"Nienawidzę, gdy...". Poruszająca reklama konfrontuje biedę Haitańczyków z "problemami Pierwszego Świata"

"Nienawidzę, gdy skórzane siedzenia nie są ogrzewane" - mówi mały Haitańczyk siedzący na kupie gruzu. Banalne problemy mieszkańców Zachodu, którymi ochoczo dzielą się na Twitterze, zostały skonfrontowane z biedą obywateli Trzeciego Świata w reklamówce organizacji charytatywnej. Wyszła z tego jedna z najlepszych reklam tego roku.
Jim Edwards, dziennikarz "Business Insidera", opisuje niekonwencjonalną kampanię reklamową agencji reklamowej DDB New York. Stworzono ją na potrzeby organizacji charytatywnej "Woda to życie", zapewniającej dostęp do wody obywatelom państw Trzeciego Świata.

W klipie agencji biedni Haitańczycy cytują opisy banalnych problemów ludzi z bogatego Zachodu, które ci zamieszczają na Twitterze z tagiem "#Firstworldproblems". Opisy z tym tagiem są jednym z najpopularniejszych memów w internecie.

Słowa Haitańczyków bardzo mocno kontrastują z ich sytuacją życiową. Na przykład mały chłopiec mówi, że "nienawidzi, gdy skórzane siedzenia nie są ogrzewane", podczas gdy sam siedzi na kupie gruzu.



"Zabawna i poruszająca"

"Reklamówka jest zabawna, ale i poruszająca, zwłaszcza gdy widzimy małego Haitańczyka mówiącego: 'Nienawidzę, gdy zamawiam danie bez pikli, a oni dają mi i tak pikle'. Wyraz jego twarzy, mieszanka obrzydzenia, poniżenia i niedowierzania, że problemem dla kogoś jest za dużo jedzenia" - opisuje Edwards.

DDB New York napisał w oświadczeniu, że ich kampania nie ma za zadanie poniżyć ludzi, którzy używają na Twitterze tagu "#Firstworldproblems". Jednak dodaje, że chcą, by ludzie przestali go używać, "bo te problemy są banalne w porównaniu z walką o przetrwanie wielu ludzi z innych biednych rejonów świata".

Jednak pojawiają się również głosy broniące osób używających tego tagu. Wskazują, że twitterowicze używają go w sposób ironiczny, by pokazać, jak banalne są problemy bogatego Zachodu. Pojawiło się również bardzo dużo podobnych obrazków w internecie. Stworzono nawet specjalne kategorię, jak "problemy z lat 90", czy "problemy kobiet w XIX wieku".