CNN: Polska - organizator Euro 2012 i nielegalnych wyścigów samochodowych

Polacy piją wódkę do śniadania, obiadu i kolacji, a po ulicach polskich miast biegają niedźwiedzie polarne? Telewizja CNN postanowiła zadać kłam obiegowym opiniom na temat Polski i wydobyć na światło dzienne to, co w naszym kraju jest szczególnie warte uwagi.

Kopernik obok Dody - najsłynniejsi Polacy wg. CNN Czytaj



W cyklicznym programie "The Eye on Poland" (Rzut oka na Polskę), reporterzy CNN będą przedstawiać różne aspekty życia w naszym kraju - od biznesu, przez politykę, po kulturę popularną, starając się udowodnić, że Polska to kraj pełen barw i kontrastów.

Nowy program CNN: Eye on Poland | wideo


Polska to kraj o dumnej przeszłości i świetlanej przyszłości. To jedno z najszybciej rozwijających się państw Europy, którego znaczenie na arenie międzynarodowej stale rośnie - przekonuje CNN. Dzięki wykwalifikowanej sile roboczej Polska rozszerza wpływy daleko poza swoje granice, a dzięki sprawnie działającej gospodarce przyciąga rzesze zagranicznych inwestorów. Nie ma wątpliwości - twierdzą reporterzy CNN - nastała nowa era dla Polski.

Euro 2012 - wciąż jeszcze polskie

"Patrząc na Stadion X-lecia w Warszawie, trudno wyobrazić sobie, że ma on być głównym obiektem sportowym piłkarskich mistrzostw Euro 2012. Na razie to tylko olbrzymia dziura w ziemi otoczona górą piachu" - komentuje reporter CNN Phil Black. Czy Polska zdąży z organizacją Euro i nie zaprzepaści swojej szansy? Minister sportu Mirosław Drzewiecki przekonuje amerykańską stację, że Polska, mimo groźby odebrania jej organizacji imprezy, podoła zadaniu, a przeżytek ery komunizmu, jakim jest Stadion X-lecia stanie się wkrótce obiektem klasy światowej.

"Ale Stadion Narodowy to nie jedyna inwestycja, która musi zostać ukończona w ciągu zaledwie 4 lat" - zauważa reporter. Podobne obiekty powstają (lub powstały) też w innych polskich miastach, takich jak Poznań, Gdańsk, Wrocław, Łódź i Kraków.

"Przez 40 lat komunizmu i 19 lat demokracji w Polsce zaniedbano nie tylko sport. Zatrważający jest również stan polskich dróg" - opowiada Black, a kamera robi najazd na podziurawione ulice w centrum Warszawy. Zaraz potem słychać narzekania warszawiaków, o tym, że jazda samochodem w Polsce to prawdziwy koszmar, i że brakuje autostrad. "Czasu jest niedużo, a trzeba będzie zbudować 3000 km dróg, lotniska, stacje kolejowe, hotele" - wylicza reporter. To inwestycja warta w sumie 140 mld dolarów. Ale pieniądze, zdaniem Blacka, to nie główny problem. Polska uzyska bowiem środki z Unii. Znacznie gorzej jest z siłą roboczą. Reporter przypomina o tym, że większość wykwalifikowanych robotników wyjechało z Polski, głównie do Wielkiej Brytanii, w poszukiwaniu lepiej płatnej pracy.

Jak przekonuje amerykański reporter, Polacy sami nie dowierzają w sukces przedsięwzięcia i krytykują władze za opieszałość przy organizacji Euro 2012. "To się skończy wielką katastrofą i wstydem. Odbiorą nam Euro i tyle" - komentują Polacy. "Byłoby szkoda - ocenia reporter - bo dla Polski Euro to szansa, nie tylko żeby wypromować rodzimy futbol, ale żeby dzięki inwestycjom dogonić Europę Zachodnią i podnieść poziom życia".

Polski autobus na obce drogi

Polska ma coraz więcej do zaoferowania - przekonuje reporterka CNN Diana Magney, podczas wizyty w polskiej fabryce autobusów Solaris pod Poznaniem. "Te wyjątkowe hybrydowe pojazdy kupuje od Polaków cała Europa" - zachwala Solarisy Magney, a kamera pokazuje różnokolorowe, eleganckie autobusy: czerwono-żółty dla Warszawy, zielono-żółty dla Poznania, szaro-żółty dla Berlina. Chciało by się rzec: "do wyboru, do koloru". "Zagraniczni konkurenci mogą się tylko od nas uczyć" - mówi CNN jeden z pracowników firmy.

Reporterka opowiada też historię rodziny Olszewskich, właścicieli Solarisa, na tle przemian zachodzących w Polsce. Pojawia się wątek "Solidarności", stanu wojennego, emigracji, wreszcie gospodarki wolnorynkowej, która pozwoliła na zbudowanie firmy obecnej na arenie międzynarodowej.

"Do tej pory Polska kojarzyła się głównie z tanimi surowcami, tanią siłą roboczą i tanimi produktami, autobus Solaris jest dowodem na to, że dziś "Made in Poland" oznacza nie tylko niską cenę, ale również wysoką jakość" - podsumowuje reporterka.

Polaków pasja do samochodów

"W komunistycznej Polsce samochód był towarem luksusowym, na który długo się czekało i długo oszczędzało" - opowiada reporter Phil Black. "Ale czasy się zmieniły - rośnie nie tylko grono szczęśliwych posiadaczy samochodów, ale i wielbicieli wyścigów samochodowych" - przekonuje amerykański reporter.

Zdaniem CNN, jedną z atrakcji w Polsce są nielegalne wyścigi samochodowe. Nocą Polacy mkną ulicami miast w podrasowanych autach, testując swoje umiejętności i możliwości swoich pojazdów. W Łodzi wyścigi stały się tak powszechne, że policja, zamiast z nimi walczyć, włączyła się w ich organizację. "Dajemy im się wyszaleć podczas oficjalnych zawodów, żeby nie organizowali wyścigów na dziko" - opowiada CNN Krzysztof Szymański z łódzkiej drogówki.

"Rodzice rajdowców-amatorów mogli tylko pomarzyć o tym, żeby mieć choć namiastkę samochodu, jakim ścigają się dziś ich dzieci. To właśnie takie auta odzwierciedlają nową ekonomiczną rzeczywistość Polski" - podsumowuje Black.

New York Times: Wyścigi - nowe hobby Polaków



Skłodowska-Curie była Polką

Oprócz reportaży dotyczących życia w Polsce, CNN prezentuje też sylwetki znanych Polaków. Widzowie mogą się z nich m.in. dowiedzieć, że Maria Skłodowska-Curie nie była Francuzką, papież Jan Paweł II naprawdę nazywał się Karol Wojtyła, a Kopernik był pierwszym, który "ruszył Ziemię i wstrzymał niebo".