Centrum Warszawy nie dla samochodów
Wjazd samochodem do centrum w czasie budowy drugiej linii metra bêdzie prawie niemo¿liwy. Ratusz chce maksymalnie uprzywilejowaæ komunikacjê miejsk± - wytyczyæ kilkadziesi±t buspasów i zamkn±æ dla aut most ¦l±sko-D±browski
Wczoraj szef Zarz±du Transportu Miejskiego Leszek Ruta zaprezentowa³ pomys³ na to, jak mieliby¶my siê poruszaæ po Warszawie podczas dr±¿enia tuneli i budowy stacji metra od ronda Daszyñskiego przy Towarowej, pod ¦wiêtokrzysk±, Powi¶lem, Portem Praskim i Targow± do Dworca Wileñskiego. - Rozkopanie ¦ródmie¶cia mo¿e byæ szans± dla rozwoju komunikacji miejskiej - uwa¿a. Ma odwa¿n± propozycjê drastycznego ograniczenia ruchu prywatnego w tej dzielnicy.
Budowa stacji, która wed³ug optymistów zacznie siê w przysz³oroczne wakacje, wymusi bowiem zamkniêcie wielu wa¿nych ulic: Prostej, ¦wiêtokrzyskiej i Sokolej. Niemal nieprzejezdne stanie siê bardzo ruchliwe skrzy¿owanie przy pomniku "czterech ¶pi±cych" na Pradze, gdzie zaplanowano stacjê Dworzec Wileñski z tunelem do zawracania poci±gów metra. Targowa ma byæ wy³±czona z ruchu niemal na ca³ej szeroko¶ci. Du¿e zwê¿enia szykuj± siê na Marsza³kowskiej przy ¦wiêtokrzyskiej i na równoleg³ej al. Jana Paw³a II na wysoko¶ci ronda ONZ.
- W czasie budowy nie da siê unikn±æ ogromnych korków. W tej sytuacji bezwzglêdny priorytet w ruchu musi mieæ komunikacja miejska - uwa¿a dyrektor Ruta.
Na wielu ulicach bêdzie o wiele mniej miejsca dla samochodów, bo jeden pas zostanie przeznaczony tylko dla autobusów. Buspasy maj± powstaæ m.in. na Marsza³kowskiej, w Al. Jerozolimskich, w al. "Solidarno¶ci" od M³ynarskiej do pl. Bankowego, na Radzymiñskiej od Trockiej na Targówku do istniej±cego buspasa za Szwedzk±, a tak¿e wzd³u¿ Górczewskiej, Po³czyñskiej, Kasprzaka i Towarowej. Dyrektor Ruta chce je równie¿ wyznaczyæ na ulicach obwodowych, np. na Trasie Armii Krajowej, w al. Prymasa Tysi±clecia, na Trasie £azienkowskiej, Wawelskiej i Kopiñskiej.
Niektóre ulice mia³yby zostaæ przeznaczone wy³±cznie dla komunikacji miejskiej, np. du¿y fragment Trasy W-Z, czyli al. "Solidarno¶ci" od Szwedzkiej do Wis³ostrady (wraz z mostem ¦l±sko-D±browskim). Tu po zamkniêciu ¦wiêtokrzyskiej przeniesiono by wiêkszo¶æ linii z mostu ¦wiêtokrzyskiego. Autobusy jad±ce od strony Targówka kursowa³yby po tymczasowym mo¶cie wojskowym nad wykopem stacji metra budowanej przy pomniku "czterech ¶pi±cych". Dalej kursowa³yby prosto do tymczasowej pêtli przy pl. Bankowym. Mog³yby tu doje¿d¿aæ tak¿e autobusy prywatne, np. z Z±bek. Jak ju¿ pisali¶my, most saperski (podobny do dawnego mostu Syreny) mia³by te¿ stan±æ w poprzek ul. ¦wiêtokrzyskiej nad budow± stacji ko³o Ministerstwa Finansów. Umo¿liwi to przejazd Nowym ¦wiatem do Krakowskiego Przedmie¶cia.
Dla tramwajów powstanie za¶ skrêt z ul. 11 Listopada w prawo do Ratuszowej i przed³u¿enie torów na ul. Jagielloñskiej do al. "Solidarno¶ci". Dziêki temu linie z Bródna do centrum omin± zamkniête skrzy¿owanie Targowej przy Dworcu Wileñskim.
ZTM ma te¿ pomys³, jak choæ trochê ul¿yæ kierowcom. Proponuje szybko poszerzyæ Wybrze¿e Szczeciñskie i Helskie na prawym brzegu Wis³y, którymi ominiemy zwê¿on± Targow±.
