Zamachy 11 września 2001 roku: rekonstrukcja zdarzeń [MINUTA PO MINUCIE]

Równo 10 lat temu zamachowcy z al-Kaidy porwali w USA cztery samoloty pasażerskie i dokonali największego skoordynowanego ataku terrorystycznego w nowoczesnej historii. Oto jak wyglądał tamten dzień.
SAMOLOTY I PORYWACZE

1. Lot nr 11 American Airlines - Boeing 767, na pokładzie 81 pasażerów i 11 członków załogi. O 7:58 wyleciał z Logan International Airport w Bostonie w kierunku Los Angeles International Airport w Los Angeles. O 8:46 uderzył w północną wieżę World Trade Center.

Zamachowcy



Mohamed Atta (pilot, ur. 1968 w Egipcie), Waleed al-Shehri (ur. 1978 w Arabii Saudyjskiej), Wail al-Shehri (ur. 1973 w Arabii Saudyjskiej), Abdulaziz al-Omari (ur. 1979 w Arabii Saudyjskiej), Satam al-Suqami (ur. 1976 w Arabii Saudyjskiej).

2. Lot nr 175 United Airlines - Boeing 767, na pokładzie 56 pasażerów i 9 członków załogi. O 8:00 wyruszył z Logan International Airport w Bostonie w kierunku Los Angeles International Airport w Los Angeles. O 9:03 wbił się w południową wieżę World Trade Center.

Zamachowcy



Marwan al-Shehhi (ur. 1978 w ZEA), Fayez Banihammad (ur. 1977 w ZEA), Mohand al-Shehri (ur. 1979 w Arabii Saudyjskiej), Hamza al-Ghamdi (ur. 1980 w Arabii Saudyjskiej), Ahmed al-Ghamdi (ur. 1979 w Arabii Saudyjskiej)

3. Lot nr 77 American Airlines - Boeing 757, na pokładzie 58 pasażerów i 6 członków załogi. O 8:10 wystartował z Washington Dulles International Airport w kierunku Los Angeles. O 9:37 rozbił się o zachodnie skrzydło Pentagonu.

Zamachowcy



Hani Hanjour (prawdopodobnie pilot, ur. 1972 w Arabii Saudyjskiej), Khalid al-Mihdhar (ur. 1975 w Arabii Saudyjskiej), Majed Moqed (ur. 1977 w Arabii Saudyjskiej), Nawaf al-Hazmi (ur. 1976 w Arabii Saudyjskiej), Salem al-Hazmi (ur. 1981 w Arabii Saudyjskiej).

4. Lot 93 United Airlines - Boeing 757, na pokładzie 37 pasażerów i 7 członków załogi. O 8:42 wystartował z Newark International Airport w Newark w stanie New Jersey, w kierunku San Francisco International Airport w San Francisco. Wyruszył z ok. 40-minutowym opóźnieniem z powodu zatłoczenia pasów startowych. To dzięki opóźnieniu pasażerowie dowiedzieli się od swoich rodzin o ataku na WTC i zdecydowali się zaatakować terrorystów. O 10:06 rozbił się w hrabstwie Sommerset (stan Pennsylwania, na wschód od Pittsburgha). Miał uderzyć w Kapitol lub Biały Dom.

Zamachowcy



Ziad Jarrah (pilot, ur. 1975 w Libanie), Ahmed al-Haznawi (ur. 1980 w Arabii Saudyjskiej), Ahmed al-Nami (ur. 1977 w Arabii Saudyjskiej), Saeed al-Ghamdi (ur. 1979 w Arabii Saudyjskiej)

11 WRZEŚNIA MINUTA PO MINUCIE (czas nowojorski)

5:45 Mohamed Atta (P) i Abdulaziz al-Omari (L) przechodzą odprawę na lotnisku w Portland (stan Maine). Z Portland mają lecieć do Bostonu, tam dopiero wsiądą na pokład lotu 11, który uderzy w World Trade Center.


Fot. Reuters

6:00 Condoleeza Rice, sekretarz stanu USA, przyjeżdża do swojego biura w Białym Domu.

6:00 Prezydent George W. Bush budzi się wcześnie rano w kurorcie Colony Beach and Tennis Resort w Longboat Key na Florydzie.

6:02 Samolot z Attą i al-Omarim wylatuje z Portland International Airport i kieruje się na lotnisko Logan w Bostonie.

6:31 Prezydent Bush rozpoczyna poranny jogging - przebiega 4 mile wokół pól golfowych. później przygotowuje się do spotkania z uczniami i nauczycielami szkoły podstawowej w Sarasocie.

6:45 Atta i al-Omari lądują na lotnisku Logan w Bostonie.

6:45 Terrorysta Ziad Jarrah dzwoni do swojej dziewczyny, która przebywa w szpitalu w Niemczech. - Był bardzo zwięzły, trzy razy powiedział mi, że mnie kocha. Zapytałam go, co się dzieje. Chwilę potem się wyłączył - wspominała później Aysel Senguen. Godzinę później Jarrah wsiądzie na pokład lotu 93.

6:52 Marwan al-Shehhi dzwoni na komórkę Mohameda Atty z telefonu w innym terminalu lotniska Logan w Bostonie i potwierdza, że plany ataku są gotowe. Później Atta wchodzi na pokład lotu 11, a al-Shehhi lotu 175.

