Nowe pociągi PKP mają olśnić pasażerów

Polskie Koleje Państwowe po raz pierwszy od wielu lat kupiły całkowicie nowe pociągi. Pierwsze właśnie zaczynają kursować na trasie Warszawa - Łódź
Spółka PKP Przewozy Regionalne właśnie odebrała trzy z zamówionych 11 całkowicie nowych elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez bydgoskie zakłady PESA. Kontrakt na sumę 171 mln zł współfinansowany jest z funduszy unijnych. W przypadku PKP to pierwszy zakup nowych pociągów od wielu lat, do tej pory spółki z Grupy PKP jedynie modernizowały często nawet trzydziesto-, czterdziestoletni tabor. Nowe pociągi kupowały jedynie samorządy.

Polskie Koleje Państwowe powoli zmieniają oblicze. Choć zupełnie nowe pociągi nadal należą do rzadkości, to na torach coraz częściej widać przynajmniej składy odnowione. PKP PR za pieniądze unijne z programu SPO Transport wyremontowało już 67 pociągów elektrycznych, m.in. w woj. małopolskim, dolnośląskim i zachodniopomorskim. Siedem pozostałych zmodernizowanych składów ma wyjechać na tory do końca tego roku. PKP Przewozy Regionalne zmodernizowało też wagony kursujące m.in. na trasie z Krakowa do Trójmiasta.

Wszystkie te inwestycje pochłonęły około 400 mln zł. - W przyszłości chcemy wystąpić o 400 mln euro z funduszy unijnych, które w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" mają być przeznaczone na inwestycje w tabor kolejowy - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP PR.

Jeszcze więcej na tabor chce przeznaczyć spółka PKP Intercity, która obsługuje połączenia pomiędzy największymi miastami. Tylko w tym roku inwestycje na ten cel mają sięgnąć 200 mln zł, w czerwcu spółka rozstrzygnęła wart 529 mln zł przetarg na modernizację 238 wagonów, który będzie realizowany przez najbliższe 3 lata. Planuje też zakup dziesięciu nowych lokomotyw oraz 30 nowych wagonów.

Spółki PKP muszą się unowocześniać, bo bez tego nie sprostają konkurencji, która powoli zaczyna gościć na naszych torach. PKP PR już jest podgryzane przez prywatnych przewoźników - niedawno spółka przegrała przetarg na obsługę przewozów regionalnych na liniach niezelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim. Przez najbliższe 3 lata będzie obsługiwało polsko-brytyjskie konsorcjum PCC Rail/Jaworzno Arriva Polska.