Urzêdnicy chc± jednak zniechêciæ kierowców do wjazdu do centrum. Ich sposób to rozszerzenie strefy p³atnego parkowania o ¯oliborz, Wolê (do al. Prymasa Tysi±clecia), Ochotê (do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.). Nie wykluczaj± nawet wprowadzenia op³at za wjazd do centrum.
Miejski in¿ynier ruchu Janusz Galas przyznaje, ¿e uprzywilejowanie komunikacji miejskiej stanie siê jedynym lekiem na parali¿ miasta w czasie budowy metra. Nie wie jeszcze, czy mo¿e poprzeæ wszystkie propozycje ZTM. Szczegó³y maj± byæ ustalone w najbli¿szych miesi±cach.
KOMENTARZ
Wizja totalnego parali¿u Warszawy podczas budowy drugiej linii metra wygl±da przygnêbiaj±co. Dlatego wa¿ne jest, by zanim zacznie siê zamykanie ulic, dobrze siê do tego przygotowaæ. Z powodu z³ej organizacji robót przy tej kluczowej inwestycji obecna ekipa w ratuszu mo¿e przegraæ wybory w 2010 r. Nie wyobra¿am sobie, ¿e my bêdziemy staæ w korkach, a prace przy metrze mog³yby siê opó¼niaæ z b³ahych powodów, tak jak to wielokrotnie by³o podczas 25-letniej budowy pierwszej linii.
Na razie poznali¶my projekt objazdów rozkopanych ulic w centrum. Nie s±dzê, by w ci±gu roku uda³o siê zrealizowaæ wszystkie plany ZTM (strefa p³atnego parkowania niemal dwukrotnie wiêksza ni¿ teraz czy nowa Wis³ostrada na Pradze). Jednak g³ówna idea wydaje siê s³uszna - jak najwiêcej przywilejów dla komunikacji publicznej w ciê¿kich latach, które nas czekaj±. To ju¿ dzia³a np. na Trasie W-Z, gdzie niemal rok temu dyrektor Ruta przeforsowa³ osobny pas dla tramwajów. Przesiad³y siê do nich t³umy warszawiaków, bo nie stoj± w korkach. Czas marnuj± tylko desperaci, którzy wci±¿ pchaj± siê na most ¦l±sko-D±browski samochodem.
Jaros³aw Osowski
Budowa stacji, która wed³ug optymistów zacznie siê w przysz³oroczne wakacje, wymusi bowiem zamkniêcie wielu wa¿nych ulic: Prostej, ¦wiêtokrzyskiej i Sokolej. Niemal nieprzejezdne stanie siê bardzo ruchliwe skrzy¿owanie przy pomniku "czterech ¶pi±cych" na Pradze, gdzie zaplanowano stacjê Dworzec Wileñski z tunelem do zawracania poci±gów metra. Targowa ma byæ wy³±czona z ruchu niemal na ca³ej szeroko¶ci. Du¿e zwê¿enia szykuj± siê na Marsza³kowskiej przy ¦wiêtokrzyskiej i na równoleg³ej al. Jana Paw³a II na wysoko¶ci ronda ONZ.
- W czasie budowy nie da siê unikn±æ ogromnych korków. W tej sytuacji bezwzglêdny priorytet w ruchu musi mieæ komunikacja miejska - uwa¿a dyrektor Ruta.
Na wielu ulicach bêdzie o wiele mniej miejsca dla samochodów, bo jeden pas zostanie przeznaczony tylko dla autobusów. Buspasy maj± powstaæ m.in. na Marsza³kowskiej, w Al. Jerozolimskich, w al. "Solidarno¶ci" od M³ynarskiej do pl. Bankowego, na Radzymiñskiej od Trockiej na Targówku do istniej±cego buspasa za Szwedzk±, a tak¿e wzd³u¿ Górczewskiej, Po³czyñskiej, Kasprzaka i Towarowej. Dyrektor Ruta chce je równie¿ wyznaczyæ na ulicach obwodowych, np. na Trasie Armii Krajowej, w al. Prymasa Tysi±clecia, na Trasie £azienkowskiej, Wawelskiej i Kopiñskiej.
Niektóre ulice mia³yby zostaæ przeznaczone wy³±cznie dla komunikacji miejskiej, np. du¿y fragment Trasy W-Z, czyli al. "Solidarno¶ci" od Szwedzkiej do Wis³ostrady (wraz z mostem ¦l±sko-D±browskim). Tu po zamkniêciu ¦wiêtokrzyskiej przeniesiono by wiêkszo¶æ linii z mostu ¦wiêtokrzyskiego. Autobusy jad±ce od strony Targówka kursowa³yby po tymczasowym mo¶cie wojskowym nad wykopem stacji metra budowanej przy pomniku "czterech ¶pi±cych". Dalej kursowa³yby prosto do tymczasowej pêtli przy pl. Bankowym. Mog³yby tu doje¿d¿aæ tak¿e autobusy prywatne, np. z Z±bek. Jak ju¿ pisali¶my, most saperski (podobny do dawnego mostu Syreny) mia³by te¿ stan±æ w poprzek ul. ¦wiêtokrzyskiej nad budow± stacji ko³o Ministerstwa Finansów. Umo¿liwi to przejazd Nowym ¦wiatem do Krakowskiego Przedmie¶cia.