7:00 (około): Wiceprezydent Dick Cheney przyjeżdża do Białego Domu

7:15 Porywacze lotu 77 przybywają na lotnisko Dulles w Waszygtonie. (Od L. do P.: Nawaf al-Hazmi, Khalid al-Mihdhar i Hani Hanjour)


Fot. FBI

7:35 Atta i al-Omari wchodzą na pokład lotu 11 American Airlines.

7:40 Pozostałych trzech porywaczy lotu 11 American Airlines wchodzi na pokład.

7:59 Lot nr 11 American Airlines, Boeing 767, startuje z Logan International Airport w Bostonie w kierunku Los Angeles International Airport. Samolot ma 14-minutowe opóźnienie Na pokładzie 81 pasażerów (w tym pięciu porywaczy: Mohamed Atta, Waleed al-Shehri, Wail al-Shehri, Abdulaziz al-Omari i Satam al-Suqami) i 11 członków załogi.



7:59 Wkrótce po starcie Mohamed Atta dzwoni do Marwana al-Shehhi, który jest na pokładzie lotu nr 175. Prawdopodobnie potwierdzają plany ataku.

8:13 Lot 11 po raz ostatni komunikuje się rutynowo z kontrolerami lotów w Bostonie. Wkrótce potem samolot jako pierwszy zostaje przejęty przez terrorystów.

8:14 Piloci lotu 11 nie wypełniają polecenia kontrolera lotów by wlecieć na wysokość 35 tys. stóp.

08:14 Lot 175 United Airlines, całkowicie zatankowany Boeing 767, wyrusza z portu lotniczego Boston Logan i kieruje się do Los Angeles. Na pokładzie 56 pasażerów (w tym 5 terrorystów: Marwan al-Shehhi, Fayez Banihammad, Mohand al-Shehri, Hamza al-Ghamdi i Ahmed al-Ghamdi) i 9 członków załogi.



8:19 Betty Ong, stewardessa lotu 11 dzwoni do biura linii American Airlines. - Kokpit nie odpowiada, w pierwszej klasie jest ktoś pchnięty nożem, myślę, że jest tu gaz łzawiący, nie możemy oddychać. Nie wiem, chyba zostaliśmy porwani - mówi Ong. Potem informuje, że dwie stewardessy z pierwszej klasy nie żyją.

08:20: Kontrolerzy z centrum lotów w Bostonie uznają, że lot 11 został prawdopodobnie porwany.

08:20 Lot 77 American Airlines, Boeing 757 startuje z Washington Dulles International Airport w kierunku Los Angeles. Na pokładzie 58 pasażerów (w tym 5 terrorystów: Hani Hanjour, Khalid al-Mihdhar, Majed Moqed, Nawaf al-Hazmi i Salem al-Hazmi) i 6 członków załogi.



8:21 Transponder lotu 11 zostaje wyłączony. Samolot nadal jest widoczny na radarach tylko jako sygnał - bez żadnych dodatkowych informacji.

8:22: Amy Sweeney, inna stewardessa lotu 11, dzwoni do menedżera American Airlines Michaela Woodwarda i informuje go o porwaniu samolotu.

8:24 Z pokładu lotu 11 nadchodzi transmisja radiowa: - Mamy samoloty. Niech nikt się nie rusza. Wszystko będzie OK. Wracamy na lotnisko. Kilka sekund później: - Nikt się nie rusza. Wszystko będzie OK. Jeśli spróbujecie wykonać jakiś ruch, narazicie na niebezpieczeństwo siebie i samolot. Po prostu zachowajcie spokój - to najprawdopodobniej Mohamed Atta, który chciał przemówić do pasażerów, a zamiast tego nacisnął przycisk transmisji radiowej. Transmisję słyszą kontrolerzy lotów.

8:25 Kontrolerzy z centrum lotów w Bostonie ostrzegają inne centra kontroli lotów w sprawie Lotu 11. NORAD (Dowództwo Obrony Północnoamerykańskiej Przestrzeni Powietrznej i Kosmicznej) nie jest jeszcze powiadomione.

8:26 (około) Linie American Airlines wstępnie identyfikują trzech terrorystów na podstawie numerów ich siedzeń, podanych wcześniej przez stewardessę Amy Sweeney. To Mohammed Atta, Abdulaziz al-Omari i Satam al-Suqami.

8:26: Lot 11 skręca 100 stopni na południe kierując się w stronę Nowego Jorku.

8:30 (około) Osama ben Laden i Ayman al-Zawahiri siedzą w górskiej kryjówce w pobliżu Kandaharu. Słuchają arabskiej stacji radiowej i oczekują na informacje o zamachach - napisze później New Yorker. Przez kolejnych kilka godzin będą śledzić rozwój wypadków.

8:30 (około) Konwój samochodowy z prezydentem Bushem opuszcza kurort w Longboat Key i kieruje się do szkoły podstawowej im. Emmy E. Brooker w Sarasocie.

8:31 FAA (Federalna Administracja Lotnictwa, urząd nadzorujący lotnictwo cywilne w USA) powiadamia NORAD o prawdopodobnym porwaniu lotu 11.

8:34 Trzecia transmisja dźwiękowa z lotu 11, która dociera do kontrolerów: - Niech nikt się nie rusza. Wracamy na lotnisko. Nie róbcie nic głupiego.

