iPod z filmami?

Czy w środę wieczorem Apple pokaże nowego iPoda odtwarzającego filmy?
Analitycy rynku cyfrowej muzyki i dziennikarze zajmujący się tą branżą prześcigają się w spekulacjach, co zaprezentuje Apple na specjalnej konferencji prasowej w środę wieczorem czasu polskiego. Rozesłane przed tygodniem zaproszenia noszą tytuł "One more thing..." (I jeszcze jedno). Tymi słowami szef Apple Steve Jobs zapowiada zwykle w swoich wystąpieniach najbardziej przełomowe produkty.

Takim przełomem miałaby być kolejna wersja odtwarzacza muzycznego iPod - tym razem z możliwością odtwarzania plików wideo. Analitycy banku UBS oraz firmy American Technology Research pytani przez branżowy serwis Appleinsider.com przyznają, że premiera iPod video jest niewykluczona, ale zastrzegają, że jego cena może być dość wysoka (powyżej 400 dolarów) i nie wiadomo do końca, czy Apple jest w stanie zapewnić filmowe treści do takiego odtwarzacza. Popularność iPoda bierze się w dużej części z tego, że firma oferuje do niego ogromny wybór cyfrowych piosenek dostępnych legalnie przez internetowy sklep iTunes.

Czy w iTunes mogą się pojawić także cyfrowe filmy z największych studiów Hollywood? To raczej mało prawdopodobne, zważywszy choćby na problemy techniczne (objętość najlepiej skompresowanych plików wideo jest kilkaset razy większa niż muzycznych). Warto jednak przypomnieć, że od kilku już miesięcy w iTunes Music Store można oglądać (a od niedawna także kupować) muzyczne teledyski - są one znacznie krótsze niż normalne filmy, a więc ściąga się je znacznie szybciej.

20 września na spotkaniu z europejskimi mediami w Paryżu szef Apple'a odżegnywał się od pomysłu iPoda video. - Czy ludzie kupią przenośny odtwarzacz tylko po to, żeby oglądać filmy? Na razie tak się nie dzieje, żadnej firmie nie udało się odnieść sukcesu z tego rodzaju urządzeniem - przekonywał. Warto jednak przypomnieć, że jeszcze na kilka miesięcy przed premierą iPoda shuffle (najmniejszy iPod z pamięcią flash i bez wyświetlacza) Jobs bezlitośnie wyśmiewał tego rodzaju urządzenia jako "zabawki".

iPod to najpopularniejszy przenośny odtwarzacz muzyczny, którego udział w rynku sięga ok. 75 proc. Apple sprzedało już ponad 22 mln iPodów. iTunes Music Store sprzedał już ponad 500 mln utworów po 99 centów, a jego udział w sprzedaży cyfrowej muzyki w internecie sięga ponad 80 proc.