Dla tramwajów powstanie za¶ skrêt z ul. 11 Listopada w prawo do Ratuszowej i przed³u¿enie torów na ul. Jagielloñskiej do al. "Solidarno¶ci". Dziêki temu linie z Bródna do centrum omin± zamkniête skrzy¿owanie Targowej przy Dworcu Wileñskim.
ZTM ma te¿ pomys³, jak choæ trochê ul¿yæ kierowcom. Proponuje szybko poszerzyæ Wybrze¿e Szczeciñskie i Helskie na prawym brzegu Wis³y, którymi ominiemy zwê¿on± Targow±.
Urzêdnicy chc± jednak zniechêciæ kierowców do wjazdu do centrum. Ich sposób to rozszerzenie strefy p³atnego parkowania o ¯oliborz, Wolê (do al. Prymasa Tysi±clecia), Ochotê (do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.). Nie wykluczaj± nawet wprowadzenia op³at za wjazd do centrum.
Miejski in¿ynier ruchu Janusz Galas przyznaje, ¿e uprzywilejowanie komunikacji miejskiej stanie siê jedynym lekiem na parali¿ miasta w czasie budowy metra. Nie wie jeszcze, czy mo¿e poprzeæ wszystkie propozycje ZTM. Szczegó³y maj± byæ ustalone w najbli¿szych miesi±cach.
KOMENTARZ
Wizja totalnego parali¿u Warszawy podczas budowy drugiej linii metra wygl±da przygnêbiaj±co. Dlatego wa¿ne jest, by zanim zacznie siê zamykanie ulic, dobrze siê do tego przygotowaæ. Z powodu z³ej organizacji robót przy tej kluczowej inwestycji obecna ekipa w ratuszu mo¿e przegraæ wybory w 2010 r. Nie wyobra¿am sobie, ¿e my bêdziemy staæ w korkach, a prace przy metrze mog³yby siê opó¼niaæ z b³ahych powodów, tak jak to wielokrotnie by³o podczas 25-letniej budowy pierwszej linii.
Na razie poznali¶my projekt objazdów rozkopanych ulic w centrum. Nie s±dzê, by w ci±gu roku uda³o siê zrealizowaæ wszystkie plany ZTM (strefa p³atnego parkowania niemal dwukrotnie wiêksza ni¿ teraz czy nowa Wis³ostrada na Pradze). Jednak g³ówna idea wydaje siê s³uszna - jak najwiêcej przywilejów dla komunikacji publicznej w ciê¿kich latach, które nas czekaj±. To ju¿ dzia³a np. na Trasie W-Z, gdzie niemal rok temu dyrektor Ruta przeforsowa³ osobny pas dla tramwajów. Przesiad³y siê do nich t³umy warszawiaków, bo nie stoj± w korkach. Czas marnuj± tylko desperaci, którzy wci±¿ pchaj± siê na most ¦l±sko-D±browski samochodem.
Jaros³aw Osowski
POPULARNE
NAJNOWSZE
-
Jaros³aw Kaczyñski zaszczepi³ siê poza kolejno¶ci±? "Dementujemy"
-
Rozbie¿no¶ci w danych MZ. W pi±tek "zmala³a" liczba ozdrowieñców. Nie zgadzaj± siê te¿ inne liczby
-
Arsena³y atomowe bliskie zerwania siê ze smyczy. Biden ma dwa tygodnie
-
Terlikowski o sprawie Polaka z Plymouth. "Z ¿alem przygl±dam siê histerii, podkrêcanej tak¿e przez polityków"
-
S± trzy nowe opcje zapisów na szczepienia. Mo¿na wys³aæ SMS i zostawiæ dane, konsultanci oddzwoni±
- W poniedzia³ek artyku³ impeachmentu Donalda Trumpa trafi do Senatu. "To bêdzie pe³ny, uczciwy proces"
- Zabójstwo w³a¶ciciela warzywniaka w Z±bkach. Nieoficjalnie: Policja ma podejrzanego
- IMGW ostrzega przed oblodzeniem i intensywnymi opadami ¶niegu. Po weekendzie och³odzenie
- Nie wezwa³a karetki do umieraj±cego pracownika, cia³o wywioz³a do lasu. Jest prawomocny wyrok
- Jadwiga Emilewicz mia³a wróciæ do rz±du. Wypad na narty w tym przeszkodzi³