8:37 Lot 175 zgłasza kontrolerom lotów, że widzi porwany lot 11 ok. 16 km na południe od siebie.

8:37:52 Bostońskie centrum kontroli zgłasza NEADS (jednostce sił powietrznych USA, obejmującej wschodnią połowę Stanów Zjednoczonych) porwanie lotu 11. Kontroler prosi wojsko o pomoc w przechwyceniu samolotu.

8:41 Nowojorskie centrum FAA prosi przez radio o informacje dot. lotu 11. Lot 175 odpowiada: - (...) słyszeliśmy podejrzaną transmisję podczas odlotu z Bostonu, to brzmiało jakby ktoś przejął mikrofon i powiedział: 'wszyscy zostańcie na miejscach'. Centrum odpowiada, że przekaże dalej te informacje.

8:42 Lot 93 United Airlines, Boeing 757, startuje z Newark International Airport w Newark w stanie New Jersey, w kierunku San Francisco International Airport. Na pokładzie jest z 37 pasażerów (w tym 4 terrorystów: Ziad Jarrah, Ahmed al-Haznawi, Ahmed al-Nami i Saeed al-Ghamdi) i 7 członków załogi Lot ma 41-minutowe opóźnienie spowodowane zatłoczeniem pasów startowych.



8:42 Lot 175 zostaje uprowadzony i zmienia trasę w kierunku południowym.

8:43 FAA powiadamia NORAD o prawdopodobnym porwaniu Lotu 175.

8:44 Stewardessa Amy Sweeney z pokładu lotu 11 donosi przez telefon Michaelowi Woodwardowi z American Airlines Flight Services Office w Bostonie: "Coś jest nie tak. Bardzo szybko obniżamy lot". Minutę później opisuje, co widzi przez okno: "Widzę wodę. widzę budynki. Widzę budynki". Po krótkiej pauzie dodaje: "Lecimy nisko, lecimy bardzo, bardzo nisko". Kilka sekund później mówi: "O mój Boże, jesteśmy zdecydowanie na nisko". Rozmowa kończy się bardzo głośnym dźwiękiem.

8:46 Dwa samoloty F-16 dostają rozkaz wylotu z lotniska w bazie Otis w Massachusets i przechwycenia lotu 11. Transponder lotu 11 nie działa, więc piloci nie znają położenia swojego celu. NEADS przez kilka kolejnych minut śledzi ekrany radarowe w nadziei, że lot 11 włączy nadajnik.

8:46:26 Lot 11 uderza w północną ścianę północnej wieży World Trade Center. Z szybkością 790 km/godz samolot wbija się między piętrami 93 i 99 (wieżowce WTC miały ich 110). Uderzenie przypadkowo rejestrują z różnych perspektyw francuski filmowiec Jules Naudet, który kreci na ulicach Manhattanu dokument o nowojorskich strażakach i czeski imigrant Pavel Hlava.





Samolot wbija się w wieżowiec, przeoruje rdzeń budynku i rozrywa pokryte gipsem klatki schodowe. Silna fala uderzeniowa przemieszcza się w dół budynku i z powrotem - zderzenie wywołuje wstrząs o sile 0,9 w skali Richtera. Rozlane paliwo lotnicze i resztki samolotu spalają się.

Wieżowiec nie ma tradycyjnego, pełnego szkieletu i opiera się niemal całkowicie na wytrzymałości wąskiego rdzenia idącego środkiem budynku, więc ogień w środku strefy uderzenia zagraża wszystkim wewnętrznym filarom. Ludzie znajdujący się poniżej pięter, gdzie wbił się samolot zaczynają się ewakuować, ale nie są w stanie tego zrobić osoby znajdujące się powyżej.

8:47 (około) Wkrótce po uderzeniu pierwszego samolotu FAA otwiera gorącą linię z Secret Service, by mieć stały kontakt z Białym Domem.

8:48 do 10:29: Przynajmniej 100 osób (inne szacunki mówią o 250), głównie z północnej wieży, uwięzionych przez ogień na ośmiu górnych piętrach, decyduje się na samobójczy skok . Są dowody, że duże fragmenty podłóg w pobliżu strefy uderzenia zapadły się po uderzeniu samolotu, prawdopodobnie utwierdzając ludzi w przekonaniu, że budynek zaraz się zawali. Znajdujący się na pod budynkiem strażak Daniel Thomas Suhr zostaje uderzony przez jedną ze spadających osób i również ginie.

Nie zostaje podjęta żadna próba ewakuowania osób z powietrza - dym jest zbyt gęsty, aby śmigłowce mogły wylądować na dachu którejkolwiek z wież, a Nowemu Jorkowi brakuje helikopterów wyspecjalizowanych w "poziomych" akcjach ratunkowych.


Fot. Jeff Christensen/Reuters

8:48:08 Pierwsze telewizyjne doniesienia o incydencie w World Trade Center w lokalnej nowojorskiej telewizji WNYW mniej niż dwie minuty po zamachu. Stacja przerywa reklamy i nadaje obraz na żywo - czarnego dymu wydobywającego się z północnej wieży.



8:49: Pierwsze wiadomości o zdarzeniu w ogólnokrajowych kanałach telewizyjnych i radiowych. CNN przerywa reklamy i nadaje obraz płonącej północnej wieży WTC. - Oglądacie na żywo bardzo niepokojący widok. Mamy niepotwierdzone informacje, że samolot wbił się w wieżę World Trade Center - mówi prezenterka.

