polska.

Choć zauważalna jest większa liczba inwestycji w średnich i mniejszych miastach, firmy nie rezygnują z budowy wielkich galerii w dobrych punktach dużych miast, jak np. Apsys budujący centrum handlowe w Poznaniu.

"Gazeta Prawna" pisze jednak, że możliwe iż z powodu kryzysu zamiast bardzo drogich projektów preferowane będą mniej kosztowne i mniej ryzykowne. W najbliższych latach sieci handlowe mają też wejść do miast liczących do 100 tys. mieszkańców - szlak przeciera tu Grupa Redema, która buduje w Ostrowie Wlkp. galerię handlowa i zapowiada dalsze inwestycje.

Pod względem inwestycji w nowoczesnych powierzchnie handlowe rok 2008 był wyjątkowy - miano wybudować milion mkw. powierzchni, ostatecznie oddano do użytku 830 tys. mkw. - przybyło 48 nowych obiektów handlowych, a rozbudowano 11 już istniejących.

Eksperci i inwestorzy zgodnie przyznają, że polski rynek rozwija się najbardziej dynamicznie w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W 2008 roku Polska była zdecydowanym liderem, 33 proc. wszystkich oddanych do użytku powierzchni handlowych powstało w Polsce, dalej znalazły się Ukraina i Rumunia - po 16 proc. Pod koniec 2008 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 8,37 mln mkw., z czego 80 proc. znajduje się w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców.

W sytuacji coraz większego nasycenia rynku i wzmożonej konkurencji galerie zaczynają się specjalizować pod kątem rozrywki, usług, powstają centra rodzinne, tematyczne i bardziej eksluzywne. Nowe reguły wymusiły na starszych centrach handlowych potrzebę dostosowania się do potrzeb rynku, stąd coraz więcej z nich rozbudowuje się i powiększa swoją ofertę - w przyszłym roku już istniejącym galeriom przybędzie ponad 260 tys. mkw. Ocenia się, że w przyszłym roku ogółem powstanie 1,3 mln mkw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Jedynymi niezadowolonymi są w tej chwili kupcy - z powodu umocnienia się euro, zmuszeni są w wielu przypadkach płacić większe pieniądze za wynajem powierzchni pod swoje sklepy.