Stacja łączy się ze swoim dyrektorem ds. finansowych, który mówi przez telefon: - Właśnie widziałem, jak samolot wbija się w sam środek wieży World Trade Center. To jakiś duży pasażerski odrzutowiec.



Nagłówek: "World Trade Center disaster" (Katastrofa w World Trade Center) jest zmieniony na "Plane crashes into World Trade Center tower" (Samolot rozbija się o wieżę World Trade Center).

Pierwsze newslettery od CNN i MSNBC donoszą o "pożarze w wieży World Trade Center". Kilka minut później redakcje zmieniają wiadomość w biuletynie z pożaru na katastrofę lotniczą. Strony CNN i MSNBC szybko stają się tak obciążone, że pada kilka serwerów.

8:49-9:00: Wiceprezydent Dick Cheney dowiaduje się o uderzeniu samolotu w WTC od swojej sekretarki. Włącza telewizor i przez kilka minut ogląda relację razem ze swoim asystentem. Wiceprezydent początkowo myśli, że to wypadek. - Siedziałem tam i myślałem o tym. Był bezchmurny dzień, nie było żadnych problemów z pogodą. Jak do cholery samolot może uderzyć w World Trade Center? - wspominał później Cheney.

8:50: Szef CIA George Tenet dowiaduje się u uderzeniu samolotu w WTC podczas śniadania z byłym senatorem Davidem Borenem w Waszygntonie. - To wygląda na robotę Osamy ben Ladena - mówi Tenet do Borena. Szef CIA kończy posiłek i pospiesznie jedzie do siedziby agencji.

8:50 NEADS otrzymuje informację, że samolot uderzył w wieżę WTC, przekazuje tę informację nowojorskiemu centrum FAA. Jeden z techników NEADS włącza transmisję CNN na ogromnym ekranie. Personel w milczeniu patrzy na ciemny dym wydobywający się z północnej wieży.

8:51 Ostatni rutynowy kontakt z lotem 77.

8:51 ABC przerywa nadawanie normalnego programu

8:51 Kontroler lotów w nowojorskim centrum FAA zauważa, że lot 175 zmienił chwilę wcześniej dwukrotnie kod transpondera, gwałtownie zmienił kierunek i wspiął się na wysokość 3 tys. stóp. Kontroler próbuje skontaktować się z samolotem.

8:52 - 8:56 Lot 77 zostaje porwany.

8:52 Biznesmen Peter Hanson, pasażer lotu 175 dzwoni do swojego ojca Lee Hansona: - O mój Boże! Właśnie zadźgali stewardessę, ktoś inny na przedzie też może być zabity. Myślę, że przejęli kokpit. Samolot wykonuje dziwne ruchy. Zadzwoń do United Airlines. Powiedz im, że to lot 175 z Bostonu do LA - mówi Peter ojcu.


Na zdjęciu Peter Hanson z żona i córką. Wszyscy zginęli na pokładzie lotu 175. Fot. AP

W tym samym czasie stewardessa z pokładu lotu 175 dzwoni do biura United Airlines w San Francisco i zgłasza porwanie samolotu, zabicie dwójki pilotów, zadźganie stewardessy i to, że porywacze najprawdopodobniej kierują samolotem.

8:52: Dwa F-15 z bazy Otis są już w powietrzu. Nie wiedzą, że lot 11 uderzył w WTC. Dostają rozkaz kierowania się do kontrolowanej przez wojsko strefy powietrznej koło Long Island i pozostanie w gotowości do 9:13.

8:53: - Chyba mamy porwanie. Nie mogę skontaktować się z lotem 175 - mówi kontroler lotów do swojego przełożonego.

8:53 (około) Generał Henry Shelton, przewodniczący Kolegium Połączonych Szefów Sztabów (to najwyższe stanowisko w wojsku USA), leci do Europy na konferencję NATO. Jego samolot znajduje się nad Oceanem Atlantyckim, gdy nadchodzi informacja o uderzeniu samolotu w WTC. Shelton niedawno wygłaszał wykład na temat zagrożenia atakiem terrorystycznym na terytorium USA. - Mam nadzieję, że to nie jest zamach - mówi generał do swojej żony Carolyn, która z nim podróżuje.

8:54 Lot 77 zbacza z kursu i skręca na południowy zachód nad stanem Ohio.

08:55 Urzędnicy w nieuszkodzonej jeszcze południowej wieży World Trade Center stwierdzają, że budynek jest bezpieczny, i że pracownicy mogą powrócić do swoich biur. Niektórzy nie słyszą tego komunikatu, inni ignorują i ewakuują się, jeszcze inni gromadzą się w dużych pomieszczeniach, jak klub na 78 piętrze.

8:55 Lot 175 omal nie zderza się z dwoma innymi samolotami podczas obniżania kursu i kierowania się na Manhattan.

8:55 Prezydent George W. Bush przyjeżdża do Emma E. Booker Elementary School w Sarasota, w ramach zaplanowanej wizyty mającej promować politykę edukacyjną amerykańskiego rządu. Doradca Karl Rove informuje go, że mały dwusilnikowy samolot uderzył w WTC. Przed wejściem do klasy Bush rozmawia przez telefon z Condoleezzą Rice, która jest w Białym Domu. Rice najpierw mówi o małym samolocie, potem o samolocie pasażerskim. - To wszystko, co wiemy, panie prezydencie - mówi.

Bush postanawia nie zmieniać swojego rozkładu zajęć. - To pewnie błąd pilota. To niewiarygodne, że ktoś mógłby to zrobić. Koleś pewnie miał atak serca - stwierdza Bush.

8:56 Transponder lotu 77 zostaje wyłączony i łączność radarowa z maszyną jest utracona. Samolot zawraca na wschód, niezauważony przez kontrolerów. Przez kolejne 36 minut niewykrywalny lot 77 podąża na wschód w kierunku Waszyngtonu.

8:57 Komendanci straży pożarnej doradzają ewakuację obydwu wież WTC. W tym momencie nie mają świadomości potencjalnego zagrożenia drugiej wieży, ale uważają, że siła zderzenia pierwszego samolotu mogła uszkodzić cały kompleks WTC.

8:58 Lot 175 skręca w stronę Nowego Jorku. Przez kolejne minuty kontrolerzy lotów z nowojorskiego centrum FAA obserwują lot na ekranach radarów. Jest on oznaczony literą "I" jako "intruz". - Może chce lądować awaryjnie na lotnisku w Newark? - sugeruje jeden z kontrolerów. - Nie. Jest zbyt szybko i zbyt nisko. Nie doleci do Newark - odpowiada inny.

8:58 Pasażer lotu 175 Brian Sweeney zostawia wiadomość głosową w skrzynce swojej żony. - Zostaliśmy porwani, nie wygląda to za dobrze - mówi. Potem dzwoni do swojej matki, opowiada o zajściu, charakteryzuje porywaczy jako "wyglądających bliskowschodnio", mówi matce, że ją kocha i się wyłącza. Matka Sweeneya włącza telewizor. Chwilę później obejrzy katastrofę samolotu, którym podróżuje jej syn.

9:00 Lee Hanson odbiera drugi telefon od syna Petera. - Robi się coraz gorzej tato. Stewardessa została dźgnięta. Mają noże i gaz łzawiący. Powiedzieli, że mają bombę. W samolocie robi się bardzo źle. Pasażerowie wymiotują i jest im niedobrze. Samolot robi gwałtowne ruchy. Myślę, że pilot nie kieruje maszyny, myślę, że lecimy w dół. Myślę, że chcą dolecieć do Chicago lub inne miejsce i uderzyć w budynek. Nie martw się tato. Jeśli to się stanie, to będzie bardzo szybkie. Mój Boże, mój Boże! - połączenie nagle się kończy, Lee Hanson słyszy krzyk kobiety.

9:00: FAA rozpoczyna kontaktowanie się ze wszystkimi liniami lotniczymi, by poinformować je o porwaniach

9:00 - 9:10: American Airlines zarządza wstrzymanie startów wszystkich swoich samolotów w USA.

9:00 Pentagon podwyższa stopień alarmowy do Alfa.

9:01 - Mamy kilka nadzwyczajnych sytuacji. To eskaluje do bardzo, bardzo dużych rozmiarów . Musimy zaangażować wojsko. Mamy inne samoloty, w których może być podobna sytuacja - mówi menedżer centrum FAA w Nowym Jorku do Centrum Dowodzenia Systemem Kontroli Powietrznej w Herndon, Virginia

9:01 Nowojorskie FAA kontaktuje się z nowojorską kontrolą zbliżania i prosi o pomoc w zlokalizowaniu lotu 175.

9:02 Szef batalionu nowojorskiej straży pożarnej Joseph Pfeifer zarządza ewakuację z wież WTC. Ogłoszenie jest nadane przez głośniki w obu budynkach..

09:03 Prezydent George W. Bush wchodzi do klasy w szkole podstawowej na Florydzie .

09:03:02 Lot 175 uderza z szybkością 950 km/godz w południową wieżę . Wbija się między 77 i 85 piętrem. Wiele kanałów TV relacjonujących wydarzenia z Nowego Jorku pokazuje moment uderzenia na żywo.





Z wielu miejsce wieża północna przesłania południową, więc niektórzy myślą, że doszło do drugiej eksplozji w wieży północnej. Samolot wbija się w budynek pod kątem i tuż przed zderzeniem gwałtownie skręca w lewo. Bez tego skrętu prawdopodobnie uderzyłby w budynek tylko lewym skrzydłem, lub go ominął.


Fot. Fot. Carmen Taylor AP


Fot. Reuters

Części maszyny przebijają się przez budynek, wylatują po drugiej stronie i spadają na ziemię kilka budynków dalej.



09:03 Rozpoczyna się masowa ewakuacja z południowej wieży, poniżej strefy uderzenia. Jedna z klatek schodowych pozostaje nienaruszona, ale jest bardzo zadymiona. Niektóre osoby usiłują wydostać się na dach w oczekiwaniu na ewakuację z powietrza, do której nigdy nie dojdzie. Dwie pary ciężkich metalowych drzwi wiodących na dach są szczelnie zamknięte. Uderzenie zrywa połączenie z kilkoma nadajnikami radiowo-telewizyjnymi, które umieszczone są w WTC.

09:03 CNN podaje: "Second plane crashes into World Trade Center" (Drugi samolot uderza w World Trade Center). Niektórzy przypuszczają, że mógł to być rzadki błąd nawigacyjny. Większość dziennikarzy i komentatorów jest już jednak pewna - USA zostały zaatakowane przez terrorystów.



09:03: Nowojorskie centrum FAA zgłasza NORAD porwanie lotu 175.

09:04 Szef departamentu nowojorskiej policji wprowadza najwyższy stan alarmowy w całym mieście.

09:04 Bostońskie Centrum Kontroli Ruchu Lotniczego wstrzymuje wszystkie odloty z lotnisk znajdujących się w jego jurysdykcji..

09:04 Mark Loizeaux, szef wiodącej firmy wyburzeniowej Controlled Demolition Inc., natychmiast po informacji o ataku na WTC stwierdza, że budynki są zagrożone zawaleniem. Przez kolejne minuty próbuje skontaktować się z władzami miasta, by je ostrzec.

09:04 Condoleezza Rice dowiaduje się o uderzeniu drugiego samolotu w World Trade Center i uświadamia sobie, że to atak terrorystyczny.

09:05 Prezydent George W. Bush jest w szkolnej sali z uczniami. Po krótkim wprowadzeniu zamierza rozpocząć czytanie na głos książki, gdy szef jego personelu Andrew Card szepcze mu do ucha: Kolejny samolot uderzył w drugą wieżę, Ameryka została zaatakowana.


Fot. Win Mcnamee/Reuters

- Pomyślałem wtedy: "wypowiedzieli nam wojnę" i zdecydowałem w tym momencie, że ją podejmiemy - wspominał później Bush. Prezydent decyduje się kontynuować czytanie bajki o małym koźlątku i nie alarmować uczniów. Spędza z nimi jeszcze kilka długich minut.



9:05 Najwyższy rangą amerykański wojskowy, generał Henry Shelton, w samolocie nad Atlantykiem dowiaduje się o uderzeniu drugiego samolotu w drugą wieżę WTC. - To nie jest przypadek! - wykrzykuje - Powiedz im, żeby zawrócili, wracamy do kraju! Potem połączcie mnie z moim zastępcą, gen. Richardem Myersem! - nakazuje podwładnym.

09:06 FAA zakazuje startów wszystkich lotów do Nowego Jorku lub przelatujących przez jego przestrzeń powietrzną, oraz lotów w stronę sąsiadujących przestrzeni powietrznych: Bostonu, Cleveland i Waszyngtonu. Zakaz pokrywa północno-wschodnią część kraju, od Północnej Karoliny, i sięga na zachód aż do wschodniego Michigan.

9:11 Ostatni pociąg podziemnej kolejki PATH odjeżdża ze stacji w podziemiach World Trade Center. W momencie zawalenia się wież stacje będzie całkowicie pusta.

9:12 NEADS przejmuje kontrolę nad przestrzenią powietrzną nad Nowym Jorkiem.

9:12 - 9:15 Stewardessa Renee May dzwoni z pokładu lotu 77 do swoich rodziców i informuje ich o porwaniu samolotu. May opisuje terrorystów i prosi rodziców o zadzwonienie do American Airlines i poinformowanie ich o porwaniu.

9:14: Prezydent Bush opuszcza klasę i prowadzony przez agentów tajnych służb szybko przechodzi do innego pomieszczenia.. Jest tam telefon i telewizor pokazujący relacje z miejsca ataku. Bush rozmawia z wiceprezydentem Dickiem Cheneyem, Condoleezzą Rice, gubernatorem Nowego Jorku Georgem Pataki i szefem FBI Robertem Muellerem. Zbiera informacje i przygotowuje oświadczenie. - To wojna - oznajmia doradcom, którzy są z nim w pomieszczeniu.

9:15 Program NBC Today podaje niepotwierdzone informacje od pracowników United Airlines, że samolot American Airlines został porwany przed uderzeniem w WTC.

9:15 Linie American Airlines nakazują wszystkim swoim samolotom lądowanie na najbliższym lotnisku.

9:15 Rodzice stewardessy Renee May informują American Airlines o telefonie córki i porwaniu lotu 77.

9:17 FAA zamyka wszystkie lotniska w regionie miasta Nowy Jork - Newark, JFK i LaGuardia.

9:17: Po raz pierwszy w mediach pojawia się nawisko Osamy ben Ladena . - To jego wywiad podejrzewa o zorganizowanie ataków - mówi korespondent CBS News w Waszyngtonie Jim Stewart.


Na zdjęciu Osama ben Laden w 2001 r. Fot. AP

9:20 Linia United Airlines wstrzymuje wszystkie wyloty. Wkrótce później prosi dyspozytorów lotów o ostrzeżenie pilotów przed możliwością wtargnięcia osób trzecich do kokpitu.

9:21 Wszystkie mosty i tunele wiodące na Manhattan zostają zamknięte.

9:23 Lot 93 otrzymuje ostrzeżenie od dyspozytora lotów United Airlines: "Uwaga na możliwość wtargnięcia do kokpitu. Dwa samoloty uderzyły w World Trade Center".

9:24 FAA powiadamia oddział NORAD o podejrzeniu porwania Lotu 77 American Airlines. FAA i NORAD ustanawiają gorącą linię, aby rozpatrzyć przypadki lotu 77, a wkrótce potem lotu 93.

9:24 Trzy samoloty F-16 z bazy lotniczej Langley w Wirginii otrzymują rozkaz natychmiastowego startu.

9:25 W pokoju dowodzenia w Białym Domu zostaje otwarta telekonferencja. Przewodzi jej Richard A. Clarke, specjalny asystent prezydenta Busha. Dołącza do niego CIA, FBI, Departamenty Stanu, Sprawiedliwości i Obrony oraz FAA.

9:25: Uderzenie dwóch samolotów w World Trade Center nosi znamiona aktu terrorystycznego - informuje CNN cytując agencję Associated Press.

09:26 FAA zabrania lotów wszystkich cywilnych samolotów w przestrzeni powietrznej całego kraju bez względu na cel. Poziom zagrożenia we wszystkich bazach wojskowych USA zostaje podwyższony do najwyższego poziomu Delta.

9:27 Lot 93 po raz ostatni kontaktuje się z kontrolerami lotów.

9:28 Porywacze wdzierają się do kokpitu lotu 93 i przejmują kontrolę nas samolotem. Atak terrorystów słyszą kontrolerzy lotów z Cleveland. - Mayday! Mayday! Wyjdźcie stąd! - krzyczy ktoś z kokpitu, prawdopodobnie pilot Jason Dahl . Chwilę później słychać głosy terrorystów rozmawiających po arabsku.

9:28 Tom Burnett, pasażer lotu 93 dzwoni do żony i informuje ją o porwaniu samolotu. - Zadźgali jednego mężczyznę. Mówią, że mają bombę. Proszę, zadzwoń do władz - mówi jej. Burnett skontaktuje się z żoną jeszcze trzy razy przed katastrofą samolotu.


Na zdjęciu Tom Burnett. Fot. tomburnettfoundation.org{"mainEntityOfPage":{"url":"https://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103086,10263848,zamachy-11-wrzesnia-2001-roku-rekonstrukcja-zdarzen-minuta.html","@type":"WebPage"},"articleBody":null,"headline":"Zamachy 11 września 2001 roku: rekonstrukcja zdarzeń [MINUTA PO MINUCIE]","datePublished":"2011-09-09T19:33:00Z","dateModified":"2011-09-11T11:43:30Z","articleSection":"wiadomosci","description":"Równo 10 lat temu zamachowcy z al-Kaidy porwali w USA cztery samoloty pasażerskie i dokonali największego skoordynowanego ataku terrorystycznego w nowoczesnej historii. Oto jak wyglądał tamten dzień.","publisher":{"@type":"Organization","name":"wiadomosci.gazeta.pl","logo":{"url":"https://wiadomosci.gazeta.pl/logos/0.png","name":null,"width":null,"height":null,"datePublished":null,"@type":"ImageObject"}},"author":{"url":null,"email":null,"name":"Paulina Szycko, Gazeta.pl","@type":"Person"},"@context":"http://schema.org","@type":"NewsArticle","name":"Zamachy 11 września 2001 roku: rekonstrukcja zdarzeń [MINUTA PO MINUCIE]","image":[{"url":"https://bi.im-g.pl/im/5/10264/z10264985V,Z-lewej--zamachowcy-uchwyceni-przez-kamery-monitor.jpg","name":"Z lewej: zamachowcy uchwyceni przez kamery monitoringu. W środku: lot 175 wbija się w południową wieżę WTC. Z prawej: Osama ben Laden","width":null,"height":null,"datePublished":null,"@type":"ImageObject"}]}
Więcej o:
Komentarze (268)
Zamachy 11 września 2001 roku: rekonstrukcja zdarzeń [MINUTA PO MINUCIE]
Zaloguj się
  • marceli_zg

    Oceniono 27 razy 9

    Niesamowite, że dalej są ludzie wierzący w absurdalną teorię spiskową o tym że:
    Grupa pastuchów za pomocą plastikowych noży do kopert porwała 4 samoloty. Następnie jako że byli doskonale wyszkolonymi pilotami (gdyż parę razy przelecieli się awionetką z instruktorem) dokonując cudów pilotażu, wbili się prawie idealnie w dwie wieże. Po czym godzinę później obie wieże się zawaliły, oficjalnie ze względu na temperaturę - po raz pierwszy w historii budownictwa wysokościowego. Oczywiście wieże nie zwaliły się byle jak, rozpierda..jąc pół Manhattanu, o nie! - one idealnie się złożyły w dół nie uszkadzając nic obok!! co zresztą do dziś uchodzi wśród wszystkich ekip zajmujących się wyburzaniem za nieoficjalne mistrzostwo świata. Ale to nie koniec cudów, bo oto po 7 godzinach zawalił się również WTC-7, który wprawdzie ze wszystkich budynków WTC stał najdalej od wież, ale to nie przeszkadzało mu się zawalić. Zapewne ze smutku po większych "siostrach", chyba nie muszę dodawać, że również zawalił się idealnie w dół. Pisałem już o tym, że pastuchy byli mistrzami pilotażu? To jeszcze nic, bo ekipa która leciała trzecim samolotem, oprócz geniuszu lotniczego charakteryzowała się też tym, że znali magię. To niesamowite, ale Ci magicy sprawili że samolot stał się niewidzialny. Nikt go nie widział, łącznie z monitoringiem! A jak już przyjebał w Pentagon to okazało się, że nie zostawił po sobie części - taki był niewidzialny. Aaa... zapomniałem dodać, że przed wbiciem się w Pentagon udało mu się złożyć skrzydła, dzięki czemu dziura która po nim została w budynku była pozbawiona miejsc, w których powinny być otwory po skrzydłach. Na szczęście Ci potężni arabscy magowie-piloci okazali się mieć ludzkie uczucia i na miejsce "lądowania" wybrali tę część Pentagonu, która akurat była remontowana i prawie nikogo tam nie było. Tacy z nich dobrzy wujkowie byli. W czwartym samolocie z kolei, pasażerowie w przypływie niesamowitego altruizmu - nie chcąc aby arabusy wbiły się w Kapitol, nie zważając na słynne, ekstremalnie niebezpieczne plastikowe noże brudasów, próbowali "odbić" samolot, na co arabusy zareagowali fochem i rozbili samolot gdzieś na polu w Pensylwanii.
    Cholera, cała ta historia powinna obrażać intelekt każdej osoby, która ma IQ na poziomie pozwalającym na oddanie stolca w toalecie a nie we własne majtki. A jednak dalej niektórzy w to wierzą.

  • czlowiek.epoki

    Oceniono 11 razy 9

    na 19 porywaczy 15 to Saudyjczycy, dwoch z Emiratow, jeden Egipcjanin i jeden Libanczyk. to absolutnie logiczne, ze w odwecie zbombardowalismy Afganistan, a potem Irak.

  • no4nwo

    Oceniono 9 razy 7

    widzię, że są tu tacy, co piszą, że wtc 7 zawaliło się od spadających odłamków z wtc 1 i 2 :)

    widać nie dotarła jeszcze do nich informacja, że sam właściciel otwarcie przyznał, że wtc 7 został świadomie wyburzony.

  • grall10

    Oceniono 15 razy 7

    Dobra. Dość słodkiego pie.....nia. Każdy myślący człowiek zdaje sobie sprawę ze to wielki przekręt. Gazeta i inni piszą to co muszą. Ludzie i tak znają prawdę. Koniec gadki.

  • no4nwo

    Oceniono 8 razy 6

    poza tym:

    BBC podało informację o zawaleniu się wtc 7

    25 MINUT PRZED

    zawaleniem się budynku.

    to nie są teorie spiskowe, materiału w internecie jest pełno, z czasem wyświetlanym na ekranie, zarówno w UK jak i lokalnym amerykańskim.

  • tacx

    Oceniono 14 razy 6

    sraki dostaliście dziennikarzyny z tym wtc. od rana nie można telewizora włączyć bo ciągle wtc i wtc... Wbijcie sobie do łba że to efekt głupoty amerykańskich służb i zwykłego niedbalstwa wynikającego z noszenia nosa wyżej głowy. Poza tym w Afryce codziennie 1500 osób pewnie ginie z głodu i nit z tego powodu rabanu nie robi.
    WTc nie miała żadnego ale to zadnego wpływu na zycie przecietnego europejczyka poza 2 zamachami w londynie i madrycie (które tak czy siak się zdarzają nawet bez alkaidy) i kontroli na lotniskach.
    Zrobiono z igły widły oraz wydano kilkaset mld $ na wojny z pastuchem BinLadenem którego wcześniej USA sobie same wyhodowały. Ot i cały efekt 11 września który dobrze się sprzedaje bo szmatławce maja fotki i filmy jakich nie jest w stanie zainscenizować najlepszy scenarzysta w holyłudzie. Amerykę zaatakowali. Wielkie mecyje... jakby tak mieli Niemców za sąsiadów to w ostatnim stuleciu takich WTC mieliby co kilka lat na pęczki. Straszna rana... dwa zniszczone biurowce i 1500osób martwych. największa katastrofa w dziejach USA. Szczęśliwe państwo po prostu.
    Oho.. w TVN24 prezenterzy na czarno... Ludzie i matko maryjo... świat staje na głowie w po prostu.
    Tak dzieje się historia. Córka propagandy znaczy się

  • no4nwo

    Oceniono 13 razy 5

    @yar369

    "Ilu jest kretynów, zajadłych małych zagubionych gnid, które siedzą w oparach "spiskowej teorii dziejów", NWO i innych bzdur. Nie potrafią sobie zorganizować życia a biorą się za świat. "

    najprostsze i najbardziej oczywiste pytania, na które oczywiście powinieneś znać odpowiedź:

    gdzie jest samolot z pentagonu?
    gdzie jest samolot z shanksville?
    dlaczego wtc 7 przygotowano do wyburzenia dużo wcześniej, przed "zamachami"?
    o wtc 1 i 2 nawet nie pytam.

  • bandierarossa

    Oceniono 9 razy 5

    Mam nadzieje ze predzej czy póżniej jakiś uczestnik tej operacji wypepla jak to było naprawde a wtedy szambo wybije aż do księzyca

  • jacekstu

    Oceniono 13 razy 5

    taa, a krowy latają, przecież i tak wszyscy normalni, którzy potrafią samodzielnie myśleć wiedzą, że to była robota amerykańskiego rządu, po cholerę takie brednie wypisujecie? pismaki pieprzone, byle ludziom wodę z mózgu zrobić..

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX